Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Facturar 11 milions amb 22 anys: joves emprenedors impulsen projectes sense por al risc i allunyant-se del “camí segur”

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – L’aparició d’empreses com Facebook, Glovo o Hawkers, fundades per joves que superaven per poc la majoria d’edat, està transformant el perfil dels emprenedors catalans. Tot i que la mitjana d’edat dels nous empresaris encara supera els quaranta anys, van apareixent casos d’èxit de companyies que tenen estudiants entre els seus impulsors. Iniciatives com Nude Project, que ja factura onze milions d’euros, The Ker o Nora Real Food porten sang nova a l’empresariat català en sectors com la moda, l’electrònica o la restauració. Els seus impulsors coincideixen en un fet: començar prematurament et blinda de l’aversió al risc que aporta l’edat, però t’aparta del “camí segur” que són les oposicions o les feines estables en grans empreses.

Segons dades de l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (Aijec), l’edat mitjana de l’emprenedor català és de quaranta-quatre anys i el moment de “consolidació” encara triga més, fins a superar la cinquantena. “Just comença aquesta cultura de l’emprenedoria, s’està consolidant, però encara falta. Trobem a faltar el suport de les administracions, hi ha un camí llarg a recórrer”, reclama a l’ACN Ruben Sans, president de l’Aijec. A parer seu, la creació de noves empreses, especialment les fundades per joves, tenen dos moments “crítics”: la consolidació i la retenció de talent.

Publicitat

Pel que fa al perfil del nou emprenedor jove de Catalunya, Sans destaca que hi ha una enorme varietat, amb iniciatives apareixent en gairebé tots els àmbits de l’economia, des dels més tradicionals als més innovadors. Si bé antigament hi havia molta successió de fills que seguien a l’empresa que van fundar pares o avis, cada cop n’hi ha més que es decanten per obrir el seu propi camí. Malgrat tot, als joves empresaris els costa consolidar-se i associar-se. De fet, l’Aijec ha canviat recentment els seus estatuts per aceptar membres de fins a quaranta-cinc anys.

<strong>Les dessuadores d’onze milions d’euros</strong>

Bruno Casanovas i Álex Benlloch responen de forma clara al nou perfil d’emprenedor jove. Junts, van fundar Nude Project fa tres anys, quan tots dos acaben de complir la majoria d’edat. Avui, aquesta empresa dedicada a dissenyar i vendre dessuadores amb seu a Barcelona factura onze milions d’euros, té una vintena d’empleats i botigues a Madrid i València. “Quan el primer mes vam vendre mil euros ens va semblar una barbaritat i una bogeria”, explica Casanovas a l’ACN. “En un moment vam prendre la dura decisió de deixar la universitat i viure de la marca i vam veure que la cosa anava de debò”, reconeix.

Segons la seva experiència, emprendre tan aviat obliga a fer moltes renúncies, especialment en l’àmbit personal i familiar. “Confio que es pot trobar un equilibri en el desequilibri, i en això estem, però cada dia és una batalla i és diferent, però estic molt content amb el que tinc i no ho canviaria per cap altra cosa”, afirma. Des que va començar amb aquesta marca que triomfa entre la ‘generació Z’ de la mà d’influenciadors i artistes, diu que a vegades li resulta curiós no tenir cap experiència laboral prèvia “seriosa” amb què comparar tot el que està vivint, amb l’atenció de la premsa i la sorpresa de les grans marques del sector de la moda. “Ho hem normalitzat. És la nostra primera feina, i amb sort, l’última”, assevera.

<strong>”Hi ha gent que prefereix el camí segur”</strong>

Al petit despatx on s’està gestant The Ker, en ple barri del 22@ de Barcelona, s’hi respira l’entusiasme que apareix en les pel·lícules amb què Hollywood ha alimentat el mite de l’emprenedor tecnològic de garatge, golfes i ordinador casolà. Allà, un grup de joves universitaris de la UPC i la UOC, alguns encara estudiant, han creat un model de robot de soldadura microelectrònica premiat perquè és més precís que la competència i gasta menys energia. “El procés emprenedor al final són hores. Nosaltres fem 80 hores setmanals, una doble jornada. No és una feina qualsevol. No volem fer aquesta empresa per vendre-la, fer diners i retirar-nos. És el nostre projecte de vida”, explica a l’ACN Carla Gómez, una de les fundadores del projecte.

En el seu cas, es sorprèn la poca mentalitat emprenedora de molts joves fins i tot a les facultats d’enginyeria, on surten invents i idees de negoci constantment. “A vegades quan acabes la carrera tens pressa per anar a treballar i aconseguir diners. Emprendre té un risc que hi ha gent que no vol assumir”, reconeix. “Hi ha gent que prefereix al camí segur”, lamenta posant com a exemple tots els enginyers que surten de les facultats i van directes a grans empreses, a la docència o a l’administració. En el seu cas, en canvi, afirma que el moment d’arriscar “és ara” que viu sense obligacions ni càrregues de cap mena.

Pel que fa a Nora Real Food, la seva cofundadora tenia vint-i-cinc anys quan va començar. “Va ser de les meves primeres experiències laborals”, explica Nora Vallcorba, que ha creat una empresa centrada a oferir menús a mida, de qualitat i saludables per a empreses. L’empresa va tancar 2022 amb una facturació de 2,9 milions d’euros, casi el triple que l’any anterior, i espera entrar en beneficis aquest 2023. En el seu cas, el moment més delicat va ser just a l’inici, quan la pandèmia va estendre el teletreball i les necessitats de les empreses van canviar de cop i volta, situació que la va obligar a reenfocar-se i començar a atendre a sectors com el sanitari.

“Cada vegada es veuen més empreses i de gent més jove”, agrega Vallcorba des de les cuines de la firma. Per a ella, la clau va ser trobar un sector com l’hostaleria per a empreses on hi havia possibilitat de creixement i que, a més, representava també el somni de la seva mare, amb la que va crear la marca. Actualment, la seva companyia ocupa al voltant de 40 persones entre cuines i oficines i serveix més de 1.500 menús al dia a empreses com Wallapop, Ferrer o Glovo.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió