Divendres, 6 d'agost de 2021 - Edició 1107
La República

La CNMC proposa baixar un 0,44% anual les tarifes d’AENA fins al 2026

ACN Barcelona.-La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha proposat reduir les tarifes d’AENA un 0,44% anual fins al 2026, ja que considera que l’increment del 3,29% plantejat […]

Avatar
Agències 28/06/2021

ACN Barcelona.-La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha proposat reduir les tarifes d’AENA un 0,44% anual fins al 2026, ja que considera que l’increment del 3,29% plantejat pel gestor aeroportuari “no està justificat”. La CNMC ha identificat com a punts de discrepància respecte als paràmetres continguts en la proposta d’AENA les previsions de trànsit, els indicadors de qualitat, els criteris d’estimació de costos operatius i la metodologia de càlcul del cost de capital. En concret, la CNMC estima que els nivells de trànsit previs a la pandèmia es recuperaran entre 2024 i 2025, abans de l’estimat per AENA, el 2026.

Així mateix, l’organisme discrepa de l’estimació dels costos operatius d’AENA per al període regulador i recomana ajustaments d’eficiència en funció del trànsit previst i el límit d’eficiència recollit en la llei i altres ajustaments relacionats amb l’abast en les previsions realitzades per AENA relatives als costos de personal, neteja i seguretat. La CNMC també proposa actualitzar les bandes neutres de penalitzacions i incentius per a determinats indicadors i planteja la possibilitat d’actualitzar els valors objectius d’alguns d’aquests.Sobre el cost de capital, la comissió també proposa una alternativa en línia amb la utilitzada en altres països de la Unió Europea i altres sectors regulats, segons la qual es determina un cost mitjà de capital abans d’impostos de 6,02% en comptes del 7,68% d’AENA. A conseqüència d’aquests factors, la CNMC considera necessària una reducció de les tarifes del 0,44% en comptes de l’increment del 3,29% proposat pel gestor aeroportuari. Amb aquesta reducció, l’organisme pretén garantir la sostenibilitat econòmica de la xarxa aeroportuària en el període del segon DORA i preveu fomentar la recuperació del trànsit aeri després de l’impacte de la pandèmia. La CNMC ha aprovat aquest dilluns la Proposta d’Informe en relació amb el segon Document de Regulació Aeroportuària (DORA II), en l’àmbit de les seves funcions reguladores del sector aeroportuari. L’informe de la CNMC és previ a l’elaboració del Document que la Direcció General d’Aviació Civil (DGAV) elevarà a aprovació del Consell de Ministres. La CNMC, com a autoritat independent, analitza la proposta que AENA ha consultat amb les associacions d’aerolínies. En concret, estudia les previsions de trànsit, els estàndards de qualitat, les inversions i l’estimació dels costos operatius i de capital en els quals previsiblement incorrerà el gestor aeroportuari per la prestació dels serveis. El DORA és l’instrument a través del qual es defineixen les condicions mínimes necessàries per a què les companyies aèries puguin accedir a les infraestructures aeroportuàries i a una sèrie de serveis bàsics de la xarxa d’aeroports d’AENA. El document es defineix cada cinc anys i inclou també una previsió de les tarifes que les companyies aèries hauran de pagar a AENA per l’ús de certs serveis. Aquestes tarifes es repercuteixen posteriorment en els bitllets dels viatgers a través de les denominades taxes aeroportuàries.