Dimarts, 15 de juny de 2021 - Edició 1055
La República

La Cambra proposa mantenir els calendaris per a les inversions en connectivitat i ampliacions de l’Aeroport de Barcelona

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç de Barcelona, a proposta de la Comissió d’Infraestructures, Transports i Mobilitat, ha insistit a mantenir els calendaris dels projectes per a les inversions en connectivitat […]

Avatar
Agències 17/05/2021

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç de Barcelona, a proposta de la Comissió d’Infraestructures, Transports i Mobilitat, ha insistit a mantenir els calendaris dels projectes per a les inversions en connectivitat i ampliacions de l’Aeroport de Barcelona. Actualment, AENA contempla una inversió de 1.700 milions d’euros per a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, pendent del vistiplau de la Generalitat i els municipis de l’entorn de la infraestructura. La Cambra de Comerç proposa que l’Aeroport de Barcelona esdevingui un ‘hub’ de llarg recorregut en els pròxims anys, un model que hauria de comptar també els aeroports de Girona i Reus per suport en la capacitat i Sabadell i Lleida en àmbits d’especialització, innovació i formació.

Per desenvolupar aquest model, cal implementar una terminal satèl·lit que permetria augmentar la capacitat nominal de 55 milions de passatgers a 70 milions. Aquesta actuació ja està prevista la Pla Director del 1999 que AENA vincula amb la prolongació de la tercera pista. La segona gran actuació necessària seria precisament l’ampliació de la tercera pista per ampliar la cobertura de vols intercontinentals. Aquesta actuació tindria un impacte mediambiental en la zona natural de la Ricarda, que requeriria l’aprovació prèvia del projecte per la Comissió Europea, ja que aquesta zona gaudeix de la protecció de la xarxa Natura 2000. Per altra banda, l’ampliació de la tercera pista provocarà una limitació de moviments. L’aterratge i enlairament dels avions afectarà, per exemple, l’operativa de les grues del Port de Barcelona. Davant aquest escenari, la Cambra de Comerç reclama a AENA que prengui la iniciativa per assolir un acord que faci viable el projecte de perllongament de la tercera pista a partir d’una estratègia de creixement sostenible del tràfic aeri i un enfocament equilibrat respecte a la gestió de l’impacte acústic i mediambiental. Un altre projecte és la ciutat aeroportuària, que ha de ser un centre de serveis i negocis que incorpori totes les necessitats del sector aeronàutic, però també obert a altres sectors econòmics de l’economia metropolitana. En aquest sentit, la Cambra reclama assegurar la col·laboració entre la Generalitat i AENA per promoure l’inici de la construcció “ja”.La corporació reclama també completar l’arribada de Rodalies a la Terminal 1, amb la posada en servei del túnel actualment en construcció per part d’ADIF. El ramal aeroport hauria d’entrar en funcionament el segon semestre de 2024, serà operat per FGC i connectarà totes les línies de rodalies, metro i AVE amb l’aeroport. La resta d’aeroportsLa Cambra de Barcelona aposta per una xarxa d’infraestructures “descentralitzada i interconnectada”. En aquest sentit, proposa connectar els aeroports de Girona i Reus amb el de Barcelona, aprofitant la línia d’alta velocitat existent, per augmentar la capacitat del sistema aeroportuari. En aquest sentit, ha reclamat “diàleg” entre AENA i ADIF, així com detectar els factors “claus i estratègics” per impulsar l’activitat a Girona i Reus.Per altra banda, la corporació ha demanat una actualització en les infraestructures i millora de serveis a l’Aeroport de Sabadell. L’ampliació de l’Aeroport de BarcelonaEn cas que la Generalitat o els municipis de l’entorn no es mostressin favorables a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, aquesta podria ser descartada del Document de Regulació Aeroportuària (DORA) entre 2022 i 2026. La intenció inicial d’AENA era invertir 5.000 milions d’euros durant aquest període en els aeroports de Barcelona i Madrid – Barajas, una xifra que s’ha reduït a la meitat per l’impacte de la pandèmia. La Cambra de Comerç considera que aquest document es podria veure afectat per la crisi, ja que AENA no preveu recuperar el tràfic aeri fins al 2026. Tot i això, assegura que pot ser una “oportunitat” per buscar els consensos territorials i ambientals i preparar aquestes actuacions per a la seva execució com més aviat millor.