Dimecres, 23 de juny de 2021 - Edició 1063
La República

L’Airef alerta d’una “llarga llista” d’inversions en transport que no es podran realitzar per un “excés d’ambició”

ACN Barcelona.-L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) ha alertat que a l’estat espanyol hi ha “una llarga llista” d’inversions en matèria de transport i infraestructures que no es podran realitzar […]

Avatar
Agències 30/07/2020

ACN Barcelona.-L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (Airef) ha alertat que a l’estat espanyol hi ha “una llarga llista” d’inversions en matèria de transport i infraestructures que no es podran realitzar perquè la planificació actual és “massa ambiciosa”. Així ho ha assenyalat la presidenta de l’organisme, Cristina Herrero, durant la presentació de l’estudi corresponent a la segona fase del ‘Spending Review’. Segons l’Airef, el govern espanyol “ha de millorar la selecció de les seves inversions per elevar la seva rendibilitat” i, alhora, “satisfer les necessitats de mobilitat”. En aquest sentit, l’ens proposa la creació d’un organisme independent que s’encarregui de valorar la viabilitat els projectes abans i després d’executar-se.

Tot i que l’Airef reconeix que l’Estat ha realitzat un “enorme esforç inversor” en infraestructures de transport durant els últims 35 anys –entre 1985 i 2020 s’han invertit almenys 340.000 MEUR, segons l’informe- també ha recordat que s’ha registrat “una forta caiguda” des del 2012 que ha provocat que la inversió bruta anual “no cobreixi la depreciació de l’estoc”. “Ens trobem davant una tendència decreixent, i en alguns casos ja parlen d’inversions netes negatives”, ha apuntat Herrero.A banda de la caiguda de la inversió, l’Airef també posa de manifest la falta d’un marc normatiu que reguli i redacti nous plans d’infraestructures. Per la presidenta de l’organisme, aquesta absència implica que bona part de les noves obres “no tenen una orientació clara” i acaben derivant en projectes “difícils de complir”. A més, Herrero ha destacat que la falta de planificació també ha anat lligada a una falta de pressupost.En paral·lel, l’autoritat fiscal ha subratllat que la manca d’un organisme que estudiï la viabilitat i característiques de cada projecte suposa un enorme greuge per les finances públiques. Segons l’estudi, “l’optimisme generalitzat en la planificació ha derivat en una infravaloració notable dels costos de les inversions i en una sobreestimació de la demanda de viatges”. Segons els càlculs de l’Airef, la infravaloració dels costos acaba incrementant en almenys un 30% la despesa total de cada projecte.Davant aquesta situació, l’organització proposa una reestructuració de l’actual Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana –anteriorment Ministeri de Foment-, ja que està format per “una complexa estructura” on cada mitjà de transport té un organigrama diferent. Per l’Airef, l’estructura actual dificulta la coordinació amb altres administracions i, alhora, contribueix a la proliferació de “discursos basats en promeses incomplertes”.Un sistema d’alta velocitat amb pocs passatgersEspanya disposa de la segona xarxa ferroviària més extensa del món, amb 3.086 quilòmetres, només superada per la Xina. No obstant això, l’Airef indica que la seva intensitat d’ús és una de les més baixes de tots els països que disposen d’una xarxa “significativa” d’alta velocitat. A més, tot i que les operacions agregades de totes les línies són rendibles, l’organisme destaca que el corredor nord és deficitari. “Els resultats globals mostren unes rendibilitats socioeconòmiques entre nul·les i mínimes en tots els corredors”, assenyala l’Airef, i afegeix que “els beneficis socials no compensen els costos fixos de la construcció i no ofereixen seguretat en escenaris incerts”.Per altra banda, el pla d’infraestructures actual preveu una xarxa d’alta velocitat de 8.740 quilòmetres, gairebé el triple respecte a l’actual, Això suposaria una inversió mínim de 73.000 MEUR, segons els càlculs de l’Airef. En aquest sentit, proposa revaluar les actuacions pendents en la xarxa, tenint en compte els costos, la demanda i la rendibilitat esperada, així com plantejar un marc normatiu que permeti incrementar la intensitat de l’ús de la xarxa.Manca d’inversió a RodaliesA diferència de l’AVE, el servei de Rodalies és el més utilitzat a l’Estat, ja que agrupa el 90% dels usuaris del ferrocarril (l’any 2018 es van transportar 562,2 milions de passatgers). En relació amb aquest servei, la presidenta de l’Airef ha ressaltat que la inversió es manté baixa malgrat l’augment continuat de la demanda i ha lamentat la falta de coordinació entre els operadors ferroviaris i les administracions. “Existeix una falta d’integració de Rodalies en els consorcis o autoritats de transport públic encarregades d’ordenar el transport metropolità”, ha dit.Les subvencions als vols extrapeninsulars ha incrementat el preu del bitlletUn últim aspecte que ha tractat l’Airef en el seu informe és l’increment de les subvencions per als vols a les Illes Canàries i a les Illes Balears. Segons l’organisme, aquestes ajudes ha incrementat el preu dels bitllets entre un 12% i un 15%. En aquest sentit, proposa substituir la subvenció actual del 75% per una quantitat fixa per a cada una de les rutes, així com la incorporació de mecanismes per aconseguir una distribució més igualitària de la subvenció per nivells de renda.