Diumenge, 25 de juliol de 2021 - Edició 1095
La República

La reindustrialització de Nissan “no està sent fàcil” però el Ministeri està “convençut” que trobaran un substitut

ACN Barcelona.-El secretari d’Indústria i Pime del govern espanyol, Raül Blanco, ha admès que trobar un substitut per Nissan “no està sent fàcil” però s’ha mostrat “convençut” que “aquesta zona […]

Avatar
Agències 19/07/2021

ACN Barcelona.-El secretari d’Indústria i Pime del govern espanyol, Raül Blanco, ha admès que trobar un substitut per Nissan “no està sent fàcil” però s’ha mostrat “convençut” que “aquesta zona tan emblemàtica” es reindustrialitzarà, en un debat organitzat dilluns pel Col·legi d’Economistes de Catalunya. Els inversors que s’instal·lin a la Zona Franca, Montcada i Reixac o a Sant Andreu de la Barca “tindran el màxim suport” de les administracions i podran optar a les convocatòries dels fons europeus, ha dit. D’altra banda, ha promès que l’adjudicació dels recursos serà “rigorosa” i ha negat que hi hagi “dirigisme centralitzat” per part del govern espanyol que exclogui les comunitats autònomes, si no que el pla obliga a seguir les directrius europees.

Blanco ha insistit que l’executiu de Pedro Sánchez té molt marcats els punts que s’han d’aconseguir amb els fons per part de la Comissió Europea després de mesos de negociació. A partir d’ara, s’haurà de sotmetre a exàmens semestrals.El secretari general d’indústria ha indicat que “si es donés llibertat a les comunitats autònomes per adaptar les polítiques a la realitat territorial tindria tot el sentit” però “no estaríem complint amb el que s’ha elaborat i amb el que ens exigirà la Comissió Europea”. En aquest punt, ha admès que aquests condicionants del pla són “una mica jacobins” però responen a “directrius europees” i no del govern estatal. “Poca cosa hi podem fer”, ha dit.El debat ha comptat amb la participació del coordinador del Comitè Assessor Catalunya-Next Generation EU Miquel Puig, que, precisament ha dit que el pla de recuperació i transformació cau en el “dirigisme centralitzat” que el fa “incompatible amb les prioritats catalanes”, recollides en l’informe Next Generation Catalonia i que assenyalava 27 projectes tractors. A més, ha alertat que els terminis que ha donat la Unió Europea per executar els fons europeus són “molt justos per a fer una política realment transformadora”. Segons Puig, l’executiu espanyol “ha dissenyat una estratègia de governança que procura fer-ho bé, però emfatitza el fet de fer-ho ràpid”. L’economista i polític ha alertat que hi haurà “problemes” perquè “és molt difícil la coordinació entre els diferents organismes, agències i ministeris” que participen en els fons europeus.En el seu discurs, Blanco ha admès que la implementació dels fons en els terminis marcats és “un repte” i ha afegit que hi ha “voluntat de consens” amb les autonomies i ha pronosticat que el primer PERTE aprovat, el del vehicle elèctric i connectat tindrà “molt d’impacte” a Catalunya. En aquest sentit, ha recordat que per accedir al principal gruix d’ajuts del PERTE es demana que el 40% dels membres de les agrupacions empresarials són pimes i per tant, aquests fons no aniran només a les grans empreses, sinó a la resta del teixit.D’altra banda, Puig ha advertit que hi ha “el risc que els recursos es destinin a finançar coses que de qualsevol manera s’haurien fet”, tot exemplificant que posar panells solars i aerogeneradors eòlics no és “suficient” per fer un canvi de model productiu.El secretari general d’Indústria i PIME ha dit que la transició cap al vehicle elèctric “és probable” que es fes de manera “natural” però ha defensat que els incentius “històrics” mobilitzats busquen “que els vehicles elèctrics es fabriquin aquí” i no a França o a la República Txeca. “Si volem mantenir el segon lloc de producció (de vehicles) europeu hem de fer una aposta clara i diàfana”, ha reblat. A més, ha deixat clar que els fons europeus “no seran un pla E”, com el que va dur a terme el govern de José Luis Rodríguez Zapatero. “Aquest pla no servirà per arreglar carrers o poliesportius”, ha afirmat.Preguntat sobre si Nissan de Catalunya ha quedat fora dels fons europeus, el secretari general d’Indústria ha afegit que aquestes empreses podran optar a les convocatòries que s’obrin com totes les altres. Els adjudicataris dels recursos de les diferents línies que es posaran en marxa es decidiran per “concurrència competitiva” cosa que, segons Blanco, assegura que “guanyaran els millors”.