Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

La Cambra calcula que Catalunya necessita 45.000 MEUR fins al 2030 per eixugar el dèficit en infraestructures

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç de Barcelona calcula que Catalunya necessitaria una inversió de 45.333 milions d’euros fins al 2030 per pal·liar el dèficit en infraestructures, d’acord amb l’estudi ‘Impacte econòmic del dèficit d’inversió en infraestructures de l’Estat a Catalunya’ que ha presentant aquest divendres. El document també conclou que l’Estat ha deixat d’invertir gairebé 8.000 milions d’euros que estaven pressupostats des del 2001 (9.451 MEUR a preus del 2018), d’un total de 33.437 milions d’euros, i que des del 2014, coincidint amb la recuperació de la crisi, Catalunya no ha remuntat i ha perdut pes en la distribució territorial de les inversions tot i representar el 19% del PIB. Amb tot, segons la Cambra de Comerç, d’haver-se executat la totalitat de la inversió prevista, s’hauria traduït en 20.000 MEUR de facturació addicional i una ocupació de 111.500 persones i uns rendes salarials de 3.776 MEUR, a més de 3.895 MEUR per a les arques públiques.

De complir-se les previsions que estima la Cambra, caldria una inversió de 3.800 milions d’euros a repartir entre l’Estat, la Generalitat i els ens locals, i inclouria el 2% de depreciació de l’estoc de capital per mantenir els actius i reposar els mes antics. Pel president de la Cambra de Comerç, Joan Canadell, els partits catalans haurien de condicionar la investidura de Pedro Sánchez a un reconeixement d’aquest deute i que en els propers deu anys hi hagués un compromís per invertir 3.800 MEUR anuals “per posar-nos al nivell de l’estat espanyol i de la mitjana europea”.Canadell s’ha preguntat “què té Catalunya per tenir aquest tracte discriminatori”, del qual han dit que entendria que pogués ser “d’un o dos anys però no de 20”. Per Canadell, “sobta” que en els darrers sis anys i coincidint amb la recuperació de la crisi, Catalunya només hagi rebut 3.000 milions d’euros, “una xifra que fa riure per no plorar”. És clarament “insuficient i intolerable”, ha criticat el president de la Cambra, que també ha qüestionat per què s’ha d’afavorir, per exemple, altres aeroports en detriment del Prat o si, en l’àmbit dels ferrocarrils, “els nostres passatgers tenen menys drets”.”A nivell d’infraestructures ja estem fora d’Europa”Canadell també ha lamentat que actualment Catalunya “està fora d’Europa a nivell d’infraestructures” i que “justament volem entrar-hi”. En aquest sentit, ha apostat per “buscar una solució” per recuperar les inversions pendents amb l’objectiu de “construir un país en xarxa” i que “a tot arreu es pugui viure en un nivell digne”.Segons l’estudi el grau d’execució ha estat del 73,7% de mitjana entre 2001 i 2018, és a dir, s’ha deixat d’invertir una quarta part de les quantitats pressupostades inicialment. Durant aquests anys, només destaca el 105,8% invertit el 2012 coincidint amb les obres de l’alta velocitat fins a la frontera, mentre que la resta d’anys excepte casos puntuals entre 2008 i 2010 i el 2017 ha estat lleugerament superior.Traslladat a la inversió per habitant, el document de la Cambra alerta que entre 2011 i 2018 cada catalana ha rebut 107 euros de mitjana davant els 136 euros de la mitjana estatal, això és un 27% més, i quant en termes territorials, Catalunya se situa a la cua quant a dèficit acumulat d’inversió estatal en relació al seu PIB ocupant el tercer lloc per la cua, per darrera el País Bac i Madrid. En aquest sentit, la Cambra recorda l’especificitat d’aquests dos territoris pel seu règim especial i l’efecte capitalitat, respectivament. D’altra banda, el territori català també ha perdut pes en la distribució de la inversió estatal a la sortida de la crisi, ja que entre 2013 i 2018 ha rebut el 12% del PIB en inversions davant el 16,5% entre 2001 i 2012. En qualsevol cas, segons la Cambra, són xifres que estan per sota del 19% del PIB de Catalunya en relació a l’Estat i el 16% en població. El dèficit d’inversió en infraestructures també s’ha traduït, segons l’ens cameral, amb un augment de la congestió en els accessos a Barcelona, que comporta uns costos estimats de 690.000 euros, és a dir, 169 milions d’euros l’any, un 23% més que el 2016. A més, la directora d’Anàlisi Econòmica, Carme Poveda, ha destacat que amb una mínima inversió de 89 milions d’euros sobre un total de 95 quilòmetres de carreteres convencionals s’haurien pogut evitar 11 morts i 28 ferits cada tres anys. Es tractaria d’actuacions en les sortides de via en trams de la B-204, C-251, C-31 o C-66, entre d’altres, o la implementació de carreteres 2+1 en punts on les col·lisions frontals són habituals. 15.200 milions d’euros en actuacions prioritàriesEn el seu estudi, la Cambra de Comerç estima que les obres més prioritàries requereixen una inversió de 15.200 milions d’euros per a unes infraestructures que també han de servir per vertebrar el territori. Anant més al detall, 5.230 milions d’euros correspondrien a la xarxa viària, 980 milions d’euros a la xarxa ferroviària de mercaderies, 5.270 MEUR a la de passatgers; els 1.300 milions d’euros en ports, 1.880 milions en aeroports i 560 més en centrals logístiques.I és que segons l’ens, tot i que Catalunya concentrava el 20,2% dels passatgers dels aeroports (50,3 milions d’euros) el 2017, la inversió entre 2013 i 2017 va sumar només el 10,4% (39,8 MEUR), situant-se en quinzè lloc només per darrera Múrcia i València. En infraestructures viàries, va tenir el 15% del total de vehicles pesats però va rebre una inversió equivalent al 9% mentre que en infraestructures ferroviàries, quasi la quarta parta part dels viatgers són a Catalunya i el retorn va ser del 13,1%. En canvi, en ports la diferència es redueix del 17,6% del total i una inversió del 15,7%. “Potser té a veure que a Madrid no hi ha mar”, ha bromejat el president de la Cambra, Joan Canadell.Torra: “Denunciar els incompliments és un element de justícia social”Per la seva banda, el president de la Generalitat, Quim Torra, ha alertat “l’impacte sobre l’economia, les empreses, la ciutadania i el benestar” que provoca la manca d’inversió en infraestructures. “Ens afecta a tots, pensem el què pensem, votem el què votem. Denunciar aquests incompliments és un element de justícia social”, s’ha exclamat el president, que també ha elogiat que Catalunya hagi aconseguit reduir l’atur i seguir creixent “combatent contra un Estat en contra”. Torra també ha celebrat que “poc a poc” les patronals es vagin posant d’acord amb “temes transversals” com aquest i que per exemple el mateix Cercle d’Economia denunciï la creació d’un Madrid DF.A més del president de la Generalitat i el president de la Cambra, també han assistit a l’acte representants d’altres patronals, a més del conseller de Territori, Damià Calvet; la diputada al Congrés de JxCAT Laura Borràs; la portaveu del grup de JxCat a Barcelona, Elsa Artadi i la presidenta del Port de Barcelona, Mercè Conesa; a més de la directora d’Anàlisi Econòmica, Carme Poveda; el director d’Estudis d’Infraestructures, Cristian Bardají, i el president de la Comissió d’Infraestructures i Transports i president del RACC, Josep Mateu.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió