Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024
Edició 2093

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 18 de abril del 2024

La FAVB reclama una mirada urbanística global per reconnectar els barris del nord de Barcelona i el Besòs

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La Federació d’Associacions Veïnal de Barcelona (FAVB) reclama una mirada urbanística global per reconnectar els barris del nord de Barcelona i el Besòs. Denuncien que hi ha barris que avui estan aïllats i fan diverses propostes amb la intenció de marcar el rumb del Pla Estratègic Urbà de la Barcelona Nord, que va néixer el 2021. Entre les propostes, hi ha dotar de continuïtat el futur parc lineal de la Sagrera -que ha de cobrir les vies del tren- perquè arribi fins al parc de Can Zam, de Santa Coloma de Gramenet, superant així el nus de la Trinitat. També plantegen recosir els barris de les dues bandes del futur parc lineal més enllà del riu Besòs i connectar els barris de muntanya de Collserola-Besòs amb Vallbona.

A més, una quarta proposta és la d’integrar el teixit productiu als barris històrics del Bon Pastor i Baró de Viver, “encapsulats” entre àrees industrials.<br />
<br />
Són propostes presentades en roda de premsa aquest dimecres a les portes de la campanya de les eleccions municipals i després que en els darrers mesos la Comissió d’Urbanisme de la FAVB hagi fet un estudi sobre aquest territori de gran vulnerabilitat social per abordar les problemàtiques detectades a la zona. L’estudi urbanístic comprèn l’eix de Sant Andreu-la Sagrera, el Bon Pastor, Baró de Viver, la Trinitat Vella, la Trinitat Nova, Vallbona, Torre Baró, Ciutat Meridiana i Can Sant Joan (Montcada i Reixac).<br />
<br />
Així, a partir de l’estudi, els veïns concreten diferents maneres per dur a terme aquestes propostes i encaminar el pla estratègic a la zona. A curt termini, la federació veïnal reclama que es generi una taula de reflexió sobre el caràcter del futur parc equipat i un estudi de mobilitat integral de l’àmbit.<br />
<br />
<strong>Barris vulnerables</strong><br />
<br />
El president de la FAVB, Camilo Ramos, ha recordat a l’inici de la roda de premsa que hi ha barris d’una alta vulnerabilitat que a més a més han d’afrontar “ruptures urbanes”, bé siguin naturals -per la mateixa composició morfològica del territori- o bé pel desenvolupament històric. En aquest sentit, ha esmentat que s’ha fet entorn a infraestructures “que tallen barris”. A més, també ha dit que la xarxa de metro ha arribat “molt tard” en zones com Ciutat Meridiana o Torre Baró.<br />
<br />
Per tot plegat, ha afegit, volen oferir idees i esperen que hi hagi un pacte polític perquè s’assumeixin tots els reptes i es destinin els recursos necessaris a donar resposta als problemes dels barris.<br />
<br />
<strong>Quatre grans propostes</strong><br />
<br />
L’esborrany de pla presentat per la FAVB contempla quatre grans propostes: Dotar de continuïtat el Parc Lineal de la Sagrera fins a Can Zam; recosir els barris a les dues bandes del Parc Lineal amb connexions transversals més enllà del riu Besòs; connectar els barris de muntanya de Collserola-Besòs amb Vallbona i les noves avingudes metropolitanes; i integrar el teixit productiu als barris històrics.<br />
<br />
Les ha detallat l’arquitecta i membre de la Comissió d’Urbanisme de la FAVB Lisa Marrani. Segons ha comentat, per exemple, plantegen buscar solucions per arribar a Can Zam i que el parc lineal de la Sagrera sigui un parc equipat. En aquest sentit, suggereixen que equipaments com poden ser la Nau Bostik o Can Fabra puguin ser “portes d’entrada” al parc i que es requalifiqui l’edifici conegut com ‘la paperera’ -una fàbrica de paper- perquè sigui un equipament de caràcter metropolità i zona verda com a balcó al riu Besòs. A més, proposen estudiar un traçat d’un itinerari per poder travessar el nus de la Trinitat abans del pont de Santa Coloma.<br />
<br />
A banda, aposten per la reconnexió “cívica i veïnal” a través de carrers i àrees amb vitalitat des de l’estació de la Sagrera fins a Can Zam amb actuacions com alliberar el pas de la B-20 i cobrir les vies de l’R2 i l’AVE i estudiar l’execució de la nova amplada del pont de Sarajevo sobre la Meridiana.<br />
<br />
Una altra de les grans propostes de la FAVB és la de recosir els barris a les dues bandes del parc lineal, avui trencat per les infraestructures viàries i ferroviàries, mitjançant operacions concretes com nous ponts per sobre del Besòs o soterrar les línies del ferrocarril a Vallbona en el tram entre Montcada i el nus de la Trinitat.<br />
<br />
Sobre la connexió dels barris de muntanya, la tercera proposta, exposen com a solucions possibles recuperar els tres trams existents de l’aqüeducte com a passera per a vianants i millorar els passos actuals de vehicles entre la C-17 i Ciutat Meridiana.<br />
<br />
<strong>Dues prioritats a curt termini</strong><br />
<br />
A banda de les propostes, la FAVB reclama com a prioritats a curt termini generar una taula de reflexió sobre el caràcter del futur parc equipat i un estudi de mobilitat integral de l’àmbit. Salvador Matas, arquitecte i membre de la Comissió d’Urbanisme de la FAVB, ha destacat la importància “clau” de com ha de ser el parc lineal. “No ha de contribuir a separar més”, ha deixat clar. En aquest sentit, ha subratllat que els eixos que el creuin han de tenir algun tipus de servei, equipament o pas que serveixin per recosir els teixits a costat i costat.<br />
<br />
D’altra banda, Matas ha indicat sobre l’estudi de mobilitat integral que reivindiquen que la mobilitat “és bàsica” perquè molts d’ells són territoris aïllats. “Hi ha barriades que queden enquistades al voltant de polígons industrials, carreteres o trens que són allà”, ha denunciat. Amb tot, ha deixat clar que la reconnexió dels barris amb la mobilitat no ha de ser pensada només amb cotxe, sinó també a peu o per altres vies.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió