ACN Barcelona – L’antiga planta de Nissan recuperarà l’activitat amb la producció dels cotxes Ebro a partir del novembre i no amb els Omoda 5, com s’havia previst inicialment, ja que la fabricació d’aquests darrers s’endarrerirà fins al 2025. A més, la planta produirà un tercer model d’Ebro, l’S400, que s’afegeix als SUV S700 i l’S800, segons fonts sindicals. Ebro, però, encara no confirma quan arribaria aquest model tot i que admet que està en el seu “full de ruta” i que en tot cas l’anunci arribarà més endavant. El canvi d’estratègia amb l’Omoda 5 elèctric es deu als aranzels que la CE ha aprovat aplicar als vehicles elèctrics xinesos i a les “previsions optimistes” de vendes dels models d’Ebro, segons apunta la marca.
El primer model d’Ebro que es començarà a produir és el S700, a partir del 18 de novembre, deu dies després ho farà l’S800 mentre que la del nou model, l’S400, no s’iniciarà fins al juny del 2025, segons fonts dels representants dels treballadors. Les produccions previstes -en línies de muntatge Direct Knock Down (DKD)- per a l’any que ve dels models Ebro sumen unes 15.000 unitats anuals.
Davant aquesta nova situació, els sindicats han reclamat augmentar l’aposta pel llançament dels nous models Ebro amb “estratègies agressives per potenciar la seva entrada al mercat i així garantir els majors volums productius possibles”.
Per a la fabricació dels models S700 i S800, que es va presentar nivell mundial el maig passat a Madrid i estan pendents de l’homologació definitiva, seran els primers en sortir de les línies de muntatge de la fàbrica i donarà feina a un centrar de persones. A partir de la primavera del 2025, es preveu incorporar 200 treballadors més i de cara a l’estiu un altre centenar, fins a 300 persones, amb l’objectiu de “garantir l’ocupació de la borsa de reindustrialització” a mesura que els treballadors, que ara es troben en període de formació, se’ls puguin anar assignant a les línies de producció, segons ha explicat Ebro en un comunicat.
D’altra banda, la marca catalana ha avançat que ja disposa d’acords amb 30 punts de venda d’una xarxa de concessionaris exclusiva arreu de l’Estat i que també oferiran serveis de postvenda i donaran cobertura a la garantia dels vehicles.
<strong>Els aranzels als cotxes elèctrics endarrereixen l’Omoda 5</strong>
El canvi d’estratègia que passa per començar primer la producció dels Ebro és conseqüència dels canvis en la legislació sobre els aranzels dels vehicles elèctrics importats a la Xina i que afecta l’Omoda 5 de Chery. Els responsables de la marca han començat la tramitació de l’homologació de l’Omoda 5 com a fabricant europeu, previst per a d’aquí un any, entre el setembre i l’octubre del 2025, segons els sindicats. D’acord amb els seus càlculs, l’avançament de la producció de l’S400 i les “bones expectatives” dels models S700 i S800 permetrien absorbir més volums.
La fabricació de l’Omoda 5 estava previst que s’iniciés a finals d’aquest any en muntatge Direct Knock Down (DKD) i amb la mesura aprovada per la CE ara seran els Ebro qui comenci a ocupar les línies DKD. Més tard, l’Omoda 5 elèctric serà produït en CKD (Complete Knock Down), és a dir, inclourà una línia completa de soldadura i pintura per a la seva producció des de l’inici de la seva fabricació a la planta de la Zona Franca.
El passat 19 d’abril, Ebro i Chery van formalitzar la seva aliança per reactivar l’antiga planta de Nissan a Barcelona, coneguda ara com ‘Ebro Factory’, en un acte amb la presència del president del govern espanyol, Pedro Sánchez; el president de la Generalitat aleshores, Pere Aragonès; i els responsables de les dues marques, entre d’altres. Aquell dia, el conseller delegat d’Ebro, Pedro Calef, va destacar el “compromís total” de la ‘joint venture’ formada per les marques xinesa i catalana i va assegurar que la producció començaria aquest mateix estiu.