Dilluns, 27 de setembre de 2021 - Edició 1159
La República

L’ACCO multa amb 3,6 MEUR dues empreses i un directiu per un “pacte de no competència” en les licitacions de l’Aerobús

ACN Barcelona.-L’ACCO ha sancionat amb 3,6 milions dues empreses i un directiu per un pacte de no competència a les licitacions de l’Aerobús de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Les empreses […]

Avatar
Agències 27/07/2021

ACN Barcelona.-L’ACCO ha sancionat amb 3,6 milions dues empreses i un directiu per un pacte de no competència a les licitacions de l’Aerobús de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Les empreses multades són Transports Ciutat Comtal, SA (TCC) i Transportes Urbanos y Servicios Generales, S.A.L (Tusgsal), que ja van rebre una sanció fa any juntament amb dues empreses més. La multa es divideix en 2,5 milions que haurà d’abonar Tusgsal, 1,05 milions que s’exigeixen a TCC i 39.000 que haurà d’ingressar un directiu d’aquesta última, Miquel Martí. A més, s’impedeix a l’AMB contractar les dues empreses durant 24 mesos. Una de les companyies sancionades, Tusgsal, ha anunciat que recorrerà la resolució i sol·licitarà mesures cautelars per evitar que es faci efectiva.

Les pràctiques contràries a la competència s’haurien produït el 2009, quan les dues empreses van firmar un contracte que conté “un pacte de no competència”. El document comptava amb una clàusula segons la qual una vegada extingit el contracte de la concessió del servei de l’Aerobús adjudicat a Tusgsal a la licitació del 2008 “les empreses concorrerien a la següent licitació mitjançant l’empresa Serveis Generals de Mobilitat i Transport, SL (SGMT) o qualsevol altre vehicle jurídic de participació conjunta entre ambdues empreses per iguals meitats”. L’ACCO ha dictaminat que la conducta de Tusgsal i TCC infringeix l’article 1.1 de la Llei de Defensa de la Competència perquè era un “acord entre empreses competidores constitutiu d’un càrtel de repartiment del mercat” de les licitacions del servei de l’Aerobús. A més, Competència afegeix que aquest acord “ha tingut una aplicació efectiva” a la licitació de l’AMB convocada l’any 2017, a la qual les empreses infractores “van concórrer conjuntament mitjançant la UTE Tusgsal-TCC-SGMT, tot i tenir plena capacitat i solvència per a presentar-s’hi individualment”.La institució remarca que el pacte “restringeix i falseja la competència” ja que “redueix la pressió competitiva entre els dos operadors principals del servei de l’Aerobús reduint els incentius per a la presentació d’una oferta econòmicament més avantatjosa a les licitacions de l’AMB”, cosa que perjudica l’AMB i els usuaris del servei. Aquestes empreses ja van ser sancionades juntament amb dues mès fa un any amb 3,9 milions d’euros per part de l’ACCO per falsejar la competència en la licitació de l’Aerobús entre el 2017 i el 2019. Concretament, l’acord consistia en què l’empresa Alcoiana presentava una oferta fictícia o de cobertura per permetre que la UTE formada per Tusgsal, TCC i SGMT en presentés una altra més competitiva. En aquella ocasió es va imposar una sanció de 864.200 euros a Tusgal i de 1,05 milions euros a TCC. De moment, Tusgsal ja ha avisat que la resolució és “contrària a dret, desproporcionada i injusta”, ja que “afecta greument la viabilitat d’una empresa d’economia social del territori, de la qual depenen més de 1.000 famílies”. En un comunicat fet públic aquest dimarts, l’empresa sancionada ha assegurat que la prohibició de licitació imposada per l’ACCO “podria afectar el 75% de la facturació”.A més, Tusgsal considera que la prohibició de contractar és una “mesura excessiva” que “posa en greu perill el futur de l’empresa”. Afegeixen que “la circumstància és encara més greu” si es té en compte que els fets van succeir el 2009, “quan l’actual director general no formava part de la companyia, el consell d’administració estava format per membres que majoritàriament ja no estan vinculats amb TUSGSAL, i l’actual president de la companyia era treballador, però ni tan sols era soci”.