Dilluns, 26 de juliol de 2021 - Edició 1096
La República

La Cambra avisa que la licitació de freqüències de banda no garanteixen una distribució adequada del 5G

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç ha advertit que la licitació de les freqüències de banda de 700 MHz, que són imprescindibles per a les xarxes 5G en interiors d’edificis i […]

Avatar
Agències 16/07/2021

ACN Barcelona.-La Cambra de Comerç ha advertit que la licitació de les freqüències de banda de 700 MHz, que són imprescindibles per a les xarxes 5G en interiors d’edificis i àmplies zones del territori, suposaran una distribució desigual al territori català. Segons argumenta l’ens cameral, centren el desplegament en nuclis de població i infraestructures amb més usuaris i per tant “amb més interès econòmic per als operadors”. En la subhasta de la setmana que ve, se subhastaran set blocs de forma independents, dels quals els primers quatre comptaran amb obligacions de cobertura. Els blocs 1 a 4 de concessions incorporen a les seves clàusules que els operadors dotin de cobertura a tots els municipis de més de 50.000 habitants abans del 30 de juny del 2025.

Concretament el primer, explica la Cambra, és el més interessant per als grans operadors. Surt a un preu de 270 milions d’euros i obliga a fer que la xarxa arribi a 20.000 habitants en el mateix termini. Són 67 municipis, dels quals tan sols representen un 7,1% dels 947 municipis de Catalunya, tot i la importància del seu pes demogràfic.La licitació dels blocs 1,2,3 i 4 de les freqüències de banda de 700 MHz només preveu que la xarxa de telecomunicacions arribi als aeroports de Barcelona, i Girona, al Port de Barcelona i a tres estacions de ferrocarril d’Alta Velocitat. “Són ignorades, doncs, altres infraestructures de vital importància com els aeroports de Reus, Sabadell i Lleida – Alguaire, el Port de Tarragona, els ports comercials de la Generalitat (Palamós, Sant Carles de la Ràpita o Vilanova, entre d’altres) l’estació d’Alta Velocitat del Camp de Tarragona i la futura Estació de la Sagrera”, enumera la Cambra.D’altra banda, la Cambra també critica que les bandes de freqüència quedin fora dels mínims obligatoris de distribució de xarxa que introdueix el plec en les xarxes de trens de passatgers i mercaderies, en un moment, subratlla, que les administracions intenten que aquest mode de transport jugui un “rol fonamental” per a la reducció de les emissions.Tampoc veuen amb bons ulls que a la xarxa viària, les condicions només es focalitzin en 10 autopistes i autovies i en cinc carreteres nacionals i demanen que la cobertura s’estenguin en altres tipus de vies “per garantir un accés més equilibrat des de tots els punts de Catalunya”.Per últim, l’ens cameral considera que el fet que la licitació sigui per a xarxes d’àmbit estatal tanca les portes als petits operadors i només els grans hi puguin optar, i desaproven que s’hagi suprimit la menció explícita a l’obligació de facilita l’accés a tercers mitjançant el lloguer de la xarxa, fet que no afavoreix la competència, afegeix.