Dimarts, 27 de juliol de 2021 - Edició 1097
La República

Jordi Pastor homenatja l’escriptor Francesc Caudet i els autors de novel·la popular dels anys 40 i 60 al còmic ‘Pulp’

ACN Barcelona.-L’escriptor Francesc Caudet va arribar a publicar al llarg de la seva carrera prop de 1.500 novel·les curtes amb diversos pseudònims com Frankie Cauyarz, Ariel Sinclair, Winston McNeal o […]

Avatar
Agències 30/03/2021

ACN Barcelona.-L’escriptor Francesc Caudet va arribar a publicar al llarg de la seva carrera prop de 1.500 novel·les curtes amb diversos pseudònims com Frankie Cauyarz, Ariel Sinclair, Winston McNeal o Montana Blake per editorials com Bruguera. Ell és un dels protagonistes del còmic ‘Pulp. Los tiempos heroicos’ (Planeta Cómic) amb guió i il·lustracions de Jordi Pastor. La novel·la gràfica homenatja els autors de novel·les populars espanyoles que van publicar sobretot entre els anys 40 i 60, entre els quals hi havia Caudet. En una entrevista amb l’ACN, Pastor explica que també volia reflexionar sobre “què significa crear obres artístiques que l’únic que volen és entretenir”, i sobre la relació entre autors i editors.

L’origen del còmic va sorgir de l’amistat personal entre Jordi Pastor i Francesc Caudet, qui va morir fa tres anys. Pastor va anar a Planeta amb una proposta per adaptar al còmic la darrera novel·la de Silver Kane (Francisco González Ledesma), qui era un dels autors destacats d’aquella generació. L’editorial va veure que la novel·la no havia tingut les ventes suficients per fer una adaptació. Tot i això, l’editor David Hernando va parlar amb Pastor sobre la seva relació amb Caudet i la seva admiració per aquests autors, i li va proposar una còmic sobre aquest tema. De fet, a l’autor de ‘Pulp’ sempre li ha semblat molt interessant aquella generació “perduda” d’escriptors que van produir i vendre molts exemples i que “la història els ha deixat apartats”. En concret, són escriptors entre els anys 40 i 60, un temps en el qual les editorials van apostar per un producte de gènere, que anava des d’obres romàntiques i westerns fins al terror i la ciència ficció. “Era un temps de molta productivitat a nivell artístic i ells s’hi van deixar la pell, i estem parlant en alguns casos de tres o quatre novel·les petites a la setmana amb trames algunes d’elles complicades”. Eren autors que escrivien amb pseudònim nord-americà perquè el públic tingués la sensació que compraven llibres d’autors de fora i no espanyols. El guionista i dibuixant de còmics remarca que tenien diversos pseudònims depenent del gènere de la novel·la. El ‘pulp’, diu, és un gènere que té el seu origen amb la literatura de gènere a Estats Units i era el tipus de pàgina amb el qual s’imprimien aquelles novel·les, que era en “un paper molt barat”, afegeix. De Caudet, Pastor en destaca la força que tenia per escriure. “Vivia per això i em va meravellar el seu punt de vista d’artista, fins i tot quan va envellir, es va haver d’adaptar a escriure amb ordinador, quan sempre ho havia fet a màquina”. Ha apuntat que els llibres i les dones és el que més va marcar la vida de Caudet. Els llibres, ha afegit, eren la seva passió i les dones el van ajudar moltíssim. “Sense l’ajuda d’elles, el Francesc no hagués escrit”. Pastor volia que el llibre no només se centrés en la vida de Francesc Caudet, sinó introduir un personatge de ficció que és el protagonista, un escriptor d’èxit, que entrevista al mateix Caudet i que deambula per llocs emblemàtics de Barcelona, a la cerca de la història d’aquests autors. L’autor també volia reflexionar sobre una generació actual que treballa amb pseudònim i no es reconeix el seu treball, i sobre què significa crear obres artístiques que l’únic que volen és entretenir. “A vegades la gent li costa entendre que hi ha obres que també estan fetes per això”, afegeix. La relació entre editor i autorLa “mala praxis” entre editor i autor és “molt coneguda” en el cas d’aquests escriptors, admet. “Són males praxis que encara continuen, el fet de no tenir una industria molt forta a vegades fa que hi hagi contractes o propostes que afavoreixen més l’editor que no l’autor”, indica. Jordi PastorL’autor de ‘Pulp’ és guionista i il·lustrador de còmics, i professor a l’Escola Joso. Entre d’altres ha publicat ‘Padre’ (Quarentena ediciones), ‘Reacción’ (Tomoshibi), ‘Encuentro’ (Edicions de Ponent), ‘Vaquero’ (Ponent Mon), el manga ‘La Chica del Templo’ (Sapristi) juntament a Kidoo i més recentment ‘Transcrepuscular’ (Gigamesh), una adaptació de la novel·la d’Emilio Bueno. Com a dibuixant, ha publicat, entre d’altres, ‘Khalid’ (Norma editorial), amb guió de Damián Campanario i ‘Catálogo de Bunkers’ (Astiberri ediciones) amb guió de Marcos Prior. Com a guionista, ha escrit ‘Máculas’, amb Danide per a Spaceman Project.