Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

La CNMC demana a Renfe que faciliti als seus competidors la possibilitat d’oferir bitllets combinats amb Rodalies

ACN Barcelona.-La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha demanat a la companyia Renfe que faciliti als seus competidors en alta velocitat en el transport de viatgers –actualment […]

Avatar
Agències 04/08/2021

ACN Barcelona.-La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha demanat a la companyia Renfe que faciliti als seus competidors en alta velocitat en el transport de viatgers –actualment Ouigo i a partir de l’any que ve ILSA- la possibilitat d’oferir un bitllet combinat als seus clients “en condicions no discriminatòries” perquè puguin utilitzar el servei de Rodalies. Renfe compta amb aquest servei per als viatgers que agafen l’AVE o una línia de llarga distància ja que poden disposar d’un bitllet de Rodalies gratuït en origen i destí. La CNMC vol evitar que això sigui una avantatge per a la companyia. L’organisme també emplaça Renfe a aportar informació sobre els anomenats ‘trens sinergiats’, que combinen places de servei públic amb comercial.

La CNMC ordena la separació comptable entre ingressos i despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i Llarga Distància) per assegurar-se que no hi ha “subvencions creuades d’uns serveis a un altres de forma que no es distorsioni la competència dels serveis d’alta velocitat”. Per això, insta Renfe a aportar informació anual sobre els seus comptes i notificar els canvis en la comptabilitat si s’escau.L’any 2019, els serveis públics ferroviaris (Rodalies i Regionals) van suposar per a Renfe uns ingressos de 2.066 milions d’euros, dels quals 1.205 MEUR procedien de subvencions. A més, aquests serveis van generar dues terceres parts del total d’ingressos del sector del transport de viatgers per ferrocarril (3.500 euros).El contracte entre Renfe i el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana permet que, en alguns trajectes que coincideixen els serveis públics amb els comercials, algunes places d’aquests trens es destinin a ús comercial i altres a serveis públics, ambdós amb les mateixes tarifes. D’aquesta manera, es poden aprofitar i ocupar les places dels trens i reduir els costos. Davant un escenari de baixa ocupació en els trens comercials, apunta la CNMC, Renfe podria augmentar la proporció de places reservades per a serveis públics i incrementar la rendibilitat del servei comercial, ja que una part substancial del cost del tren podria ser compensat mitjançant subvencions. Per tot això, Competència ha imposat a l’empresa l’obligació d’aportar informació per supervisar adequadament aquests serveis.Amb tot, la CNMC determina, en una resolució, que la companyia separa correctament els ingressos i les despeses dels serveis públics (Rodalies i Regionals) i els serveis comercials (AVE i llarga distància).