Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

La nova terminal d’ICL a Barcelona estarà operativa a finals d’any després de rebre una inversió de 77 milions d’euros

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-La terminal portuària que l’empresa ICL Iberia està construint al Moll Álvarez de la Campa del port de Barcelona estarà operativa a finals d’any després de rebre una inversió de 77 milions d’euros. La nova instal·lació tindrà capacitat per carregar quatre milions de tones de potassa i de sal l’any, amb un moll de 400 metres de longitud i 14 metres de calat, que permet l’ús de bucs de 70.000 tones. La infraestructura comptarà amb dos magatzems de 22.000 metres quadrats i una terminal de trens de quatre vies, mantenint l’accés ferroviari des de les plantes de producció minera al Bages. A més, tindrà dues grues de 52 metres, un afegit que, pel cap d’operacions de la terminal, Juan Luís Aldea, és la “gran diferència competitiva” respecte a l’actual. La nova terminal aglutinarà l’activitat dispersa actualment en tres ports: al Moll de Contradic (Barcelona), a Vilanova i a Tarragona.

D’aquesta manera, l’empresa aprofitarà economies d’escala i optimitzarà millor la gestió de la sal i potassa extreta en mines del Bages, en un espai que ha estat concedit a l’empresa pels pròxims 35 anys. Amb una superfície total de 80.500 metres quadrats, les instal·lacions comptaran amb un magatzem de potassa de fins a 120.000 tones, ampliables a 160.000, i un altre de sal de 100.000 tones, que també es contempla la seva expansió fins a poder encabir-hi 140.000 tones.La nova terminal permetrà que es dupliqui el mineral que transporta amb tren des de Súria, arribant fins a un milió de tones l’any. També s’incrementarà el nombre de camions que descarreguin a les instal·lacions, tot i que, segons ha explicat el director de l’obra, Ivan Nogales, ICL tractarà de canalitzar per tren tot el producte que pugui “per raons mediambientals” i per estalviar costos. Per aquest motiu, l’empresa ha apostat per construir una estació de descàrrega de trens amb quatre vies.Segons els càlculs de la companyia, el trànsit actual de tres trens diaris i de 40 camions amb minerals que surten des de la conca minera del Bages fins a Barcelona, augmentarà fins als quatre trens i als 80 camions per dia. De fet, la terminal podria rebre fins a set trens cada jornada, però perquè això sigui possible, s’hauria d’ampliar el parc mòbil dels Ferrocarrils de la Generalitat, ha afirmat el director de l’obra.Una altra de les grans novetats és la presència de dues grues carregadores de productes a granel de 52 metres d’alçada que permeten carregar 1.200 tones de mineral per hora. A més, aquestes estructures podran omplir dos vaixells, un de 70.000 tones, els anomenats Panamax, i un de 30.000. Així doncs, ICL podrà quadruplicar la capacitat de càrrega actual de 6.000 tones per dia fins a 24.000.Les obres també preveuen la construcció d’un edifici d’oficines corporatives de 300 metres quadrats que donarà feina a 23 persones. “Una terminal que es fa perquè duri 35 anys s’ha de fer amb capacitat sobrada per cobrir els augments de producció i en el futur suplir quan s’hagin de fer períodes de manteniment”, ha dit Nogales, que ha recordat que aquest projecte forma part del pla Phoenix d’ICL, amb inversions per valor d’uns 400 milions d’euros entre 2012 i 2020.El Port de Barcelona també ha contribuït amb els seus recursos a aquesta obra, per exemple, finançant el desdoblament del ramal ferroviari que arriba a la terminal per fer-lo compatible amb l’ample mètric i amb l’ampliació del calat del moll fins als 13,5 metres. Entre el total aportat per l’autoritat portuària i l’empresa, la construcció de la nova terminal tindrà un cost d’uns 90 milions d’euros.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió