Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

La Fundació Bofill veu bé facilitar l’aprovat i avisa que sense activitats a l’estiu creixerà l’abandonament escolar

ACN Barcelona.-La Fundació Jaume Bofill ha avalat la idea de facilitar l’aprovat i apostar per la promoció automàtica de curs i ha alertat que sense activitats a l’estiu creixeran l’abandonament […]

Avatar
Agències 16/04/2020

ACN Barcelona.-La Fundació Jaume Bofill ha avalat la idea de facilitar l’aprovat i apostar per la promoció automàtica de curs i ha alertat que sense activitats a l’estiu creixeran l’abandonament escolar i les desigualtats. La Fundació ha elaborat un informe amb 50 mesures per donar resposta a la situació generada pel coronavirus però també de cara al futur. Un primer paquet de mesures van orientades a finalitzar amb suficiència aquest curs, com garantir la connectivitat dels alumnes i la promoció automàtica de curs. Un segon se centra en com aprofitar l’estiu amb una oferta de programes que estiguin becats al 100% per assegurar especialment l’accés dels alumnes més vulnerables; i el tercer es basa en com garantir el retorn a l’escola amb equitat.

El cap de projectes de recerca de l’entitat, Miquel Àngel Alegre, ha explicat en roda de premsa telemàtica que cal una “promoció automàtica de curs” i que se suprimeixi la repetició tant a primària com a secundària. En el cas de 4t d’ESO consideren que cal facilitar l’obtenció automàtica del títol, “amb la possibilitat en algun cas molt particular de fer alguna prova extraordinària de superació de mínims”. Per aquest sociòleg, la repetició de curs ha de ser una mesura “extraordinària” no ara per la crisi del coronavirus sinó en línies generals. El director de la Fundació, Ismael Palacín, ha reconegut que hi ha “resistències culturals” a parlar d’aprovat general però ha valorat que el que estan dient tant des d’Educació com des del Ministeri és això. “Amb unes altres paraules es parla d’aprovat general i potser està bé que no li vulguin dir aprovat general”, ha manifestat. Ha afegit que l’avaluació és “imprescindible” però que no ho és la qualificació, que ha considerat que seria “especialment absurd, injust per a alguns alumnes i incoherent”. Alegre ha concretat que la promoció automàtica no comporta “netejar l’expedient” sinó que ha de permetre que al setembre , en l’inici del curs vinent, es faci una avaluació de partida per “adequar els itineraris que calguin”. En aquesta línia, la proposta de promoció automàtica hauria d’anar acompanyada d’altres mesures com l’elaboració d’un catàleg d’eines telemàtiques d’avaluació per competències i mesures curriculars com l’adaptació dels continguts i l’increment de recursos d’atenció a la diversitat.Mesures per garantir l’equitat i la igualtat d’oportunitatsL’informe de la Fundació Bofill vol oferir un ventall de propostes per crear “una agenda educativa pensada per afavorir l’equitat i la igualtat d’oportunitats”. Un dels primers objectius ha de ser finalitzar el curs “sense cap alumne desconnectat” i, per tant, solucionar la bretxa digital existent i que afecta uns 55.000 alumnes. En aquest sentit, valoren positivament les iniciatives per dotar de dispositius i connectivitat aquestes famílies i han apuntat que cal seguir en aquesta direcció amb compres de paquets de dades, wifi gratuït en entorns urbans especialment desfavorits, adequar continguts als dispositius mòbils i fer una acció tutorial i docent suplementària amb els alumnes de necessitats específiques.Alegre ha apuntat que aquesta connexió també s’ha de fer amb les famílies per tal d’acompanyar-les en l’orientació educativa dels seus fills, especialment en el cas d’aquelles més desfavorides o socialment vulnerables. Entre d’altres, proposen accions específiques de vincle i acompanyament eductiu a través dels tutors i contacte telefònic constant. Un estiu d’activitats comunitàriesPel que fa a l’estiu, Palacín ha valorat positivament les paraules del conseller d’Educació, Josep Bargalló, sobre l’establiment d’activitats durant l’estiu i ha esperat que a la pràctica comportin la dotació econòmica i de recursos necessàries. La proposta de la Fundació Bofill passa activitats que hauran de donar acompanyament emocional per tractar com els nois i adolescents surten del confinament, activitats específiques d’acompanyament educatiu i altres accions d’enriquiment cultural i de lleure. Tant Alegre com Palacín han alertat que la solució no passa només per reforçar els casals d’estiu que ja es fan tradicionalment sinó que cal dissenyar activitats arreu del territori que incorporin aquests aspectes. Han insistit que han de ser programes “oberts al conjunt de la població” i per això reclamen beques que cobreixen la totalitat del cost, el menjador i el transport. A més, caldrà una “hibridació” de perfils professionals des d’educadors de lleure fins a docents voluntaris. Per últim, incorporen un seguit de mesures a prendre durant l’inici del curs escolar com un reforç de l’acollida dels alumnes després del temps de desconnexió física amb l’escola i el seu entorn. Aquesta acció també s’haurà de dur a terme amb els professors i les famílies. Alegre ha concretat que calen plans d’acollida post-crisi als centres educatius que incorporin mesures a com l’avaluació inicial, la revisió dels currículums i més dotació de recursos. A més, ha apuntat la necessitat d’elaborar plans locals contra l’absentisme perquè és “molt probable” que s’accentuï després de tants mesos de pèrdua de les rutines escolars. En aquest sentit, Alegre ha afegit que també hi ha un risc d’augment de l’abandonament escolar perquè “es produirà una crida a l’economia informal”. Per aquest motiu, demanen beques salari per a joves d’entre 16 i 18 anys.Mesures a llarg terminiMés enllà de les accions a emprendre davant la urgència generada pel coronavirus, la Fundació Jaume Bofill ha incorporat en l’informe una vintena de mesures que s’haurien d’implementar per donar resposta als reptes educatius que ja existien i als que han aflorat amb la crisi de la covid-19. Així, reclamen una política per a estendre la cultura digital, obrir un debat sobre la formació dels docents per tal de definir nous roals i competències, reforçar i enfortir la funció tutorial, obrir també un debat sobre quin ha de ser el currículum bàsic “imprescindible i avaluable” els propers anys i elaborar un catàleg i un protocol d’ús d’eines d’avaluació per competències. L’organització també veu necessari establir polítiques i entorns educatius ‘360’ en es que participin tots els agents comunitaris i que s’elabori un llibre blanc sobre l’ús de la recerca i l’evidència científica en el procés de presa de decisions educativa. En línies generals, Palacín ha celebrat que s’hagi obert un debat social sobre educació que ha assegurat no es va veure en l’anterior crisi econòmica i ha assegurat que la resposta de les administracions “ha superat les expectatives” que tenien. Ha rebutjat les reflexions sobre que la desconnexió amb l’escola no tindrà conseqüències i ha instat a totes les administracions a centrar esforços en evitar aquestes conseqüències.La Fundació ha llençat el portal ‘obrimeducacio.cat’, on posen a disposició de tothom les mesures que proposen davant el repte actual.