Diumenge, 19 de setembre de 2021 - Edició 1150
La República

Irene Solà reflexiona sobre la imatge de la “dona dolenta” al llarg dels segles en una mostra a Àngels Barcelona

ACN Barcelona.-L’autora de ‘Canto jo i la muntanya balla’, l’escriptora Irene Solà, reflexiona sobre la imatge de la “dona dolenta” al llarg dels segles en l’exposició ‘Hi ha una història […]

Avatar
Agències 10/07/2020

ACN Barcelona.-L’autora de ‘Canto jo i la muntanya balla’, l’escriptora Irene Solà, reflexiona sobre la imatge de la “dona dolenta” al llarg dels segles en l’exposició ‘Hi ha una història d’una dona que’, que es pot visitar fins al 12 de setembre a la galeria d’art Àngels Barcelona. Així ho ha manifestat a l’ACN, la directora de la galeria Gabriela Moragas. Aquest és un projecte amb diverses obres des del segle III a. C. que tenen una imatge en comú: la d’una dona que cavalca sobre un home. Més en concret, ha explicat, és “la idea de la dona dolenta que cavalca al savi”. Moragas ha admès que l’exposició fa una crítica irònica des d’una mirada contemporània.

Les històries i imatges apareixen en llocs i contextos molt diferents, ha apuntat la galeria en la presentació de la mostra, com “a acusacions, en judicis per bruixeria de l’època moderna, en llegendes europees d’Època Medieval, en el context de la comunitat negra del sud nord-americà, o a la història de Fil·lis i Aristòtil, un conte cautelar d’origen asiàtic, que s’escampa, com un bolet arreu d’Occident, produint una inacabable iconografia, i que predica contra la dona i les seves argúcies seductives”. L’exposició reflexiona al sobre “com es reprodueixen, viatgen, s’escampen i sobreviuen les històries, de quins imaginaris construeixen i de quines idees, intencions i temors passegen”.Aquest projecte plàstic arrenca amb un mural que representa a Filis, “la dona dolenta” cavalcant a Aristòtil, que és “l’home savi”. Moragas ha explicat que Solà a partir d’una investigació va descobrir que hi havia una llegenda del Lluçanès de la dona d’un ferrer que per la nit agafava els aprenents i els portava als aquelarres i els hi posava una brida, que és el fre o mos del cavall, a la boca. Després es va descobrir la història “i va acabar molt malament”. Solà va trobar que és un relat que està molt present al llarg de la història des d’Orient a Occident i és “la idea de la dona dolenta que cavalca al savi i és una manera de perpetuar el relat d’una dona poderosa que fa mal a l’home”. Segons Moragas, “és molt interessant veure tot el desplegament de més de 80 imatges de dones representades cavalcant a homes amb textos de judicis a bruixes on els homes testificaven contra elles”. Irene Solà, ha indicat Moragas, ha fet un relat creatiu expressament per aquesta exposició i que s’ha de llegir mirant a la paret com si un fos un cavall. “T’interpel·la per saber com es podria sentir una persona”. Finalment, hi ha un vídeo irònic amb imatges de Youtube gravades amb dones que cavalquen ases. “És una manera crítica i contemporània de parlar d’un tema que és la imatge de la dona dolenta al llarg de la història”. Moragas ha assenyalat que a la galeria segueixen la pràctica artística del context actual. Ha recordat que Irene Solà havia participat amb el col·lectiu artístic Estampa en l’edició del SWAB 2019 i des de la galeria, ha afegit, segueixen el treball d’artistes joves. La galeria Àngels Barcelona li va oferir a l’escriptora en el marc de festival Art Nou realitzar una primera exposició. Totes les obres exposades estan a la venda. “Com a galeria promocionem els artistes i exposem obres i Irene Solà és una artista visual i per aquesta exposició ha concebut un mural, un díptic, una instal·lació amb 80 imatges i textos, un relat creatiu i un vídeo”.