Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

La segregació escolar a Barcelona es redueix un 16% a primària i un 26% a primer d’ESO, segons un estudi

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La segregació escolar a Barcelona s’ha reduït un 23% a i3, un 15,9% a Primària, i un 26,4% a 1r d’ESO des de la signatura del Pacte contra la segregació escolar a Catalunya el 2018 i l’aprovació del Pla de Xoc a Barcelona, el 2021. És una de les conclusions de l’estudi ‘Oportunitats educatives a Barcelona 2022’, encarregat per l’Ajuntament de Barcelona i elaborat per l’Institut Metròpoli. L’estudi indica que la distribució de l’alumnat en situació de vulnerabilitat socioeconòmica és més equilibrada i paritària entre xarxes pública i privada al llarg dels últims cursos. També destaca que per primer cop el percentatge d’infants d’entre 0 i 2 anys matriculats a les escoles bressol públiques supera al de les llars d’infants privades.

La reducció de la segregació escolar, és a dir, la distribució desigual de l’alumnat vulnerable i el no vulnerable en els diferents centres, es mesura a través de l’índex de dissimilitud, un dels indicadors més utilitzats. Segons aquest, a Barcelona s’ha reduït un 23% a i3, un 15,9% a Primària, i un 26,4% a 1r d’ESO.<br />
<br />
L’estudi atribueix la reducció a la combinació d’una doble estratègia. D’una banda, l’impuls de polítiques com els programes de gratuïtat de l’educació per als infants i adolescents en situació de vulnerabilitat social o l’increment de beques menjador. De l’altra, l’increment de l’oferta pública, amb noves places i centres i, també, integrant centres concertats a la xarxa pública, entre altres.<br />
<br />
Per exemple, es fa referència a la reestructuració i l’increment de l’oferta pública a partir de la creació de set nous centres per fusió i tancament d’altres, la creació de quatre nous instituts escola per creixement de quatre escoles, l’augment dels grups de centres públics i la incorporació de vuit centres concertats a la xarxa pública, en zones amb major dèficit de places.<br />
<br />
Tot i això, l’informe assenyala la persistència d’algunes de les desigualtats socioeducatives i, per aquest motiu, els autors de la recerca, apunten la necessitat de refermar el compromís a la ciutat en favor de la igualtat d’oportunitats, l’equitat educativa, la inclusió per a tothom, i la lluita contra la segregació escolar.<br />
<br />
<strong>Més pes de les escoles bressol públiques</strong><br />
<br />
La investigació també recull el creixement de la xarxa d’Escoles Bressol Municipals (EBM) entre 2012 i 2022, període durant el qual s’han creat 8 noves escoles i generat 822 noves places. Aquest fet ha comportat, segons recull l’estudi que, actualment i per primer cop a la història, el percentatge de matrícula pública d’educació infantil de 1r cicle és superior al de privada.<br />
<br />
Tot i això, l’augment de l’oferta municipal no ha estat suficient per cobrir tota la demanda, i el 43,2% de les famílies que intenten accedir a una escola bressol municipal no hi obtenen plaça. En els últims anys la taxa de demanda atesa de les escoles bressol municipals ha empitjorat lleument: el 2015-2016 era del 59,2%, i al 2022-2023 era del 56,8%.<br />
<br />
La demanda actual per EBM (7.706 places al curs 2022-2023) és la més alta en una dècada, només superada per la demanda de 8.381 al curs 2012-2013.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió