Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

La inversió en construcció pot caure fins a un 25% el 2020 per l’impacte del coronavirus, segons Foment

ACN Barcelona.-La inversió en construcció podria caure entre un 20% i un 25% a Catalunya i l’Estat el 2020 per l’impacte del coronavirus. “Cal accelerar els processos de licitació per […]

Avatar
Agències 02/07/2020

ACN Barcelona.-La inversió en construcció podria caure entre un 20% i un 25% a Catalunya i l’Estat el 2020 per l’impacte del coronavirus. “Cal accelerar els processos de licitació per compensar la inversió que no s’ha pogut fer i augmentar la inversió pública en infraestructures”, ha demanat el secretari general adjunt de Foment del Treball, Salvador Guillermo, en una roda de premsa. La patronal ha afirmat que la inversió pública a Catalunya va ser “extraordinàriament baixa” el 2019, segons el ‘Catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100) 2020’. Així mateix, ha reivindicat el Corredor Mediterrani ferroviari per transport de mercaderies com una infraestructura “clau” i ha reclamat més inversió en Rodalies i Regionals.

El pes de la inversió pública sobre la despesa pública va passar del 12% el 2007 a un 5% el 2019. Respecte al PIB a Espanya, el pes de la inversió pública va ser del 2% l’any passat, el tercer més baix després del 2016 i el 2017. “Cal que les diverses administracions augmentin la inversió en infraestructures, que és en mínims històrics, i que prioritzin aquells projectes estratègics que tinguin més impacte en la productivitat de l’economia, en la competitivitat de les empreses i en el benestar dels ciutadans”, ha afegit Guillermo.L’any passat, la inversió realitzada per l’Administració General de l’Estat a Catalunya es va situar en 811,8 milions d’euros, un 7,3% més que l’any anterior. Aquest import representa el 7,9% del total de les obligacions reconegudes i el 10,8% de les regionalitzables, “molt llunyanes” al que pertocaria no només pel pes del PIB català sobre l’economia espanyola, sinó també en relació amb el pes de la població.L’Administració de la Generalitat de Catalunya, per la seva banda, va executar el 83% de les inversions reals el 2019, 366 milions d’euros, i va realitzar el 95% de les transferències de capital, 697 milions d’euros.La licitació oficial d’obres a Catalunya va augmentar un 17% el 2019, fins als 1.947 milions d’euros. Aquest import està encara per sota de la mitjana dels últims vint anys, de 3.750 milions d’euros anuals, a preus constants. “L’Administració ha de vetllar i introduir canvis per evitar adjudicar projectes per sota del cost”, ha demanat la presidenta de la Comissió d’Infraestructures i Equipaments de Foment, Anna Cornadó. Per reactivar l’economia, la patronal ha demanat “avançar les licitacions futures” i que el conjunt de les Administracions Públiques dissenyin de forma coherent els Plans de Reconstrucció per realitzar un esforç inversor “planificat, recurrent i ordenat en el temps”. En el primer trimestre d’aquest any el PIB real de la construcció a Catalunya va caure un 8,3%, una davallada concentrada bàsicament en la segona quinzena de març.D’acord amb aquests càlculs, la patronal preveu un impacte d’entre un 20% i un 25% el 2020 i un posterior creixement d’entre un 6% i un 7% el 2021. “És una previsió optimista en cas de rebrot i prudent si l’administració pren mesures”, ha manifestat Guillermo. En aquest sentit, la patronal ha recordat que, a diferència d’altres anys, la Unió Europea permet un augment del dèficit pressupostari sempre que aquest es faci en àmbits prioritaris, com la construcció d’habitatge nou o habitatge social, rehabilitacions o infraestructures prioritàries catalogades i renovables.Així mateix, la patronal de la gran empresa catalana ha reclamat seleccionar de forma acurada les inversions “més productives, sostenibles i socialment beneficioses” amb criteris objectius i transparents i gestionar des del territori les infraestructures “més estratègiques” per a Catalunya.De fet, Foment ha assegurat que aquestes infraestructures, principalment competència del Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana, “o són aturades o s’estan executant a un ritme molt lent”. “Les infraestructures ferroviàries continuen rebent inversions clarament insuficients”, ha assegurat Guillermo. Entre 2015 i 2018, l’Administració de l’Estat va invertir a Catalunya 1.474 milions d’euros dels 2.566 milions pressupostats, un 57% de les partides.”Cal fer una política molt decidida perquè els recursos previstos finalment es gastin i no es deixin pressupostos per executar amb infraestructures cada vegada més necessàries per a una mobilitat sostenible”, ha sostingut Guillermo.A més, la patronal ha reclamat una major inversió en Rodalies i Regionals i l’ampliació i millora del metro i la xarxa ferroviària de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), “molt limitada” pel finançament “insuficient” de la Generalitat.Foment també ha reclamat el Corredor Mediterrani ferroviari per transport de mercaderies com una infraestructura “clau” per incrementar el “potencial” de l’economia catalana. Així mateix, ha demanat agilitzar el desdoblament de la N-II per Girona i la N-340, així com l’autovia orbital B-40, indispensable per solucionar el “coll d’ampolla” de la mobilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. El catàleg CAT-100Enguany no s’ha donat de baixa del catàleg cap infraestructura del CAT-100 perquè no se n’ha completat cap. L’Administració General de l’Estat va finalitzar el 2019 la variant de Vallirana, l’A-2 entre Medinyà-Orriols; la variant ferroviària de Vandellòs al Corredor Mediterrani i el nou Control de Tràfic Centralitzat d’ADIF a Barcelona.La Generalitat ha treballat en l’entrada en servei de les estacions de Ciutat de la Justícia i Provençana de l’L10; la integració de FGC a l’entorn dels barris de Gràcia i de Can Feu de Sabadell; l’ampliació de l’andana de l’estació de Provença i les obres del lateral de la C-31.