Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

La Fundació Dalí llança el catàleg raonat d’escultures de l’artista amb un primer tram que inclou obres inèdites

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-La Fundació Gala-Salvador Dalí ha publicat aquest dilluns el primer tram del catàleg raonat d’escultura i obra tridimensional de l’artista figuerenc, que inclou les primeres creacions entre el 1931 i el 1936. El Centre d’Estudis Dalinians de la fundació s’ha centrat des del 2011 en l’estudi de la producció escultòrica, per elaborar una publicació digital que recull l’obra original de l’artista i protegeix així la seva autoria davant la circulació de falsificacions. El primer capítol inclou 34 obres de l’època surrealista de Dalí, algunes d’elles inèdites o molt poc conegudes, com l”Espectre ornamental de l’erecció’, una escultura de guix que s’ha pogut identificar gràcies a fotografies de l’època. Les fotos han estat, precisament, l’element clau en el procés d’investigació, ja que es desconeix la ubicació actual de la meitat de les obres d’aquest primer tram.

Les 34 obres presentades són obres originals úniques, com el primer objecte classificat, que alhora és el primer objecte surrealista creat per Dalí: ‘Objecte de funcionament simbòlic’. Data del 1931 i es tracta d’un assemblatge, és a dir una tècnica que combina materials o objectes normalment trobats o altres elements de caràcter no artístic. Terminologies com aquesta s’expliquen en un glossari que inclou el catàleg, per fer entendre la varietat artística de Dalí no només als experts sinó al públic general. “A mida que avançàvem, aquest tram tenia una dimensió pròpia, perquè era la etapa en què Dalí estava establert a París i es dedica a la conceptualització d’objectes surrealistes”, ha explicat la curadora de la Fundació Dalí, Laura Bartolomé, en la presentació del catàleg aquest dilluns a la Pedrera de Barcelona. Metodologia basada en el catàleg de pinturesLa publicació pren com a referència el ‘Catàleg Raonat de Pintures de Salvador Dalí’, el qual va finalitzar-se el 2017, si bé l’estructura i la presentació s’han adequat a les característiques pròpies de l’obra tridimensional. En aquest cas, la Fundació Gala-Salvador Dalí ha volgut presentar i analitzar la faceta del Dalí escultor, i donar a conèixer la singularitat i rellevància d’aquesta part de la seva producció. L’obra escultòrica de Dalí es divideix en l’obra original, la múltiple i les reproduccions, i el catàleg publicat s’endinsa exclusivament en l’obra original. Així doncs, el ‘Catàleg Raonat d’Escultura i Obra tridimensional de Salvador Dalí’ classifica aquesta tipologia en tres categories: obra original única (Dalí va crear només un exemplar i s’ha comprovat la seva signatura), versió original única (l’artista fa una versió sobre la mateixa obra o una nova representació d’una obra original única), i obra original (una edició limitada no superior als 12 exemplars). El fet que Dalí utilitzés una gran varietat de materials i tècniques ha fet que el catàleg inclogui tot tipus d’obres tridimensionals, dins de les tres grans categories: escultures, objectes i instal·lacions. En una classificació més específica, hi trobem escultura de volum rodó, escultura intervinguda, involuntària, escultura-objecte, instal·lació efímera, o objecte surrealista, entre d’altres.De la meitat de les obres no se’n sap la seva ubicació actual, mentre que la resta es troben en col·leccions, a part de la Fundació Dalí, com The Art Institute de Chicago, el MoMA de Nova York, el Museu Reina Sofía de Madrid i el Centre Pompidou de París. “És una nova mostra de la internacionalització de Dalí”, ha apuntat Bartolomé.Es preveu que el catàleg, que es pot consultar online a la web de la Fundació Dalí, sigui obert i en transformació contínua, per poder nodrir amb noves comprovacions i peces. Els responsables de la publicació no s’han atrevit a fer una previsió de quantes escultures inclourà el catàleg, ni quan estarà acabat, ja que es tracta d’un procés molt exhaustiu d’analitzar manuscrits, contractes, correspondència, fotografies o publicacions, i contactar amb els propietaris de possibles obres. Lluita per l’autenticitatA diferència de la pintura, l’obra escultòrica es pot reproduir a través de processos mecànics, i això fa que la seva catalogació requereixi unes pautes molt específiques. El president de la Fundació Dalí, Jordi Mercader, ha assegurat que augmentaran els esforços per “protegir” el nom de Dalí. “Els amants de Dalí es quedarien sorpresos de veure la quantitat de material que surt de manera sistemàtica a les cases de subhastes”, ha lamentat Mercader sobre autor que ha estat “moltes vegades afectat per obra no autèntica als mercats”. Així doncs, la Fundació Dalí “anirà més enllà” en la defensa de l’obra de l’autor, sense que l’augment de recursos en aquest sentit “perjudiqui” el desenvolupament diari de la fundació. “Assumirem responsabilitats amb la consciència que tindrem contestacions d’interessos de mercats”, ha avançat Mercader.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió