Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Incorporar elements de protecció addicional en motoristes reduiria fins a un 19% les víctimes mortals, segons el RACC

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-El RACC proposa incorporar un sistema automàtic de frenada, una jaqueta amb airbag i un protector per a les cames per tal de reduir el nombre de morts i ferits greus en accidents de moto. En el marc del projecte ‘Pioneers’, l’entitat ha testejat els tres elements de protecció addicional en motoristes i ha arribat a la conclusió que implementar-los reduiria fins a un 19% les morts de motoristes i evitaria lesions. Així mateix, a nivell europeu el desplegament dels tres dispositius permetria a les administracions estalviar fins a 140 milions d’euros en els sistemes de salut en un termini de cinc anys. Amb tot, l’entitat considera que la tecnologia és “una eina clau” per reduir les xifres d’accidents.

El projecte ha analitzat en detall més de 1.400 accidents de motoristes per tal d’entendre els factors que generen més lesions. A partir d’aquí, ha dissenyat diversos prototips orientats a baixar el nombre de lesions. L’objectiu de tot plegat, segons ha explicat el responsable del projecte, Ricard Casalins, és reduir fins a un 25% la mortalitat i els ferits greus en accidents de moto i ciclomotor l’any 2025. “És una xifra difícil i molt reptadora, però creiem que és assolible”, ha assegurat Casalins.Beneficis dels dispositiusL’informe detalla que el sistema automàtic de frenada disminuiria la gravetat de les possibles lesions en cas d’accident. Atès que aquest mètode redueix la velocitat a la qual circula el vehicle, reduiria fins al 24% el nombre de víctimes en els impactes entre un vehicle i una moto; un 17% les lesions serioses i un 19% les lleus. Amb tot, el RACC afirma que si aquest dispositiu s’instal·lés en el 15% de les motos, es podrien salvar unes 250 vides durant un període de cinc anys a tot Europa. Pel que fa a la jaqueta amb airbag, el projecte ha analitzat accidents en 382 motoristes que van patir lesions a la zona del tòrax, que és la part que cobreix aquest element de protecció. En funció de la velocitat en què es doni l’impacte amb el motorista, es conclou que el seu ús pot reduir fins a un 8% les víctimes, un 12% de lesions greus i un 4% de lleus. En el cas dels protectors per a les cames, que anirien integrats a la motocicleta, s’ha observat que són eficients en velocitats d’impacte fins als 30 km/h. Ara bé, l’estudi també afirma que aquest sistema de protecció encara s’ha de seguir desenvolupant. Beneficis econòmicsA banda, ‘Pioneers’ també ha avaluat els beneficis econòmics que s’obtindrien en implementar aquests dispositius. Així, si un 2% dels motoristes incorporessin aquests productes, el RACC calcula que baixaria en més de 140 milions d’euros el cost del sistema sanitari en un termini de cinc anys. Malgrat tot, Casalins ha recalcat que es tracta d’una hipòtesi teòrica perquè els dispositius no es troben encara al mercat. En qualsevol cas, ha reiterat que són elements amb “un rol clarament positiu”. De fet, pel que fa a la disponibilitat en el mercat, un dels elements que està “més rodat” és la jaqueta amb airbag. Així ho ha explicat el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, que també ha deixat la porta oberta a què “en un futur” algun dels elements que s’han testat a l’estudi passi a ser obligatori. Canviar els mètodes d’homologació del materialEn l’anàlisi dels 1.400 accidents, l’estudi també ha determinat quines són les zones d’impacte del casc quan es produeix un sinistre. En aquest sentit, s’ha observat que aquests “no sempre corresponen” amb les parts on es fan les proves d’homologació. Relacionat amb això, Casalins ha assegurat que cal que els test de seguretat que es facin “vagin orientats a solucionar les lesions del motorista” i, per tant, ha deixat la porta oberta a què es canviïn els mètodes d’homologació actuals.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió