Dijous, 17 de juny de 2021 - Edició 1057
La República

La reobertura completa de la C-13 entre Llavorsí i Rialp no tindrà lloc fins d’aquí a “uns dies o setmanes”

ACN Rialp.-“Passaran uns dies que segurament seran setmanes” fins que no es reobrin els dos carrils de la C-13 entre Llavorsí i Rialp (Pallars Sobirà), afectats per una esllavissada de […]

Avatar
Agències 30/12/2019

ACN Rialp.-“Passaran uns dies que segurament seran setmanes” fins que no es reobrin els dos carrils de la C-13 entre Llavorsí i Rialp (Pallars Sobirà), afectats per una esllavissada de roques. Així ho ha remarcat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en declaracions a RAC1, on també ha precisat que la solució definitiva en aquest punt podria passar per la construcció d’una “visera” a la paret de la muntanya, que freni les allaus de roques i neu. Calvet ha puntualitzat que això ho hauran de determinar els enginyers i ha afegit que la C-13 és una “bona carretera” on des de fa dècades s’hi ha invertit, en concret 2,1 MEUR aquest 2019, que l’any que ve podrien arribar als 2,7 amb els nous pressupostos.

El conseller Calvet ha explicat que després de concloure la solució provisional que permet el pas alternatiu de vehicles a la C-13 entre Rialp i Llavorsí, ara cal treballar en el sanejament del propi talús i trobar alguna solució definitiva amb ancoratges o malles que recullin tot el punt en qüestió. Això no obstant, Calvet també ha comentat que cal pensar en si cal una solució “més definitiva” i és en aquest sentit que ha explicat que dissabte, a peu d’obra, va parlar amb gent del territori que li van comentar que potser seria bo posar en aquest punt una “visera” per aturar els allaus de roques i pedres. Segons Calvet, aquesta possibilitat l’hauran de determinar els enginyers sobre el terreny.En qualsevol cas, Calvet ha volgut remarcar que la C-13 és una “bona carretera” on des de fa dècades s’hi ha invertit, i per això ha recordat el tram nou que es va fer fa anys entre Tremp i la Pobla de Segur, o la variant d’Esterri d’Àneu que enllaça amb la C-28 al Port de la Bonaigua. Malgrat tot, Calvet ha volgut deixar clar que es tracta d’una “carretera difícil”, de fons de vall, i que aquesta compta amb un bon manteniment amb un bon parc de carreteres que “ha demostrat la seva eficàcia” amb la resolució del tall d’aquest cap de setmana.Segons el titular de Territori, aquest 2019 s’han invertit 2,1 MEUR en la C-13 i la previsió és que al 2020, amb els nous pressupostos, aquesta quantitat ascendeixi fins als 2,7 MEUR.Calvet també ha volgut desvincular del tall a la C-13 les retencions que s’han registrat aquest matí a la C-28 entre Baqueira i Vielha, i ha assenyalat que en aquesta hora del dia, sempre n’hi ha en temporada d’esquí i a més a més en període vocacional. Això no obstant, sí que ha reconegut que també cal fer millores en aquesta via. Finalment, Calvet ha volgut recordar que en l’eix de la C-13 hi ha una part que no és del Govern. Es tracta del tram que va entre Sort i la Pobla de Segur, que és la N-260, que pertany a l’Estat i que no està desdoblada. El conseller ha lamentat que es va començar una variant a Gerri de la Sal i que es va aturar i el pas actual que s’ha arreglat “està molt condicionat”. Per contra, ha insistit novament en les obres que s’han fet a la C-13 i ha remarcat la voluntat d’estudiar els túnels de Comiols per millorar l’accés a la part sud del Pallars des de Barcelona, i també el túnel de la Bonaigua.