Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

La UPC considera que la variació de la batimetria va ser clau en el trencament del Pont del Petroli

ACN Badalona.-L’excepcionalitat del temporal Gloria va combinar un seguit de circumstàncies que van provocar el trencament del Pont del Petroli de Badalona el 22 de gener de 2020. Segons un […]

Avatar
Agències 10/06/2021

ACN Badalona.-L’excepcionalitat del temporal Gloria va combinar un seguit de circumstàncies que van provocar el trencament del Pont del Petroli de Badalona el 22 de gener de 2020. Segons un estudi de la UPC, un dels factors clau va ser la variació de la batimetria (la profunditat del fons del mar) en aquell punt. “Va ser un temporal molt particular amb una durada molt llarga i un transport de sediments únic”, ha explicat l’investigador de la UPC Corrado Altomare. La combinació d’aquests dos elements va provocar que les mateixes onades que durant les primeres hores del temporal trencaven amb poca força per sota del el pont, passessin a “aixecar-se” i a impactar amb molta més “energia” sobre l’estructura.

Aquesta és la principal conclusió de l’estudi encarregat per l’Ajuntament de Badalona per afrontar ara la reconstrucció del pont amb les majors “garanties d’èxit” i evitar que torni a passar un episodi com aquell. “És l’element més singular que té la ciutat”, recorda l’alcalde de Badalona, Xavier Garcia Albiol, que no vol “estalviar” en la recuperació de la infraestructura.Per poder afrontar ara aquesta fase, els investigadors de la UPC han analitzat al detall l’estructura del pont i el mateix temporal. “Van haver alçades de més de sis metres durant 48 hores i això genera fatiga a l’estructura”, assegura el responsable de l’estudi, Corrado Altomare.A la durada del temporal i la variació de la batimetria, s’hi afegeixen també altres elements que van contribuir a la debilitat de l’estructura. D’entrada, el pont es va construir a mitjans dels 60 pensat “per a uns altres objectius” i “en unes altres condicions climàtiques”. El canvi climàtic o la posterior construcció del port de Badalona, per exemple, també hi ha influït.Corrado Altomare assegura que el problema del pont és “complex” i que per entendre què va passar s’han hagut de fer fins a quatre tipus d’estudis i més de 200 tests. Els investigadors de la UPC afirmen que una tempesta com aquesta pot passar “demà o d’aquí a vint anys” i que mesurar bé les forces que pot suportar l’estructura serà cabdal per a la seva reconstrucció.En aquest sentit, l’Ajuntament de Badalona te previst licitar pròximament la redacció del projecte. La reconstrucció es podria licitar a finals d’any i les obres començarien l’estiu de 2022. En el millor dels casos, el nou Pont del Petroli es podria reinaugurar durant la segona meitat de 2023.Els terminis retarden un any les previsions que es feien el passat mes de novembre i ara ja el consistori ha evitat parlar d’un pressupost aproximat. En l’inici de l’estudi es parlava d’1,5 MEUR, però ara l’alcalde, Xavier Garcia Albiol, ha volgut ser més conservador i prefereix esperar a tenir el projecte definitiu.En qualsevol cas, Badalona no vol estalviar recursos en aquesta estructura i fins i tot la UPC assegura que el Pont del Petroli “pot ser una oportunitat” per fer estudis científics de “referència mundial” si s’hi instal·la un laboratori submarí que permeti testejar en directe els canvis que es donen en el fons marí amb el pas del temps.