ACN Madrid – Els fabricants d’automòbils de l’Estat han produït 168.396 unitats durant l’abril, el que suposa una caiguda del 10,3% en comparació amb el mateix mes de l’any passat. L’Associació Espanyola de Fabricants d’Automòbils i Camions (Anfac) atribueix el descens a la falta de microxips i l’encariment energètic, una situació que s’ha vist agreujada per la “incertesa” guerra a Ucraïna. En els quatre primers mesos de l’any s’han produït 718.850 automòbils, un 15,4% menys en termes interanuals. La reducció de la producció també ha afectat les exportacions, que han baixat un 9,3% a l’abril respecte del mateix mes del 2021.
Segons les dades publicades aquest dimarts per la patronal, en comparació amb les xifres prepandèmia, la producció ha caigut un 26%. És a dir, s’han produït 262.737 automòbils menys que el 2019.
Per tipus de vehicles, la producció de turismes s’ha reduit un 4,1% en termes interanuals (141.485 unitats), mentre que la fabricació de vehicles comercials i industrials s’ha enfonsat un 33% (26.901 unitats).
En canvi, la producció de vehicles alternatius –elèctrics, híbrids endollables, híbrids no endollables, GLP i gas natural- s’ha incrementaat un 3,7% respecte del mateix mes del 2021, fins a les 23.109 unitats produïdes. A més, han continuat augmentant la seva quota de producció i ja representen el 13,7% del total de l’Estat. Els vehicles electrificats també han crescut, un 27,1% en termes interanuals, fins a les 21.977 unitats.
Pel director general d’Anfac, José Lopez-Trafall, les xifres de producció prepandèmia no es recuperaran fins a principis de 2023. Així mateix, ha demanat, de nou, que s’agilitzi la posada en marxa del PERTE al vehicle elèctric.