Diumenge, 25 de juliol de 2021 - Edició 1094
La República

Jan Lauwers i la Needcompany estrenen al Grec la visceral ‘Billy’s violence’ a partir de deu tragèdies de Shakespeare

ACN Barcelona.-El director belga Jan Lauwers i la companyia Needcompany estrenen aquest dijous al Grec Festival de Barcelona l’espectacle visceral ‘Billy’s violence’ a la Sala Gran del TNC. Victor Lauwers […]

Avatar
Agències 06/07/2021

ACN Barcelona.-El director belga Jan Lauwers i la companyia Needcompany estrenen aquest dijous al Grec Festival de Barcelona l’espectacle visceral ‘Billy’s violence’ a la Sala Gran del TNC. Victor Lauwers signa el text de l’espectacle ‘Billy’s Violence’ i s’ha inspirat en les deu tragèdies shakespearianes per escriure uns diàlegs íntims i violents, deslliurats de qualsevol referent històric o anecdòtic.”Per a mi era impossible centrar el text al voltant de la guerra i me’n vaig adonar que era més important centrar-ho en la violència de la intimitat”, ha assegurat Victor Lauwers. “L’obra és sang i fetge fins que no queda res”, ha afegit. El muntatge, en el qual hi actuen Nao Albet, Gonzalo Cunill i Juan Navarro, es podrà veure des de dijous fins diumenge.

En roda de premsa al TNC, Jan Lauwers ha explicat que la dinàmica del llenguatge i dels actors a Espanya és molt bo i adient per Shakespeare perquè els actors tenen els peus “molt a terra”. Ha destacat d’ells, la qualitat de la veu i d’estar en l’escenari. En aquest context, Ha indicat que van tenir la boja idea de concentrar les tragèdies de Shakespeare en una nit. En un primer moment, va decidir escriure el text ell, però, com ha admès, va fracassar. “Aquestes tragèdies són dures i tristes i fer-ho en època de la covid-19 no va ajudar”. Li va comentar al seu fill, Victor Lauwers, que és especialista en Shakespeare i ell va decidir fer front al repte d’escriure l’obra. Com ha apuntat Jan Lauwers, en aquesta ocasió s’ha dedicat només a dirigir. Victor Lauwers ha dit que quan van triar les tragèdies no va ser una cosa divertida perquè tot el que gira al voltant de les tragèdies és drama. “Per a mi era impossible centrar el text al voltant de la violència de la guerra i me’n vaig adonar que era més important centrar-ho en la violència de la intimitat”, ha assegurat. Ha assenyalat que a partir d’aquí va iniciar “el seu camí a l’infern” i ha apuntat que la seva idea no era concentrar-se amb els personatges i els déus, sinó amb els homes i les dones. “L’obra és sang i fetge fins que no queda res”, ha afegit. “No és una traducció”El director ha explicat que l’espectacle es divideix en deu capítols separats i cadascun té un nom de dona i s’anuncien a través dels subtítols. “Si algú coneix bé les obres de Shakespeare potser la seva reacció serà de frustració perquè el Victor al text ha arrencat tota la carn dels ossos amb frases curtes. És un text original basat en les obres de Shakespeare i no és una traducció. Si algú espera trobar les famoses cites més pròpies de Shakespeare no les trobarà”. Així mateix, ha manifestat que el públic ha d’anar a veure l’obra amb una “mentalitat molt oberta”. Jan Lauwers ja ha posat en escena moltes de les obres de Shakespeare, des de ‘Juli Cèsar’ (1990) fins al ‘Rei Lear’ (2000), passant pel ‘Needcompany’s Macbeth’ (1996). Needcompany és una companyia teatral multidisciplinària, multicultural i innovadora creada el 1986 per Jan Lauwers i Grace Ellen Barkey, a la qual es va afegir el 2001 Maarten Seghers, compositor de la banda sonora original d’aquest muntatge, però també els actors Nao Albet, Gonzalo Cunill i Juan Navarro.Nao AlbetPer la seva part, Nao Albet ha destacat de la companyia Needcompany la seva multidisciplinarietat. “Són artistes d’espectacles, però no es dediquen només a fer teatre, sinó que fan música, dansa i teatre i això ho trobo a faltar al panorama català i espanyol”. Així mateix, ha remarcat que una de les capes que “fa molt bé el Jan és la metateatralitat, una de els bases que fa servir per trobar aquest joc entre l’actor i el personatge amb el llenguatge”.’Billy’s violence’ és una coproducció del Grec 2021 Festival de Barcelona, Needcompany, Teatre Nacional de Catalunya, Teatro Español, Naves del Español en Matadero, Teatro Central (Sevilla) i Les Salins – Scène Nationale de Martigues.