ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç ha pronosticat que el nombre de passatgers a l’Aeroport del Prat caurà entre un 73% i un 81% en el pitjor dels escenaris, mentre que ho faria en un 48% en un escenari més optimista. Així mateix, espera que el trànsit aeri es comenci a recuperar de cara a la temporada d’hivern, quan el descens sigui del 25% o 30% respecte el volum de viatgers del 2019. Així mateix, la Cambra, que pertany al Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), calcula que els vols domèstics i europeus es puguin reprendre al juny però que els intercontinentals no ho facin de “manera significativa” fins la temporada d’estiu del 2021. Les xifres de tràfic internacional anterior a la pandèmia, però, tardarien entre 2,5 i 5 anys a recuperar-se.
Aquestes són algunes de les conclusions de l’Informe de Tràfic Aeri que elabora la Cambra amb les previsions de l’ATA i l’OACI per a Europa, entre les quals també inclouen una aproximació del volum de passatgers a Barcelona per al 2020, que es mouria entre una forquilla dels 12,2 i els 24,6 milions, en funció dels escenaris més optimistes o pessimistes i comptant els que viatgen de punt a punt i no els que fan alguna connexió.Pel que fa la reactivació dels vols, l’estudi contempla que els vols domèstics es puguin activar d’una manera “important” entre juny i juliol, quan els viatgers europeus puguin tornar a volar sota les recomanacions de la UE i es vagin consolidant a partir del darrer trimestre de l’any. Per contra, els vols intercontinentals no reprendran la seva activitat d’una manera “significativa” fins a la temporada de l’estiu del 2021, que comprèn entre el març i l’octubre. De fet, companyies com American Airlines ja van anunciar fa uns dies que no reprendrien els vols a Nova York i Miami fins almenys a la tardor –a Chicago ho té previst fer el 8 de juliol- mentre que Emirates encara no ha posat data al seu retorn al Prat, on alguns dies arribava a operar fins a tres vols diaris amb Dubai.I és que segons recorda el document de la Cambra, els principals aeroports europeus també han vist reduïdes les seves operacions, entre el 85% i el 100% durant l’abril respecte el mateix període el 2019. De fet, les principals companyies que operen a Barcelona també han reduït al mínim les seves operacions. Per contra, càrrega aèria es continua operant, però s’ha reduït molt la seva capacitat a causa de la cancel·lació dels vols de passatgers. 2,5 anys per recuperar el trànsit aeri internacional anterior a la covid-19D’acord amb l’escenari més optimista amb el que treballa la Cambra de Comerç de Barcelona, es tardarien 2,5 anys a recuperar el trànsit aeri internacional anterior a la pandèmia, mentre que en l’escenari més pessimista s’allargaria fins als cinc anys. A l’Aeroport del Prat, aquest daltabaix en el nombre de passatgers li arriba en un moment en què la seva capacitat estava arribant al seu límit, fins a superar els 52 milions al 2019 dels 55 amb els que podria operar, i Aena ja estava treballant amb la terminal satèl·lit i debatent si calia allargar la tercera pista per ampliar la seva capacitat.Per ara, l’OACI calcula que aquest any, la xifra de passatgers internacionals es redueixi entre un 44% i un 80%. La recuperació dependrà de l’evolució de la companyia i de factors com la liberalització de la mobilitat dels passatgers internacionals –amb vols europeus i no tant amb països tercers-, la confiança del consumidor per tornar a agafar un avió –es calcula que s’esperaran mig any a tornar a agafar un avió- o un replantejament dels viatges per feina, ja que les reunions presencials ara es podrien substituir per trobades telemàtiques.