Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

La Generalitat anima els comerços a reinventar-se durant la pandèmia: “Ara és el moment d’arriscar-se”

ACN Barcelona.-La Generalitat anima els diferents comerços del país a “innovar i arriscar” durant la pandèmia per incrementar el seu volum de vendes. La proposta apareix a l’estudi ‘Recodificant el […]

Avatar
Agències 24/11/2020

ACN Barcelona.-La Generalitat anima els diferents comerços del país a “innovar i arriscar” durant la pandèmia per incrementar el seu volum de vendes. La proposta apareix a l’estudi ‘Recodificant el comerç: claus per adaptar-nos al consumidor en un entorn incert’, elaborat per la Direcció General de Comerç i presentat aquest dimarts. Segons el document, gairebé la meitat dels enquestats (49%) admet que ha descobert nous comerços urbans gràcies a la recomanació d’amics i familiars. En aquest sentit, l’estudi mostra que un 80% dels consumidors tendeix a recomanar experiències positives i, en canvi, castiga poc les negatives (un 27% opta per desaconsellar). “Les propostes que surtin bé, seran premiades”, ha comentat el responsable de l’estudi, Roger Gaspa.

Per altra banda, l’estudi també posa de manifesta que els consumidors més joves són el segment que genera més recomanacions o desaprovacions de les experiències i, per tant, el més influent. De fet, el 66% dels enquestats assegura haver descobert nous establiments a través del boca-orella. Alhora, el document assenyala que les dones recomanen més i més positivament que els homes. És per això que Gaspa recomana llençar campanyes enfocades als clients més fidels que no pas al públic massiu. “És millor que els consumidors més habituals parlin bé d’un negoci que no pas que ser conegut a tot el poble”, comenta.La importància d’apostar per l’economia de proximitatUn dels altres punts a destacar de l’estudi és la importància que donen els consumidors a aspectes relacionats amb la Responsabilitat Social Corporativa (RSC). Segons l’informe, nou de cada deu enquestats considera “molt important” o “bastant important” que el negoci generi ocupació local i dinamitzi l’economia de proximitat. “Això es tradueix en què el 84% dels consumidors compren habitualment en el comerç urbà, i la tendència és que aquest valor vagi a l’alça”, ha apuntat la directora general de Comerç, Muntsa Vilalta.Altres aspectes que també valoren els clients és el fet que se’ls garanteixi la transparència sobre la fabricació dels productes i el preu (un 90% ho considera molt o bastant important), que s’ofereixin envasos i embalatges sostenibles i reciclables (86%) i que el negoci estigui compromès amb el medi ambient (86%).La compra presencial es mantindrà malgrat la pandèmiaTot i que les noves restriccions lligades a frenar l’expansió de la covid-19 ha incrementat el nombre d’usuaris que utilitzen canals de compra en línia –ha crescut entre un 7% i un 11% durant el confinament, depenent dels sectors- l’estudi manté que el mercat ‘online’ encara està “lluny” de la compra presencial.En el cas dels productes frescos, per exemple, el 98% dels enquestats apunten que realitzen majoritàriament la compra de forma presencial. Pel que fa a l’alimentació no perible i els articles de perfumeria i farmàcia, el canal física encara representa un 97% sobre el total de les vendes. En moda i equipament, el percentatge és del 89%, mentre que en equipament de la llar, oci, cultura, electrònica i esports, aquesta xifra voreja el 75%.No obstant això, la Direcció General de Comerç també recomana als diferents comerços que desenvolupin una cartera de venda i serveis a distància i una digitalització del punt de venda. “Ni molt menys és el final del comerç físic, però aquells negocis que allunyats del consumidor ‘online’ ho passaran malament”, ha apuntat Gaspa.La meitat dels consumidors ha canviat els hàbits de consumFinalment, el 50% dels enquestats reconeix que la crisi de la covid-19 ha modificat els seus hàbits de consum, preferència i maneres de comprar. Més enllà de tenir en compte el preu o la qualitat el producte, la seguretat dins el local ha pres un nou grau d’importància. Pels consumidors, l’ús de la mascareta (un 78% admet que influeix en la seva decisió de compra), l’ús de gel hidroalcohòlic (56%), el pagament ‘contactless’ (54%) i la gestió de cues (52%) són nous elements a tenir en compte.Malgrat els canvis que ha comportat la pandèmia, Gaspa creu que el comerç es troba en “una bona situació” per recuperar-se i augura un ‘Black Friday’ i una campanya de Nadal carregada de promocions.