Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

La Fura dels Baus irromp al Porta Ferrada amb una proposta sobre el canvi climàtic amb música de Beethoven

|

- Publicitat -

ACN Sant Feliu de Guíxols – La Fura dels Baus ha estrenat aquesta nit al festival Porta Ferrada de Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) ‘Pastoral for The Planet’, amb versió pròpia de la Simfonia núm. 6 de Beethoven i acompanyada de l’orquestra Gio Symphonia. L’espectacle, ple de simbolismes i encetat fa dos anys a París, és una crítica al canvi climàtic provocat per l’acció humana i al futur que, en conseqüència, espera al planeta. Un retrat de la Terra que, segons ha detallat el codirector de la Fura dels Baus, Carlus Padrissa, “està malalta”. Prop d’un miler de persones han gaudit a l’Espai Port, a tocar del mar, d’aquest espectacle en què han pogut participar a través del mòbil. Aquesta ha estat la proposta escollida per celebrar la 60a edició del festival ganxó.

Amb projeccions a les roques d’un penya-segat a tocar de l’Espai Port, llums i música, la Fura dels Baus ha captivat aquesta nit al públic del Porta Ferrada amb una proposta plena de simbolismes que l’ha fet reflexionar sobre el canvi climàtic durant l’hora i mitja que ha durat l’espectacle. La funció parteix d’un arbre mort que “simbolitza la terra” i que acaba morint o regenerant-se a mesura que avança l’espectacle.

Publicitat

Una espectacle del que el públic no ha deixat de format part en cap moment amb una posició física central, rodejada de detalls de l’espectacle i que, fins i tot, ha tingut un paper tan rellevant en l’obra com la potestat de decidir -a través del mòbil- el desenllaç, responent a la pregunta de si creien que l’espècia humana s’extingirà o no.

“Fa temps que volíem fer un espectacle on la gent quedés commocionada i hi pogués participar amb el mòbil”, ha explicat Padrissa, qui abans de començat ha dedicat la funció d’aquesta nit a la cantant catalana Núria Feliu, recentment desapareguda.

<strong>Un cant premonitori de la guerra d’Ucraïna</strong>

“Ens interessa parlar del dolor de l’ésser contemporani”, ha afirmat el codirector. Amb aquest propòsits, l’espectacle inclou un fragment en què dones ucraïneses relaten cantant la tragèdia de la guerra. La melodia es va seleccionar dos anys abans que Rússia envaís el país. “Va ser com una premonició”, ha dit el codirector, que l’ha descrit com una “polifonia que segueix per tota la costa del Mar Negre, fins a arribar a la Mediterrània”.

L’espectacle és la versió pròpia que la Fura dels Baus ha creat a partir de la Simfonia núm. 6 -coneguda també com a ‘Simfonia Pastoral’- composta per Ludwig van Beethoven. Acabada l’any 1808, és una de les poques obres de música programàtiques de Beethoven, que Padrissa ha reinventat sota el nom de ‘Pastoral for The Planet’ i mesclant-la amb altres composicions de Reicha, Weber, Rietz i F. Mendessohn.

<strong>Arrels catalanes de Beethoven</strong>

El codirector de la Fura dels Baus ha explicat que va escollir adaptar aquesta simfonia de Beethoven perquè és “tornar a la terra”. A més, ha revelat que el compositor “té alguna cosa nostra”, atribuint-ho a les seves arrels. I és que l’àvia materna, María Josefa Poll, era una exiliada procedent del sud dels Pirineus. Parlant d’arrels, la companyia fundada a Moià el 1979 -i que fa més de 40 anys que omple escenaris- ha celebrat tornar a casa. “Ens encanta tornar a la península ibèrica”.

Escollida per celebrar el 60è aniversari del festival Porta Ferrada, la funció s’ha representat aquesta nit per primer cop a l’Estat. Ho ha fet dos anys després d’haver-se estrenat a París i Aix-en-Provence, just abans de l’inici de la pandèmia de la covid.

El festival, que com ja és habitual es distribueix entre el recinte del port i el Guíxols Arena a l’interior, va arrencar el passat 2 de juliol amb l’actuació de la cantant brasilera Marisa Monte i s’acabarà diumenge 21 d’agost amb el concert d’Estopa.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió