Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

La Fundació Joan Brossa estrena una triple exposició al voltant de la poesia i l’art en acció

ACN Barcelona.-A les acaballes de l’Any Brossa, la Fundació Joan Brossa estrena aquest desembre a la seva seu del carrer la Seca el triple projecte expositiu ‘Post Brossa’. Un paraigua […]

Avatar
Agències 03/12/2019

ACN Barcelona.-A les acaballes de l’Any Brossa, la Fundació Joan Brossa estrena aquest desembre a la seva seu del carrer la Seca el triple projecte expositiu ‘Post Brossa’. Un paraigua que juga amb el gust i la pràctica “post-teatral” del poeta i que aixopluga tres projectes diferents. Un, la descoberta d’un grup de col·leccionistes d’una ‘Sala Prohibida’ on un vell home amagava una col·lecció customitzada i sexualitzada de nines mecàniques. L’altre, la proposta ‘Omnivoyeur ressort!’, ficció visual amb mirada crítica sobre música, territori i especulació. I, finalment, una mostra dels 15 anys de la trobada internacional de poesia d’acció i performance La Muga Caula, a Les Caules (Alt Empordà), que enguany s’ha acomiadat definitivament.

L’Espai Joan Brossa, de la Fundació homònima ha presentat aquest dimarts un “projecte global amb tres peus”. Tres propostes de llenguatges que connecten amb l’imaginari poètic, objectual i post-teatral del poeta. La primera gira al voltant del “nou imaginari” de Catalunya, amb un grup de fotògrafs i músics que analitzen el país i “el venen en format fum i kitch”, anuncia el director de la Fundació, Vicenç Altaió. És ‘Omnivoyeur ressort. Venda exclusiva de boira’, un projecte de l’equip 10, un dels diversos equips de recerca i creació que sorgeix de la iniciativa Terra-Lab ( un laboratori sobre el territori català que va guanyar el primer premi Lluís Carulla 2015 i que compta també amb l’ajuda del departament de Cultura). Es tracta d’una ficció visual sonora creada per Mónica Sánchez, Ignasi López, Carles Gilabert i Eloy Fernández Porta. El segon projecte que es pot veure a la plana baixa de l’Espai Joan Brossa és ‘La Sala Prohibida’, obra d’un grup de col·leccionistes i antiquaris i Barcelona. La proposta de fet es dedica a reproduir l’àtic d’una casa que es va buidar recentment a Barcelona, i on el pare de la família que hi habitava havia prohibit l’entrada a tothom quan es va jubilar als anys 90. En morir ell, van esbotzar la porta i hi van trobar una cortina vermella darrere la qual hi havia tres maniquins nus i transformats, i una sèrie de conjunts de nines mecanitzades, moltes d’elles practicant actes sexuals. Finalment, al pis de dalt s’exhibeix una retrospectiva de la trobada internacional de Poesia d’Acció i Performance La Muga Caula, que s’ha celebrat durant 15 anys al Salt de la Caula, a les Escaules, a l’Alt Empordà. I és que Duchamp, una de les influències d’aquestes trobades liderades per Joan Casellas, va ser també font d’inspiració brossiana. La passada i última edició d’aquestes trobades es va celebrar al setembre, però l’Espai Joan Brossa acollirà aquest desembre una petita versió de l’esdeveniment a mode de comiat i amb 14 artistes, poetes i performers participants. “L’acció” performativa en l’art i la poesia és un dels elements nuclears de la triple exposició a l’Espai Brossa, motiu pel qual les mostres s’acompanyen de diverses activitats durant la seva estada a la Fundació, des d’aquest dimarts i fins mitjan gener. Són visites comentades, “venda” de boira a Omnivoyeur Resort, diverses ‘accions contra la poesia’ i també un conversa entre Albert Serra i l’antiquari Artur Ramon a la Sala Prohibida.