Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

La Nova Orquestra de Cambra de l’Empordà es renova amb un projecte cooperatiu

ACN Barcelona.-La Nova Orquestra de Cambra de l’Empordà obre una etapa de renovació amb un nou projecte cooperatiu, en què s’ha renovat l’estructura empresarial, la forma societària i la direcció […]

Avatar
Agències 30/01/2020

ACN Barcelona.-La Nova Orquestra de Cambra de l’Empordà obre una etapa de renovació amb un nou projecte cooperatiu, en què s’ha renovat l’estructura empresarial, la forma societària i la direcció del projecte artístic, així com el nom de la formació, Orthemis, que sorgeix de les paraules Orquestra i Theatre. Des de la seva fundació, l’any 1989, l’orquestra de cambra, que fusiona música clàssica i teatre, ha fet més de 3.500 concerts en més de 50 països. Així mateix, es continuarà apostant per la unió entre les actuacions internacionals amb les de municipis de l’Empordà. “Volem ser una orquestra trencadora i no ens ha fet por fins ara investigar i crear noves maneres d’apropar-nos al públic i de portar la música clàssica al públic”, ha declarat Queralt Garcia, de la junta directiva d’Orthemis.

En roda de premsa, Garcia ha explicat que el nou projecte se centra en les dimensions artística, social i humana. Pel que fa la dimensió artística, Garcia ha assenyalat que un dels eixos són els projectes “híbrids”, amb la mescla de música clàssica i teatre. L’altre eix està vinculat a la funció que va ser originària de l’Orquestra i era portar música clàssica a petits pobles de l’Empordà. “Hem trobat allà un públic que s’aprecia l’Orquestra i se la sent molt seva i reclama cada any que hi anem, i nosaltres ens hi sentim molt còmode i ho volem seguir fent”. Respecte la dimensió social, Garcia ha indicat que es volen posar en contacte amb ONG, i fer arribar la música a persones que poden tenir dificultats específiques com gent gran i persones amb risc d’exclusió social, entre altres. “Volem que l’Orquestra es vinculi amb la societat de la qual pertany”. Sobre la dimensió humana, s’ha renovat el model de gestió i l’obertura de cada músic a la formació perquè es pugui formar “en l’àmbit musical i altres àmbits que facin servei a la pròpia empresa”, ha detallat Garcia. En aquesta línia, David Sanmartí, també de la junta directiva d’Orthemis, ha apuntat que quan es va assolir l’estabilitat econòmica van decidir que s’havien de professionalitzar i donar un pas endavant. Després d’entrevistar els membres de l’Orquestra, van concloure que tots tenien ganes d’implicar-se més a l’empresa i fer-la créixer. A partir d’aquí, van consensuar que el model que més els encaixaria era el de l’autogestió que “cerca la plenitud de tots els treballadors. És un sistema sense gerència i la jerarquia és lineal i es funciona en base al pla estratègic”. “L’esperit d’Orthemis”Per la seva part, Diego Miguel Urzanqui, director titular d’Orthemis, ha dit que ell té l’objectiu de “mantenir l’esperit de l’Orquestra” i és que pobles de l’Empordà i alguns llocs de Catalunya tinguin cada any un concert de música clàssica. Urzanqui ha destacat que la seva idea es fer un petit cicle de quatre programes a l’any i intentar mantenir la gira que es fa l’estiu per l’Empordà. També es mantindrà, ha declarat, la fusió entre la tradició de la música catalana amb tot el repertori de grans compositors internacionals.La consolidació de la internacionalització serà també un dels punts essencials de l’Orquestra. ‘Concerto a tempo d’umore’ i ‘Desconcerto’ amb la col·laboració de Jordi Purtí, director artístic d’Orthemis, són dos concerts que van en aquesta línia.