Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

La Generalitat presentarà un recurs d’inconstitucionalitat a l’ingrés mínim vital per evitar una gestió com la dels ERTO

ACN Barcelona.-La Generalitat presentarà un recurs d’inconstitucionalitat a l’ingrés mínim vital del govern espanyol per evitar una gestió com la dels ERTO. Així ho ha anunciat el conseller de Treball, […]

Avatar
Agències 29/07/2020

ACN Barcelona.-La Generalitat presentarà un recurs d’inconstitucionalitat a l’ingrés mínim vital del govern espanyol per evitar una gestió com la dels ERTO. Així ho ha anunciat el conseller de Treball, Afers Socials, i Famílies, Chakir el Homrani, aquest dimecres en declaracions a Catalunya Ràdio. El cap del Departament ha afirmat que tenen “base jurídica” per presentar el recurs i ha recordat que la competència de la gestió d’aquestes prestacions recau sobre la Generalitat. En paral·lel, el conseller ha afirmat que la situació a les residències és “molt millor” que al març perquè s’ha “controlat” la “tensió” derivada de la falta d’EPI, PCR i personal. Així mateix, ha defensat mantenir les competències perquè les residències són “equipament socials”.

El conseller ha recordat que la comissió de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) ja ha fet dues declaracions demanant el traspàs de l’ingrés mínim vital. “Hem decidit fer un pas endavant, que és presentar aquest recurs d’inconstitucionalitat”, ha assenyalat. El Homrani ha defensat que entre les dues prestacions (IMV i RGC) es pot “créixer en capacitat de cobertura si es fa bé” i les dues administracions van “alineades”, però ha subratllat que des del govern estatal “no tenen voluntat negociadora”.Ha insistit en la necessitat que la ciutadania tingui una finestreta única i ha explicat que la seva prioritat és que “les persones no es perdin i hagin de fer massa tràmits”. “Hem de fer-ho fàcil i eficient”, ha afegit.El Govern recorda que l’Estatut d’Autonomia de Catalunya disposa que, en matèria de seguretat social, correspon a la Generalitat la competència compartida del desplegament i l’execució de la legislació estatal, llevat de les normes que configuren el règim econòmic, i en concret, la competència en el reconeixement i la gestió de les pensions no contributives. A més, l’Estatut regula la competència exclusiva de la Generalitat en matèria de serveis socials com la regulació i l’ordenació de l’activitat dels serveis socials, les prestacions tècniques i les prestacions econòmiques amb finalitat assistencial o complementàries d’altres sistemes de previsió pública. L’Estatut també recull la regulació i l’aprovació dels plans i els programes específics dirigits a persones i col·lectius en situació de pobresa o de necessitat social.En defensa de les competències recollides a l’Estatut, el Govern ha decidit presentar aquest recurs perquè considera que diversos articles del Reial Decret que estableix l’Ingrès Mínim Vital extralimiten l’àmbit competencial estatal sense tenir en compte el previst a l’Estatut.Segons el Govern, aquesta suposada invasió competencial “no té només un impacte en qui lidera l’execució de les competències, sinó que té un efecte real i no desitjat en com s’acompassa el Ingrés Mínim Vital en el sistema de protecció social a Catalunya i la seva xarxa”. La Generalitat té com a objectiu primordial que la conjunció de l’IMV i la RGC no provoqui dificultats afegides al col·lectiu de persones susceptibles de ser-ne beneficiàries.La presentació d’aquest recurs d’inconstitucionalitat no tindrà cap impacte negatiu en la ciutadania perquè no fa aturar la gestió de la prestació. Efectes de la invasió de competències de CatalunyaCatalunya té la competència exclusiva en l’àmbit de les prestacions socials per la qual cosa l’Ingrés Mínim Vital, com a prestació social adreçada a la població més vulnerable, ha d’anar acompassada amb el sistema de protecció social de Catalunya.Aquest recurs segueix la línia de les dues declaracions de la Comissió de Govern de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) formada per la Generalitat de Catalunya, UGT, CCOO, Foment del Treball, PIMEC, Taula Tercer Sector, Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya, Federació de Municipis de Catalunya i Associació Catalana de Municipis, on ja es feia esment a la necessitat que l’Ingrés Mínim Vital ha de ser necessàriament una eina més dins de les xarxes de protecció social que reconeix a l’Estatut d’Autonomia. Segons aquesta comissió, l’IMV ha de servir perquè la ciutadania de Catalunya tingui més protecció i, sobretot, per evitar dobles itineraris i finestretes per accedir-hi. L’ingrés mínim vital, necessari i imprescindible, s’ha d’incloure en el que defineixen les lleis catalanes i el seu propi marc competencial, perquè així ho determinen les seves competències i alhora la Llei de Serveis Socials. Alhora s’ha d’encaixar amb les eines preexistents, perquè fer-ho és una millora per la ciutadania, així com un pas en l’eficiència i eficàcia administrativa, asseguren aquestes institucions.En un comunicat, el Departament de Treball i Afers Socials assegura que el Reial Decret de l’IMV “genera un problema per les persones vulnerables que tractin de sol·licitar la prestació perquè el sistema genera multiplicitat de finestres d’administracions públiques a les que han d’adreçar-se.Així mateix, a través del Decret Llei, el govern espanyol “altera el marc d’acció de la xarxa de serveis socials de Catalunya en modificar en part l’estructura amb què s’apliquen les polítiques d’inclusió social, i els consensos que en aquesta qüestió s’han gestat a Catalunya”. “Amb la invasió de competències, el govern espanyol fa un pas en fals en ignorar que l’Estatut d’Autonomia de Catalunya estableix que les pensions no contributives les reconeix i les gestiona en exclusiva el Govern de la Generalitat com, de fet, està fent en l’actualitat”, recorda Treball.A més, “les persones més vulnerables es veuran perjudicades perquè ja no tindran una única oficina (administració pública) per fer els tràmit de l’IMV, la qual cosa trenca la feina feta els últims anys de la Generalitat i els ens socials per facilitar les gestions a les persones, tal com ha declarat unànimement la Comissió de Govern de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC)”.Finalment el recurs també respon al fet que tant des de la Generalitat i la Comissió de govern de la RGC han demanat d’articular de manera urgent els convenis de gestió i d’interpretar el contingut en l’actual marc competencial per preservar no només el vigent estatus, sinó també la coherència de gestió i eficàcia en l’erradicació de la pobresa, però no s’ha obtingut cap resposta del ministeri.Atès que la presentació del recurs d’inconstitucionalitat no atura l’aplicació del Reial Decret de l’IMV, el Govern de la Generalitat espera que el govern de l’Estat reconsideri la seva postura, fins ara inamovible, en el moment de l’activació de la comissió Bilateral Generalitat i Estat que també es demanarà.ResidènciesPel que fa a les residències geriàtriques ha dit que la situació actual està molt més controlada pel que fa a la covid-19, ja que s’ha previst un pla de contingència, que estarà plenament vigent a la tardor, amb EPI, PCR i sectorització i personal suficient. En tot cas, ha reclamat que la gestió torni al seu departament, després que les competències fossin assumides pel Departament de Salut a l’inici de la pandèmia. “Les residències són un equipament social, ningú vol passar els últims anys de vida en una habitació d’hospital”, ha dit. Tot i així, ha admès que en una època amb tants ancians dependents, la integració social i sanitària ha de ser més gran, i per això ha apostat per la creació d’una agència que permeti gestionar aquests equipaments de manera conjunta entre les dues conselleries.