Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

La indústria de la música “sobreviu” al 2020 amb una estimació final de pèrdua del 65% de la

ACN Barcelona.-L’Anuari de la Música 2021 constata l’impacte de la crisi sanitària en la indústria del directe i discogràfica l’any 2020 però amb xifres que matisen la previsió més “catastròfica” […]

Avatar
Agències 05/07/2021

ACN Barcelona.-L’Anuari de la Música 2021 constata l’impacte de la crisi sanitària en la indústria del directe i discogràfica l’any 2020 però amb xifres que matisen la previsió més “catastròfica” que havia fet el mateix sector. La indústria del directe va perdre el 65% de facturació (lluny del 87% anunciat), una caiguda de 70 milions d’euros respecte el 2019. El 2020 es van suspendre 12.000 concerts (un 65% del previst, també lluny del 80% previst), mentre la xifra de públic s’ha desplomat –aquesta sí- un 91%, en 12 milions d’espectadors. El sector discogràfic, menys perjudicat que el directe, ha retrocedit a xifres de facturació de l’any 2018 (-23%), però en canvi s’ha disparat la producció de discos en català un 31% amb un rècord de 1.800 referències.

La producció de discos en català i instrumentals ha assolit un creixement importantíssim del 31% en plena pandèmia, amb un rècord de 1.831 referències, entre CD, LP i senzills de novetats i reedicions. És una de les poques xifres en positiu dins de la nova edició de l’Anuari de la Música, que publiquen un any més el Grup Enderrock i l’Associació de Representants, Mànagers i Promotors de Catalunya (ARC), i que enguany celebra 20 anys. I malgrat aquesta alta productivitat, la facturació no acompanya les discogràfiques catalanes (a diferència del que ha passat a la resta de l’Estat, on s’ha registrat un creixement del 4% el 2020), que han perdut un 23% d’ingressos per venda de discos. La indústria del directe és la més perjudicada per la crisi del coronavirus, tot i que el sotrac no és tan extrem com s’havia previst. El 2020 s’han suspès un 59% de concerts (12.000 concerts no realitzats), mentre que la xifra de públic s’ha desplomat un 91% –una dada equivalent al 94% que s’havia calculat–, que significa la pèrdua de 12 milions d’espectadors. La meitat dels principals festivals dels Països Catalans han suspès les edicions del 2020, i els que sí que s’han celebrat han patit una caiguda aclaparadora del 74% d’espectadors a causa de les restriccions i les mesures sanitàries. En total, s’han perdut 2 milions d’assistents als festivals i Festes Majors. Si la indústria del directe ha “sobreviscut”, segons l’expressió emprada pels responsables de l’Anuari, ha estat segons els mateixos autors gràcies l’organització de la iniciativa privada i el suport de les administracions públiques amb fons i mecanismes compensatoris. Tot i així, des de les sales de concerts, el seu president Lluís Torrents, ha alertat que segueixen en una situació “devastadora” i ha manifestat que estan “estupefactes” perquè l’administració no està aplicant els protocols i recursos provats com a segurs per la represa de festivals, també en sales de concerts, moltes de les quals romanen tancades. D’altra banda, l’Anuari constata la “profunda transformació” dels hàbits culturals dels catalans, en matèria de música. Segons l’Enquesta de Participació Cultural de la Generalitat, la pandèmia ha pujat un 10% l’escolta de música durant els mesos de confinament i s’ha mantingut amb un increment mitjà del 4%. La crisi afavoreix els artistes locals i en català Segons l’estudi realitzat per l’Anuari, els festivals catalans celebrats el 2020 han doblat la contractació d’artistes catalans (del 34 al 70%) i també en català (del 19 al 43%). Per contra, la crisi ha perjudicat als grups i solistes emergents, que han perdut 10 punts la presència (del 38 al 28%). La presència de veus femenines i grups mixtes també s’ha reduït míniminament del 44 al 41%, després de tres anys d’increments exponencials als festivals catalans. No obstant, la xifra més preocupant és la davallada de dotze punts en propostes liderades per dones, del 32 al 19%.L’anul·lació general de festes majors i celebracions locals ha estroncat la recuperació de les orquestres i conjunts. Les grans orquestres de ball han perdut tees quartes parts de la contractació, amb un decreixement de 71% de la xifra de concerts, mentre que els conjunts de ball, de versions i de tribut han constatat un any catastròfic amb la pèrdua del 75% dels bolos.I una altra de les poques constatacions positives en relació al 2020 en el món musical té a veure amb la formació musical. La crisi sanitària i el confinament ha provocat una matriculació a l’alça el curs 2020-21 a les quatre escoles superiors de música de Catalunya, així com als màsters i als cursos universitaris de formació professional. La presència d’alumnes als graus superiors de música s’ha reforçat el 2020 i ha augmentat un 2%, amb especial incidència al Taller de Músics i a Jam Session. La matriculació d’alumnat de fora de Catalunya ha pujat un 10% i les alumnes de música també han augmentat un 5%.