Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

La tecnologia amb impacte social es reivindica al MWC amb iniciatives digitals per a la inclusió

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La tecnologia amb impacte social s’ha reivindicat aquest dijous al MWC, on entitats socials i empreses han presentat diverses iniciatives digitals per millorar la inclusió i el benestar de determinats col·lectius. Entre els projectes que s’han presentat hi ha ‘Dinder Club’, una app de cites i plans pensada per a persones amb discapacitat intel·lectual, o el ‘comunicador tàctil ONCE’, una aplicació que, a partir d’una línia braille i un teclat, permet a les persones amb sordceguesa comunicar-se de manera senzilla amb altres persones que no coneixen els sistemes alternatius de comunicació. Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector Social, ha afirmat que la tecnologia ha de “facilitar la vida de les persones”.

“Si no es posa al servei de la persona, la tecnologia no té sentit”, ha indicat en una atenció a mitjans des del MWC. És per això, ha defensat, que cal “potenciar” el camí que aquest dijous s’ha pogut veure, que és el de la col·laboració entre el sector tecnològic i les entitats socials per millorar el dia a dia de les persones més vulnerables.<br />
<br />
<strong>’Dinder Club’, una app pionera</strong><br />
<br />
Un dels projectes presentats aquest dijous és ‘Dinder Club’, una aplicació mòbil en fase de testatge que busca transformar les relacions socials de les persones amb discapacitat intel·lectual.<br />
<br />
Marc Roures, fundador de Bubble Meetings, l’empresa impulsora de l’app, explica que la idea va sorgir d’una experiència personal que ell mateix va viure, ja que un amic seu amb síndrome de Down rebia molts abusos en altres xarxes socials. Per això, ‘Dinder Club’ és un club social dedicat exclusivament al col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual i ha estat dissenyada amb la seva participació. De fet, l’app ha estat desenvolupada amb el suport de Dincat i tres de les seves entitats.<br />
<br />
Roures admet que quan s’hi van posar els va sorprendre veure que no existeix cap app dedicada a millorar les relacions socials del col·lectiu de persones amb discapacitat intel·lectual.<br />
<br />
Segons explica, el que pretén l’aplicació és que puguin ampliar la seva xarxa relacional amb plans el cap de setmana o bé trobar relacions amoroses o sexoafectives. A diferència d’altres aplicacions, diu, en aquest cas tots els usuaris de l’app han de venir d’entitats socials, que prèviament els fan un test per veure si els cal formació addicional per fer servir l’app. “Hi ha un acompanyament a l’usuari”, indica. Si tot va bé, l’app podria estar disponible la pròxima tardor.<br />
<br />
<strong>Comunicador Tàctil ONCE</strong><br />
<br />
Un altre projecte que s’ha pogut veure aquest dijous és el comunicador tàctil de l’ONCE. Una aplicació mòbil que ja està disponible i que permet que una persona amb sordceguesa que es comunica amb llenguatge braille i una persona que no coneix aquest llenguatge puguin comunicar-se de forma senzilla. A la pràctica, l’aparell que duu la persona amb sordceguesa li permet escriure en braille i l’app envia el missatge per ‘bluetooth’ a l’altre mòbil en llenguatge convencional i viceversa.<br />
<br />
Mari Carmen Millan, responsable del Centre de Tecnologia i Innovació de l’ONCE, assenyala que l’app es va llençar el 2014 i serveix per a situacions quotidianes amb les quals es pot trobar una persona amb sordceguesa. Menciona, com a exemple, poder demanar a una persona a la parada de l’autobús perquè l’avisi quan arribi o bé poder anar al supermercat i comunicar-se amb treballadors per demanar per certs productes.<br />
<br />
<strong>Sala immersiva</strong><br />
<br />
Un altre dels sis projectes que s’han presentat al MWC és la Sala de Tecnologia Immersiva, un projecte liderat per Suara Cooperativa que introdueix la realitat immersiva en l’atenció a persones. La sala es troba al Social Digital Lab de Suara, a Barcelona, i permet fer sessions de teràpia immersiva, tant per a professionals com per a usuaris.<br />
<br />
Segons relata Dúnia Rosselló, directora de Màrqueting de Suara Cooperativa, un dels projectes pilot que tenen ara en marxa està dedicat a les professionals de Suara, on hi ha unes 3.000 persones que es dediquen a l’atenció domiciliària. L’objectiu, en aquest cas, és que les treballadores puguin passar per la sala per a fer sessions guiades de ‘mindfulness’ i fer tècniques de descompressió. La idea va aterrar a Suara després que es fes un projecte a l’Hospital d’Olot i Vall d’Hebron pensat perquè els professionals poguessin “desconnectar” en espais curts de temps.<br />
<br />
Altres projectes pilot estan pensats per apropar a la gent gran o vulnerable espais que millorin el benestar de persones que tenen dificultats per desplaçar-se. Per exemple, es podria apropar a algú a través de la sala immersiva un entorn natural o bé el seu poble natal.<br />
<br />
<strong>Reduir la bretxa digital</strong><br />
<br />
La presidenta de la Taula del Tercer Sector Social, Francina Alsina, també ha reclamat aquest dijous continuar treballant per trencar la bretxa digital que encara existeix en molts àmbits de la vida de les persones que, per exemple, no tenen recursos, capacitats o habilitats per fer certes activitats com ara fer un tràmit administratiu per sol·licitar l’Ingrés Mínim Vital (IMV).<br />
<br />
“Estem parlant de persones que estan en precarietat i a més a més les excloem del sistema”, ha denunciat. En aquest sentit, ha assenyalat que la bretxa digital ha ampliat la bretxa social ja existent, sobretot des de la pandèmia, quan la digitalització es va accelerar sense pensar a arribar a tots els col·lectius.<br />
<br />
Precisament aquest dijous s’han presentat algunes iniciatives que volen reduir aquesta bretxa, com és el cas de l’Oficina Virtual d’Atenció Ciutadana Social de l’Ajuntament de Barcelona.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió