Dijous, 15 d'abril de 2021 - Edició 994
La República

La UAB investeix Doctor Honoris Causa el director musical Josep Pons

ACN Cerdanyola del Vallès.-La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha investit Doctor Honoris Causa el director musical del Gran Teatre del Liceu Josep Pons Viladomat. En un acte celebrat aquest […]

Avatar
Agències 07/04/2021

ACN Cerdanyola del Vallès.-La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha investit Doctor Honoris Causa el director musical del Gran Teatre del Liceu Josep Pons Viladomat. En un acte celebrat aquest dimecres –el primer presencial des de l’esclat de la pandèmia de la covid-, la UAB ha volgut reconèixer Pons pel seu compromís amb el panorama musical de Catalunya, així com per la seva contribució en la recuperació i difusió del patrimoni musical hispànic. Considerat com un dels professionals més rellevants de la seva generació, Pons ha reivindicat la importància de l’art “per adquirir coneixement” i ha posat en valor el rol dels directors d’orquestra “per aglutinar ànimes”. “La feina d’un director ha de servir a la música, i no servir-se d’ella”, ha assegurat.

La investidura de Pons estava prevista l’any passat, però l’esclat de la covid va obligar la universitat a posposar-la. A la fi, aquest dijous la Facultat de Filosofia i Lletres ha acollit l’acte d’homenatge al director musical, el qual s’ha convertit en el primer esdeveniment institucional presencial de l’últim any i, de retruc, ha servit per recordar el recentment traspassat professor Arcadi Oliveres.La UAB ha destacat de Pons la seva contribució a la difusió de la música contemporània, amb especial implicació en la creació de noves orquestres a Catalunya i a la resta de l’estat espanyol. Tant el professor Francesc Cortès, padrí del doctorand, com el rector Javier Lafuente, han subratllat sis qualitats de Pons que han assegurat que són anàlogues amb la UAB: la recerca de la qualitat, el compromís amb la modernitat, l’esperit constrictiu, la implicació social, la projecció internacional i la promoció de la joventut.”Aquestes qualitats han marcat el camí de la UAB durant més de 50 anys d’història, per això és un honor emmirallar-nos en persones exemplars com Pons”, ha afegit Lafuente, que ha assegurat que figures com la del director artístic “ajuden a perseverar en el projecte d’una universitat oberta i innovadora, amb un compromís social ferm”. En una cerimònia austera, sense el birret icònic d’investidures a altres universitats, Pons ha rebut somrient la medalla i el diploma que el distingeixen com a nou Doctor Honoris Causa. Al llarg de la lliçó magistral ‘Qui soc. Com soc. Què faig’, el director musical ha fet una ferma defensa de la importància de l’art i del paper dels professionals a l’hora de dirigir una orquestra i donar forma a les composicions.Recordant els seus inicis a l’Escolania de Montserrat amb tant sols 10 anys, Pons ha assegurat que l’estada al monestir va acabar sent transcendental per a la seva carrera professional. De Montserrat va passar al Conservatori i posteriorment va donar forma a la nova Orquestra de Cambra del Teatre Lliure, una etapa que ha definit com una “sacsejada vital”.Pons ha recordat també el paper clau encapçalant projectes com la posada en marxa de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya, “on va ser necessari esquivar enveges i pals a les rodes”, alhora que ha rememorat l’etapa com a director musical i artístic de l’Orquestra de Granada, que va aconseguir situar a primera línia del panorama estatal. Una experiència que li va servir de trampolí cap a la direcció de l’Orquestra i Cor Nacionals d’Espanya.Tot un viatge professional que ha acabat portant Pons al capdavant de l’Orquestra del Gran Teatre del Liceu, on hi és des del 2012. “El teatre líric era una casella que em faltava omplir. Constituïa la forma natural de tancar el cercle del meu repertori i de la història de la música”, ha assegurat, cofoi, tot destacant que treballa amb l’objectiu de dur la formació “al millor nivell possible”.Més enllà del seu currículum, Pons ha volgut posar en valor la importància de l’art en la societat “per adquirir coneixement”. “Crec en la necessitat de l’art sempre, però encara més en el període que ens ha tocat viure”, ha ressaltat, mentre ha afirmat que l’art “és l’únic remei que ens pot treure de dualismes simplificadors”. Per a Pons, l’art és una expressió “evident i necessària”.Al mateix temps, ha defensat el rol que despleguen els directors d’orquestra, malgrat ha reconegut desavinences freqüents entre aquests professionals i els intèrprets. Pons n’ha reivindicat la importància com a “aglutinadors d’ànimes”, i ha assegurat que tenen la missió “d’unir els músics per a què formin un tot, respectant alhora un espai expressiu propi per a cadascun d’ells”. “La música és la nostra veritat i, per tant, la feina del director ha de ser més espiritual que no pas tècnica”, ha afegit.En aquest sentit, ha assenyalat que un “bon director musical” ha de saber “conjurar” entre diverses dualitats: destriar entre la veritat i la raó musicals; saber batre i alhora indicar la direcció per on ha d’anar obra; ha de fer d’entrenador i alhora saber escenificar; i també ha de diagnosticar i receptar. “Un bon director ha d’identificar els problemes i donar-hi solució”, ha reblat.”