Dimarts, 26 de gener de 2021 - Edició 915
La República

L’AJEC nega que estigui garantida la formació telemàtica i reclama presencialitat segura però exàmens virtuals ara

ACN Barcelona.-Els estudiants critiquen la “improvisació”, manca de recursos i “descoordinació” en la gestió educativa de la pandèmia L’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) ha negat que estigui garantida […]

Avatar
Agències 11/01/2021

ACN Barcelona.-Els estudiants critiquen la “improvisació”, manca de recursos i “descoordinació” en la gestió educativa de la pandèmia

L’Associació de Joves Estudiants de Catalunya (AJEC) ha negat que estigui garantida la formació telemàtica dels estudiants i, en línies generals, ha reclamat recuperar la presencialitat tan aviat com sigui possible. Tot i això, ha insistit que després d’un semestre amb classes telemàtiques, els exàmens també haurien de ser en línia per evitar exposar-se “tontament” al virus. L’organització ha elaborat un informe on critica la “improvisació”, manca de recursos i “descoordinació” en la gestió educativa de la pandèmia i ha destacat la bretxa digital com un dels grans problemes, amb “només un 10%” dels dispositius repartits. A més, ha apuntat que hi ha desigualtat territorial i que les comarques de Ponent són les més afectades. El portaveu nacional de l’AJEC, Cesc Márquez, ha reiterat que l’AJEC s’oposa al tancament presencial de l’educació postobligatòria i de les universitats i ha reclamat que es recuperi aquesta presencialment tant bon punt sigui possible. En canvi, han tornat a reivindicar exàmens virtuals ja que veuen “irresponsable” fer-los fer de manera presencial perquè suposa “exposar els estudiar davant del virus”. Ha reconegut que un cop a l’aula se segueixen les mesures marcades però ha afegit que el probe la es dona a l’hora d’accedir a aquestes aules, on asseguren que hi ha aglomeracions. No s’han mostrat partidaris de fer tests als estudiants que van als exàmens perquè si es fa un cop allà tampoc s’evitaria el contacte. “Apostem per uns exàmens virtuals de la mateixa qualitat i que no es centrin en detectar el frau i la còpia sinó en l’aprenentatge dels estudiants”, ha reivindicat. La coordinadora nacional de l’organització, Neus Matamoros, ha afegit que aposten per la presencialitat “perquè l’educació és un dret” i pel fet que la bretxa digital fa que ara per ara aquest dret “no estigui garantit”. En tot cas, ha afirmat que és una “incoherència” haver cursat el semestre majoritàriament en línia i haver de desplaçar-se per a les avaluacions. Bretxa digitalSegons l’informe de l’AJEC, s’han repartit 28.298 dispositius portàtils i 19.654 connectivitats. Segons el portaveu nacional de l’AJEC, aquestes xifres són “insuficients i patètiques”. A més, ha assegurat que es dona una situació de “desigualtat territorial” ja que les comarques de Ponent i les de Tarragona tenen més problemàtiques de connexió per la manca d’infraestructura. “Necessitem bons dispositius per seguir les classes telemàtiques que el Procicat ens ha imposat”, ha declarat. Aquesta desigualtat també s’observa en l’afectació als centres, ja que són zones on s’han hagut de tancar més escoles en tractar-se en molts casos d’escoles rurals. Davant d’això, l’AJEC ha lamentat que Educació no ha elaborat protocols adients pensant en aquestes realitats. Davant d’aquesta situació, han reclamat ajuts extraordinaris per pal·liar la bretxa digital i garantir l’accés a equips a totes les etapes educatives. Tests massius entre professorat i alumnesPel que fa al reinici del curs, l’AJEC s’ha mostrat a favor que s’hagin obert els centres escolars aquest dilluns però ha trobat a faltar plans específics per garantir la màxima seguretat. Entre d’altres, ha considerat que s’haurien d’haver fet tests massius a professorat i estudiants “abans de començar”. Universitats defensa que ja s’havien previst així els exàmensEl secretari d’Universitats i Recerca, Francesc Xavier Grau, ha afirmat que en el disseny del curs ja estava previst que els exàmens es fessin de manera presencial. “Simplement s’està desenvolupant allò previst”, ha dit a Catalunya Ràdio. A més, ha assegurat que aquestes avaluacions s’estan fent des de l’inici del curs.Grau ha afegit que les dades mostres que la universitat és “prou segura” però que la modalitat híbrida permet reduir la mobilitat en un context d’alta incidència de la pandèmia. El secretari no ha concretat quan preveu que es podria recuperar la presencialitat als centres universitaris, al temps que ha reconegut que el sistema no està dissenyat de manera general per ser virtual i la situació actual afecta la qualitat de l’ensenyament.

Relacionats