Divendres, 30 de setembre de 2022 - Edició 1527
La República

La coreògrafa Vero Cendoya estrena al Mercat de les Flors ‘Bogumer’, un muntatge “inclusiu” de dansa i teatre

ACN Barcelona.-La coreògrafa Vero Cendoya presenta al Mercat de les Flors durant aquest cap de setmana ‘Bogumer (o fills de Lunacharski)’, un muntatge “inclusiu” de dansa i teatre que compta […]

Agències 14/04/2021

ACN Barcelona.-La coreògrafa Vero Cendoya presenta al Mercat de les Flors durant aquest cap de setmana ‘Bogumer (o fills de Lunacharski)’, un muntatge “inclusiu” de dansa i teatre que compta amb set intèrprets “de diverses capacitats” i l’actriu Anna Barrachina. La proposta, amb dramatúrgia d’Israel Solà, de la companyia La Calòrica, i la mateixa Cendoya, explica una història real sobre el judici dels bolxevics a Deú després de la Revolució Russa. “És una peça que parla de la rebel·lió i la necessitat de rebel·lar-se”, ha dit Cendoya. ‘Bogumer’ pren com a referents l’estètica del cinema de Yorgos Lathimos, pel·lícules com ‘El cuirassat Potemkin’, la literatura de Noam Chomsky i la filosofia de Nietzsche.

L’espectacle inclou cinc intèrprets de la companyia Vero Cendoya, que treballen amb dos intèrprets amb diversitat funcional. De fet, aquest no és el primer cop que Cendoya aposta per un muntatge d’aquest estil. La coreògrafa fa set anys que treballa en el món de la dansa amb col·lectius vulnerables o amb discapacitat intel·lectual. En aquesta línia, l’espectacle encaixa amb l’eix temàtic d’aquesta temporada del Mercat de les Flors, que gira entorn “com la dansa pertany a tots els cossos”, ha explicat la directora Àngels Margarit. L’obra es contextualitza a la Rússia de principis del segle XX, després del triomf de la Revolució comunista. El 1918, un any després que el tsar Nicolau I fos enderrocat, el comissari d’Instrucció Pública de Lenin i posterior ambaixador a Espanya en la Segona República, Anatoli Lunacharski, va organitzar a Moscou un judici contra Déu per crims contra la humanitat. Déu va ser imputat per genocidi i finalment condemnat a mort. L’endemà, quatre soldats van disparar al cel per executar-lo. “La història del judici a Déu em va semblar trepidant”, ha assegurat Cendoya. En aquesta línia, ha explicat que hi ha “poca documentació” malgrat que, en el seu moment, va ser un acte “simbòlic i important”. A partir del judici, la proposta parla del desenvolupament de l’URSS amb set intèrprets que representen set supervivents d’edats, procedències i capacitats diferents. “Què passa si mates a Déu, tots els paràmetres es trenquen i tens la llibertat absoluta? Com reaccionaríem com a cossos i com a esperits? ‘Bogumer’ va parlant d’això”, ha assegurat el dramaturg Israel Solà. Tot plegat està explicat “amb humor i poètica”, segells de la companyia Vero Cendoya. L’actriu Anna Barrachina protagonitza la part més teatral del muntatge. “Moltes vegades agafa el rol de poder”, ha definit Cendoya sobre el paper de l’actriu. La coreògrafa ha destacat que Barrachina s’ha après tots els textos en rus i, per tal que l’espectador entengui el que està dient, hi ha subtítols. Pel que fa a l’escenografia la música, la creació és d’Adele Madau, amb qui Cendoya ja havia treballat anteriorment, i el vestuari d’Oriol Corral. El muntatge també incorpora un exercici de gimnàstica rítmica. Cendoya ha explicat que a Rússia la politització dels esports “és molt important” i, ja que ella havia fet aquesta disciplina des de petita, ha apostat per incloure-la. En aquest cas Cendoya ha comptat amb l’assessorament d’Isabel Tapias, membre del CAR de Sant Cugat. Cendoya ha confessat que la part de gimnàstica rítmica ha estat la més complicada. Després de la guardonada ‘La partida’, on la coreògrafa confrontava el món del futbol i de la dansa, ‘Bogumer’ és la nova creació de Cendoya i arriba a Barcelona després d’estrenar-se al teatre de La Llotja de Lleida.