Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

Frank Trepax estampa un ‘Punktocràtor’ a l’antic Dipòsit de les Aigües del campus de la UPF a la Ciutadella

ACN Barcelona.-L’antic Dipòsit de les Aigües on s’alça la Biblioteca General de la UPF a la Ciutadella s’ha llevat aquest matí amb una nova cara. Per encàrrec de la Universitat […]

Avatar
Agències 18/03/2021

ACN Barcelona.-L’antic Dipòsit de les Aigües on s’alça la Biblioteca General de la UPF a la Ciutadella s’ha llevat aquest matí amb una nova cara. Per encàrrec de la Universitat Pompeu Fabra, l’artista Frank Trepax (Francesc Punsola) ha fet servir la façana de l’edifici com a llenç per al seu mural ‘Punktocràtor’, una versió pagana del pantocràtor romànic que apareix aquí com un “abanderat de la llum del coneixement”. L’obra s’integra en el recorregut pel patrimoni artístic i cultural del campus de la Ciutadella, ‘UPF Art Track’, que inclou altres peces i intervencions d’artistes reconeguts com Antoni Tàpies, Joan Miró, Jaume Plensa, Alfonso Alzamora o Susana Solano.

El recorregut ‘UPF Art Track’ s’amplia amb aquesta obra singular de Francesc Punsoda. L’artista ha pintat durant les darreres dues setmanes en un dels murs de la Biblioteca General de la universitat el seu ‘Punktocràtor’, un nom que segons ha reconegut a l’ACN va sorgir d’un equívoc lingüístic amb un responsable de la universitat però que a l’artista li va semblar “excel·lent” i va adoptar. “No tenia cap premeditació de fer un pantocràtor, però em van oferir diferents espais i en veure aquesta forma de seguida em va dur a fer una cosa d’aquest estil”, detalla l’artista. L’obra de Trepax “defuig” el contingut religiós de l’escena mural romànica, però en conserva la “solemnitat”. El seu pantocràtor substitueix la deïtat per un “filòsof” que aporta “la llum del coneixement” a un recinte dedicat precisament aquest àmbit. La inscripció que acompanya la figura és una cita del filòsof i poeta romà Lucreci en la seva obra ‘De rerum natura’ (De la naturalesa de les coses), que constitueix una oda als “temples excelsos guarnits pel saber tranquil dels savis”. Punsoda ha comentat que el projecte li ha fet “especial il·lusió”, perquè d’alguna manera ajuda a “dignificar” l’art mural apropant-lo al món de l’acadèmia. Tot i que l’artista ja fa temps que va abandonar el grafiti i prefereix parlar d’obra mural, no obstant això, defensa “el nivell” de l’art de carrer. Per aquesta obra, Trepax ha tornat a agafar l’esprai, però ha rubricat els seus traços amb cinta adhesiva, “per matar el difuminat horrorós que fa l’esprai”, ha detallat. A l’acte de presentació de l’obra hi ha participat Jaume Casals, rector de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), qui en un breu parlament ha donat valor a aquest tipus d’intervencions i a la interacció de la universitat amb el món cultural i artístic com la via per completar i acabar de donar sentit a la vida universitària. També hi ha intervingut Javier Aparicio Maydeu, delegat de Cultura, i Manel Jiménez, comissionat per a projectes de comunicació i educació de la Universitat.L’antic Dipòsit de les AigüesEl mural s’ha pintat en una de les parets de l’antic Dipòsit de les Aigües, que és des del 1992 la seu de la Biblioteca General de la UPF. Aquest edifici es va projectar l’any 1874 per alimentar la cascada de l’actual Parc de la Ciutadella. Va ser obra de Josep Fontserè, però va comptar amb la participació d’un aleshores jove estudiant d’arquitectura, Antoni Gaudí, que va fer el càlcul estàtic del conjunt del dipòsit i dels elements de suport. La construcció s’inspira en un prototip romà, formada per un laberint d’arcs paral·lels de 14 metres d’alçària, que es creuen en una volta de canó i que s’estenen com per efecte d’un mirall al llarg de 65 metres de profunditat. Després de més de 100 anys d’usos diversos –asil municipal, magatzem dels bombers, vestidor i parc mòbil de la Guàrdia Urbana, arxiu de justícia, etc.– va passar a ser propietat de la UPF l’any 1992.