ACN Barcelona – La cimera d’aquest divendres per fer front a la sequera ha acabat sense cap acord consensuat entre el Govern i els grups parlamentaris. Ho ha anunciat en roda de premsa la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, després de quatre hores de reunió a porta tancada amb els diferents representants polítics al Palau de la Generalitat. Segons ha indicat Jordà, les converses s’han encallat perquè no hi havia consens al voltant del règim sancionador, que el decret llei aprovat ja preveu tot i que no especifica cap calendari. La consellera ha apuntat que el punt sobre el règim sancionador “ha saltat” perquè un grup parlamentari -no ha especificat quin però es referia al PSC- no estava d’acord amb la proposta d’acord que portava el Govern.
La consellera ha vinculat també la manca de consens a la proximitat de les eleccions del 28M. “No sé si aquest escenari s’hagués produït si no estiguéssim a la cantonada d’unes eleccions municipals”, ha afirmat.<br />
<br />
<strong>Jordà: “Per nosaltres sí que és un acord”</strong><br />
<br />
La proposta d’acord plantejava establir una moratòria del règim sancionador per excés de dotació d’aigua fins a l’1 de juliol del 2023, una data que ja era vista com un “esforç”. Tanmateix, ha dit Jordà, un grup no hi ha estat d’acord. La consellera ha reiterat que l’existència d’un règim sancionador no té en cap cas un afany recaptatori sinó “dissuasori”. En no assolir-se un acord, Jordà ha admès que ara com ara no hi ha una data per començar les sancions.<br />
<br />
Ara bé, la responsable d’Acció Climàtica ha deixat clar que per al Govern l’acord no rubricat pels grups té validesa i té intenció de tirar-lo endavant. “El govern es corresponsabiltiza de seguir treballant, no només amb el previst al pressupost, sinó amb la incorporació del que ens han dit els grups. Per nosaltres sí que és un acord”, ha indicat Jordà. Així, es tiraran endavant els compromisos fixats i es tirarà endavant també una taula nacional de l’aigua.<br />
<br />
El que sí que ha descartat la consellera és un nou decret perquè per fer-lo, ha reclamat, cal la garantia que tothom hi estigui d’acord. “No farem un nou decret si no som capaços d’aprovar-lo”, ha dit. En conseqüència, ha conclòs, el decret del 28 de febrer ara es tramitarà com a projecte de llei i els grups podran esmenar “el que faci falta”.<br />
<br />
<strong>El punt de discòrdia: el règim sancionador</strong><br />
<br />
El principal punt de discòrdia que ha impedit el consens ha estat el règim sancionador, un dels punts que la proposta d’acord del Govern posava sobre la taula. En concret, plantejava establir un període diferit (una moratòria) d’aplicació del règim sancionador per excés de dotació d’aigua fins a l’1 de juliol, una data que ja es movia del que el Govern havia plantejat inicialment, que era el mes de juny.<br />
<br />
“Finalment, perquè tothom se sentís més còmode, la data escrita en el document d’acord era l’1 de juliol”, ha explicat Jordà. Tot i això, ha remarcat que en aquest punt un grup parlamentari concret no hi ha estat d’acord.<br />
<br />
Aquest punt, han indicat fonts de la negociació, era l’únic que requeria aprovar un nou decret llei -que modifiqués el decret de sequera del 28 de febrer- per ser aplicat.<br />
<br />
El director de l’ACA, Samuel Reyes, ha explicat que el procediment sancionador es fixa abans en les dades disponibles, què està fent el municipi, veure si s’està donant compliment i fer un escrit als ajuntaments. En tot cas, ha matisat, la casuística de cada municipi “és molt diferent”, ja que n’hi ha que excedeixen la dotació d’aigua perquè, per exemple, molts tenen fuites o d’altres sectors industrials molt grans. Per això, ha dit, hi ha una “forquilla de sancions”.<br />
<br />
<strong>Partida extraordinària i piscines municipals</strong><br />
<br />
Altres punts que s’incloïen en la proposta de modificació del decret actual i que el Govern preveu tirar endavant igualment encara que no hi hagi un nou decret són habilitar una partida extraordinària dels pressupostos generals per fer front a la sequera i modificar el Pla Especial de Sequera per permetre que les piscines municipals es puguin omplir per raons de salut pública. Així, les piscines es podran omplir.<br />
<br />
D’altra banda, el nou decret llei plantejat en el text recollia incorporar la tramitació d’emergència de la Llei de Contractes del Sector Públic per diferents tipologies d’obres relacionades amb la garantia de l’abastament. Un altre punt era que les decisions relatives a la modificació o substitució de cabals assignats a l’abastament de poblacions i l’adopció de les mesures derivades de les obligacions podria motivar la revisió de les tarifes corresponents.<br />
<br />
<strong>Més ajuts per als municipis</strong><br />
<br />
La proposta d’acord del Govern també recull un bloc de suport econòmic als municipis amb propostes com aportar 50 milions d’euros als ens locals o ampliar la dotació pressupostària de la línia de subvencions en alta oberta per l’ACA de 15 a 40 milions d’euros. A més a més, parla d’obrir una nova convocatòria durant el mes de maig per cofinançar les despeses del món local en el transport de camions cisterna i obres d’emergència i obrir una nova convocatòria de subvencions per redacció de plans directors d’abastament municipal. Finalment, proposa donar suport a la redacció de plans d’emergència i estalvi municipal per municipis de menys de 20.000 habitants.<br />
<br />
Quant a la planificació en infraestructures, el text fixa prioritzar les orientades a la garantia d’abastament ja incloses dins de la Planificació de l’ACA. És a dir, licitar el projecte i obra de l’ampliació de la dessalinitzadora de la Tordera durant el primer semestre de 2023, licitar en el termini de dos mesos la redacció del projecte definitiu de la nova dessalinitzadora a la zona de Cubelles i finalitzar el pla director d’aigües de regenerades en el termini d’un mes.<br />
<br />
Així mateix, preveu dotar a les administracions locals per fer front a les despeses de posada en marxa Incorporar a la planificació de l’ACA les obres necessàries per fer front a la sequera pactades amb els operadors de la Xarxa Ter-Llobregat, que són dues ETAPs al Besòs i regeneració a Sant Feliu de Llobregat.<br />
<br />
<strong>Gairebé quatre hores de cimera</strong><br />
<br />
La reunió d’aquest divendres s’ha celebrat després que el Parlament convalidés el decret del Govern que augmentava les restriccions d’aigua i que va topar amb crítiques de tota l’oposició, que va retreure al Govern que la norma no hagués estat consensuada i la va considerar “insuficient”.<br />
<br />
El decret llei actual permet a l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) suspendre durant 48 hores la captació d’aigua per a usos diferents de l’abastament de la població quan aquest abastament perilli i recuperar pous en desús, entre altres. Així mateix, el text fixa sancions en cas que se superin les dotacions fixades en el Pla de sequera quan els incompliments es donin en situacions d’alerta, excepcionalitat i emergència per sequera.<br />
<br />
La majoria de les sancions per incompliments són d’entre 10.000 i 50.000 euros, segons el decret. Un 25% dels municipis catalans consumeix més aigua de la que fixen les restriccions.<br />
<br />
<strong>Situació de sequera a Catalunya</strong><br />
<br />
Actualment, els embassaments de les conques internes es troben actualment al 27%. De les 18 zones en les quals està dividit el territori de les conques internes de Catalunya, dues unitats segueixen en situació de normalitat, tres en prealerta, nou en alerta i quatre en excepcionalitat d’excepcionalitat de quatre unitats (embassaments del Llobregat, embassaments del Ter, sistema Ter-Llobregat i aqüífer del Fluvià-Muga). Això, a la pràctica, vol dir que hi ha 291 municipis en alerta i 224 en situació d’excepcionalitat.<br />
<br />
Amb la fase d’excepcionalitat per sequera en marxa des de principis de març, les dotacions d’aigua fixades per l’ACA són de 230 litres per habitant al dia. La següent fase seria ja la d’emergència que, si no es produeixen canvis significatius, podria arribar el pròxim mes de setembre. En aquest cas, hi ha tres nivells en relació a l’aigua per persona i dia disponible als municipis: el nivell I correspon a 200, el nivell II a 180 i el nivell III a 160.