Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

iCat celebra el 15è aniversari mantenint l’aposta per promoure el consum cultural

ACN Barcelona.-iCat celebra aquest divendres els primers 15 anys de vida. L’emissora va néixer el 23 d’abril del 2006 com la primera ràdio que va apostar per una oferta digital […]

Avatar
Agències 22/04/2021

ACN Barcelona.-iCat celebra aquest divendres els primers 15 anys de vida. L’emissora va néixer el 23 d’abril del 2006 com la primera ràdio que va apostar per una oferta digital complementària a la freqüència modulada. Un projecte per promoure el consum cultural, especialment de l’escena musical catalana, de nous creadors i de la cultura emergent. Després de cinc anys d’emissió només online, el 2017 iCat tornava a les ones amb un programa despertador i nous espais per a l’audiència més jove. “iCat ja no és només una emissora musical, sinó que dona resposta a una necessitat de país per afavorir continguts culturals que difícilment tenen cabuda als mitjans tradicionals”, ha assegurat a l’ACN Saül Gordillo, director del grup d’emissores de Catalunya Ràdio.

Actualment, iCat s’ha consolidat com el canal de l’escena musical sorgida a Catalunya els últims anys: hi dona suport programant la seva música, posant-la en valor entre cançons internacionals, emetent concerts i entrevistes d’aquests artistes, i divulgant el seu treball a les xarxes socials.L’efemèride es commemora amb una programació especial, que inclou l’estrena d’una cançó dedicada a l’emissora a càrrec de Joan Colomo, aquest dijous, i l’emissió del concert de Sant Jordi de Maria Arnal i Marcel Bagés a Barcelona divendres.Segons Saül Gordillo, el retorn a la FM va ser “molt positiva” i va néixer d’una reclamació dels oients i de l’escena musical catalana. “Una pressió en positiu perquè tornés a la freqüència modulada i que des del setembre del 2017 ha comptat amb un reconeixement de l’audiència, amb prop de 30.000 oients en l’últim EGM”, ha precisat. Durant aquests últims cinc anys, i enmig del “soroll digital”, l’emissora ha tret rendiment del nou estudi i ha aportat un contingut que “dona sentit a l’aposta innovadora”. “Vull creure que l’apagada del 2012 va ser un accident que no es repetirà. Una marca i un canal jove i cultural amb un futur més que garantit”, ha assegurat en declaracions a l’ACN.Rebaixar la mitjana d’edat dels oientsLa posada en funcionament de l’emissora ha aconseguit també rebaixar en dos anys la mitjana d’edat de Catalunya Ràdio gràcies a la renovació continguts i aspectes innovadors, especialment per l’aposta digital. La mitjana d’edat d’iCat és de 41 anys, mentre que la mitjana d’edat de les emissores temàtiques és dos anys superiors. “En un moment en què es fa discurs molt crític per la desafecció de l’audiència jove, sobretot dels adolescents, que hi ha sobre TV3 o Catalunya Ràdio, això és important”, ha afegit Gordillo. Com a reptes de futur, el director de Catalunya Ràdio sosté que cal mantenir la combinació de la proposta de la FM amb la digital i incrementar l’audiència, malgrat que reconeix que és un “repte complicat” perquè el consum de ràdio musical global “està patint”. “Entre el 2012 i el 2017 iCat no va ser present a la FM i va va desaparèixer una mica de l’imaginari col·lectiu. Ho hem d’anar consolidant”, ha precisat. Ahora, creu que cal “fer aflorar” el talent audiovisual perquè alimenti “tant Catalunya Ràdio com TV3”.