ACN Barcelona – La Fundació Bofill ha considerat “urgent” en un comunicat que el Govern impulsi polítiques adreçades “directament” a millorar la lectura durant les vacances d’estiu per a l’alumnat més vulnerable. L’entitat ha reaccionat així als resultats de l’informe PIRLS que s’han conegut avui, i que mostren que el nivell lector de l’alumnat català de quart de primària ha empitjorat 15 punts en els darrers 5 anys. Els resultats situen Catalunya a la cua de l’Estat i d’Europa. Per a la Fundació, algunes d’aquestes mesures haurien de passar per obrir les biblioteques públiques i fer programes específics d’activitats orientats a “la reducció de la pèrdua d’aprenentatges produïda durant l’estiu”.
Segons recorda la Fundació Bofill, tenir un baix nivell de comprensió lectora dificulta l’adquisició de coneixements i habilitats en altres àrees curriculars. Per exemple, quan un infant no entén un enunciat d’un repte matemàtic, quan no és capaç de buscar i destriar informació rellevant en un projecte de medi o bé quan no pot argumentar una opinió sobre la idea principal d’un text literari.
Una altra dada que aporta l’informe i que preocupa l’entitat és que la diferència entre els resultats dels infants més i menys vulnerables es manté. Concretament, els infants més desavantatjats obtenen una puntuació que els situa a més d’un curs per darrere dels més avantatjats.
L’informe arriba poc després que les proves de competències de sisè de primària ja mostressin que el percentatge d’alumnes amb un nivell baix de comprensió lectora ha pujat 6 punts més a les escoles de màxima complexitat, fins al 30%.
L’entitat alerta que, a aquest fet, cal sumar-hi que l’estiu suposa “un agreujament de la desigualtat”, ja que els infants més vulnerables són els que menys poden accedir a programes que segueixin promovent l’aprenentatge a l’estiu.
Segons l’enquesta de participació d’infants i adolescents a les activitats d’estiu a Catalunya, publicada per l’Aliança Educació 360 recentment, només el 41% dels infants de classes baixes accedeixen a activitats d’aprenentatge en temps de vacances.
És per això que la Fundació Bofill reclama al Govern polítiques específiques per potenciar la comprensió lectoral de l’alumnat més vulnerable durant els mesos de les vacances d’estiu.