Diumenge, 17 de gener de 2021 - Edició 906
La República

Facua recorda que els afectats per cancel·lacions de serveis pel temporal poden reclamar els seus diners

ACN Madrid.-Facua-Consumidors en Acció ha recordat aquest dilluns als usuaris afectats per cancel·lacions de serveis a causa de temporal de neu Filomena que tenen dret a un reemborsament. Per exemple, […]

Avatar
Agències 11/01/2021

ACN Madrid.-Facua-Consumidors en Acció ha recordat aquest dilluns als usuaris afectats per cancel·lacions de serveis a causa de temporal de neu Filomena que tenen dret a un reemborsament. Per exemple, en els casos en què les companyies aèries cancel·lin els vols, els passatgers poden reclamar-los la devolució de l’import íntegre que van abonar. Pel que fa al tren, Renfe reintegra el 100% de l’import dels bitllets anul·lats i el reglament europeu recull indemnitzacions si hi ha retards de més de 60 minuts. L’organització recomana comprovar si les assegurances contractades exclouen els danys vinculats al temporal i assegura que si s’han patit accidents a la via pública per “negligència” de les administracions es pot reclamar una indemnització.

AvionsLes aerolínies han de fer “el reemborsament en set dies” o “la conducció fins a la destinació final en condicions de transport comparables”. Són els usuaris els que han de decidir si accepten aquest altre vol o prefereixen el reemborsament dels imports. A més, les companyies aèries estan obligades a proporcionar menjar i refrescos suficients i “dues trucades telefòniques, tèlex o missatges de fax, o correus electrònics”.En cas que l’usuari opti per “un transport alternatiu” se li ha d’oferir “allotjament en un hotel” i “transport entre l’aeroport i el lloc d’allotjament”. Si no ho han ofert, Facua recorda als afectats que tenen dret a reclamar a l’aerolínia les despeses en què hagin incorregut mentre esperaven el nou vol. Si l’aerolínia decidís oferir a l’usuari un bo per l’import dels bitllets del vol cancel·lat, queda en mans de l’afectat decidir si l’accepta o no.TrensAmb relació als trajectes en tren que puguin haver-se vist afectats, Renfe ha indicat als usuaris a la seva pàgina web que “pots canviar el teu bitllet per a un altre dia o anul·lar sense cost. Renfe et reintegrarà el 100% de l’import”. Per la seva banda, si algun dels trajectes ha patit un retard superior a 60 minuts, els passatgers tenen dret al reintegrament de l’import total del bitllet. De la mateixa manera, el reglament recull una indemnització del 25% del preu del bitllet en cas de retard d’entre 60 i 119 minuts” i del “50% del preu del bitllet en cas de retard igual o superior a 120 minuts”. En el cas de l’AVE, Renfe ofereix el 50% si es tracta d’un retard superior a 15 minuts i el 100% quan és superior a 30 minuts.Quan el retard sigui superior a 60 minuts, l’empresa ferroviària ha d’oferir als passatgers “menjars i refrigeris, en una mesura adequada al temps d’espera si estan disponibles al tren o a l’estació o si poden raonablement subministrar”.AutobusosEn el cas del transport en autobús, el reglament europeu recull que si es produeix una cancel·lació o un retard superior a 120 minuts, el transportista ha d’oferir al passatger “continuació o recorregut alternatiu fins a la destinació final sense cost addicional i en la primera ocasió possible, en condicions comparables a les estipulades en el contracte de transport “o el “reemborsament del preu del bitllet”. Si no li dóna a triar entre les dues opcions, estarà obligat a lliurar-li “una indemnització que ascendirà al 50% de el preu del bitllet, a més del reemborsament estipulat”.De la mateixa manera que en el cas de vols i trens cancel·lats, el transportista, en cas de cancel·lació o retard de sortida a l’estació de més de 90 minuts, també haurà d’oferir “aperitius, dinars o refrigeris en proporció raonable a el temps d’espera o retard”.Facua recorda que totes les empreses de transport tenen l’obligació de tenir telèfons d’atenció a client gratuïts. Si al consumidor li representen un cost, pot reclamar l’import de les trucades després.Cancel·lació d’esdevenimentsDe la mateixa manera, l’organització en defensa dels consumidors entén que els usuaris també tenen dret a recuperar l’import de les entrades de qualsevol esdeveniment que hagi estat cancel·lat a causa del temporal de neu, o al fet que se’ls ofereixi una solució alternativa.Cobertura dels danys produïts pel temporalFacua aconsella als afectats que hagin patit algun tipus de dany en el seu vehicle o habitatge -o de qualsevol altre tipus- que comprovin els danys que cobreixen les seves pòlisses d’assegurances.L’associació adverteix que s’ha de revisar si les condicions d’aquestes assegurances exclouen o no els danys vinculats al temporal. Cal tenir en compte que el Consorci de Compensació d’Assegurances és una entitat pública que s’encarrega de cobrir als usuaris de pòlisses privades no inclou els relacionats amb nevades.Accidents a la via públicaD’altra banda, l’organització afirma que les persones que hagin patit un accident a la via pública a conseqüència d’una negligència per part de l’administració local, autonòmica o estatal, podria reclamar una indemnització. En aquest sentit, caldria analitzar cada cas concret per determinar si, ja que el temporal de neu era un suposat previsible, ja que va ser anunciat amb antelació, l’administració en qüestió ha actuat d’acord amb la diligència deguda per evitar les conseqüències negatives que poguessin derivar-se del temporal.De la mateixa manera, caldria analitzar si el mal que ha pogut patir el ciutadà es deu realment a una falta de diligència per part de l’administració.

Relacionats