Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

Garantir la connectivitat amb 19 grans hubs i trobar noves rutes, eixos del nou Pla estratègic pel Prat

ACN Barcelona.-El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) considera que les dues prioritats per a l’aeroport del Prat en els propers quatre anys són garantir la connectivitat amb 19 […]

Avatar
Agències 13/05/2021

ACN Barcelona.-El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA) considera que les dues prioritats per a l’aeroport del Prat en els propers quatre anys són garantir la connectivitat amb 19 grans hubs mundials i europeus i fer un monitoratge constant dels mercats per trobar noves oportunitats de rutes per a Barcelona. Així ho estableix el nou Pla Estratègic 2021-2024, que a l’hora de recuperar rutes suspeses per la pandèmia defineix 14 destinacions prioritàries, sis de connectivitat addicional i tres noves destinacions. El CDRA avisa en el seu informe que els costos de les PCR o les vacunes poden obstaculitzar la recuperació de la normalitat al Prat i veu més difícil recuperar els vols per feina que els d’oci.

El nou pla estratègic té com a objectiu recuperar, en els propers quatre anys, el posicionament de l’aeroport de Barcelona a nivell intercontinental, perdut per culpa de la pandèmia. Segons explica, els passatgers de negoci poden ser els “més difícils” de recuperar per les restriccions que encara apliquen moltes empreses als vols de feina i per l’auge del teletreball. En canvi, des del CDRA són més optimistes pel que fa als viatges d’oci o per motius familiars. Això sí, apunten que el passatger post-pandèmia és “més flexible” i cada cop guanyen més pes “el turisme de proximitat i les reserves d’última hora”. Prioritats del pla estratègicEl document elaborat pel CDRA diu que cal que l’aeroport de Barcelona-El Prat garanteixi la connectivitat amb 19 grans hubs mundials i europeus que són els que serveixen com a nodes per accedir a qualsevol destinació del planeta. “Molts d’aquests hubs ja estan disponibles amb ruta directa i amb volums importants de freqüències diàries, mentre que amb d’altres s’espera tenir connectivitat a curt termini”, explica el CDRA. A més de recuperar les rutes suspeses per la pandèmia, el Comitè manté el seu compromís amb buscar de forma “constant i exhaustiva” noves oportunitats de rutes. Segons el pla, aquest any i el vinent s’han de centrar, prioritàriament, a recuperar rutes, i els dos següents a l’exploració de noves oportunitats. També en el final del període del pla estratègic el CDRA planteja aconseguir “noves connexions prioritàries fins ara no servides, l’entrada de nous operadors i l’augment de freqüències”. Malgrat tot això, des del CDRA no es descarta que fins i tot en aquests primers anys del pla hi hagi canvis d’estratègia de companyies i reestructuracions en el sector que puguin accelerar la connectivitat de Barcelona i oferir-li noves oportunitats. En tot cas, el CDRA estableix tres nivells de prioritat a l’hora de promoure la reactivació de vols intercontinentals a Barcelona. En el primer grup, el prioritari, hi ha 14 destinacions: Chicago, Miami, Nova York, Los Angeles, Toronto, San Francisco, Atlanta i Ciutat de Mèxic a l’Amèrica del Nord; Lima, Sao Paulo a l’Amèrica del Sud; i Beijing, Shanghai, Hong Kong i Seül a l’Àsia. El grup de connectivitat addicional inclou sis destinacions: Montreal, Boston i Washington a l’Amèrica del Nord; Santiago de Xile a l’Amèrica del Sud; i Islamabad, Lahore i Amman a l’Àsia. Finalment, com a noves connexions a buscar, el CDRA estableix Delhi, Tòquio i Texas (Dallas/Houston). La situació de l’aeroportSegons el CDRA, l’aeroport de Barcelona-El Prat està mostrant “signes de recuperació” dins del context europeu, passant de la 22a posició en el rànquing d’aeroports amb més tràfic l’1 de març del 2021, a la 15a just després de la primera meitat del mes d’abril. Tot i això, la recuperació és lenta, amb una mitjana d’un 78,3% menys d’operacions durant la setmana del 12 al 18 d’abril que en el mateix període del 2019. Així, per exemple, el 18 d’abril del 2019 al Prat van haver-hi 1.035 vols, respecte als 246 del mateix dia d’aquest any. Tot i això, les instal·lacions han recuperat destinacions a Amèrica, Àsia, l’Orient Mitjà i l’Àfrica. Actualment, l’aeroport opera vols a dues destinacions d’Amèrica, a Miami (American Airlines) i Buenos Aires (LEVEL). Amb Àsia, l’aeroport ha restablert la ruta a Singapur (Singapore Airlines) i amb l’Orient Mitjà, a Doha (Qatar Airways), a Dubai (Emirates) i Abu Dabi (Etihad). Pel que fa a l’Àfrica, l’aeroport ha reprès les connexions amb El Caire (Egypt Air), Dakar (Senegal Airlines, via Casablanca) i Banjul (Vueling), a més a més de les rutes amb el Marroc, temporalment suspeses per les autoritats marroquines, a Casablanca (Air Arabia 5 Maroc i Royal Air Maroc), a Fez (Air Arabia Maroc), Marràqueix (Air Arabia Maroc i Ryanair), a Nador (Air Arabia Maroc) i Tànger (Air Arabia Maroc i Royal Air Maroc).