Edició 1779

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 09 de juny del 2023
Edició 1779

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 09 de juny del 2023

Escoles concertades demanen trencar amb els “estereotips” i reivindiquen la seva aportació al sistema educatiu català

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Les patronals que agrupen les escoles concertades a Catalunya i que aglutinen un total de 686 centres, han fet una crida a trencar amb els “estereotips” i els “atacs” que han rebut en els darrers anys i han reivindicat la seva aportació al sistema educatiu català, on apunten que representen el 30% del total. Han recordat que acullen el mateix nombre d’alumnat amb necessitats especials que els centres públics, un 14%, tot i disposar de “menys recursos” I han destacat que els seus resultats acadèmics són millors. A més, han remarcat que l’abandonament escolar entre el seus estudiants és molt baix. En aquest context han presentat la campanya ‘L’escola de la gent’, una iniciativa per posar en valor el seu caràcter divers, emprenedor i social.

En una roda de premsa conjunta, les quatre patronals de l’escola concertada: la Confederació de Centres Autònoms d’Ensenyament de Catalunya, la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, la Federació Catalana d’Ensenyament i l’Agrupació Escolar Catalana, han reclamat “ser presents en el repte educatiu que té el país”. En aquest sentit, han recordat que representen el 30% del sistema educatiu català i que aglutinen més de 300.000 alumnes i més de 20.000 professionals.

Publicitat

Meritxell Ruiz, secretària general de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya, ha lamentat que en els darrers anys l’escola concertada hagi estat víctima de diversos atacs “en molts cops per desconeixement” i ha dit que amb l’objectiu d’apropar la seva tasca i posar en valor el seu caràcter plural, divers, emprenedor i social, han decidit posar en marxa la campanya ‘L’escola de la gent’ que es difondrà a través de les xarxes socials i també mitjançant un anunci de televisió. “Segurament no ens hem sabut explicar prou bé”, ha reconegut Ruiz que ha remarcat que volen que es conegui la seva realitat i també traslladar la seva veu a les esferes polítiques. “Quan les decisions polítiques es prenen per desconeixement acaben per no afavorir-nos”, ha comentat.

Ruiz ha assegurat que les escoles concertades acullen la mateixa xifra d’alumnes que els centres públics, un percentatge que ronda el 14%, i ha recordat que ho fan amb “menys recursos”. Amb tot, ha dit que estan “contents” de poder-los tenir. A preguntes dels periodistes també s’ha referit a la reducció de ràtios impulsada pel departament d’Educació, i ha dit que els centres concertats estan a favor de la proposta de ràtio 20, sempre i quan aquesta vingui acompanyada de recursos: “Demanen la mateixa igualtat de condicions que la pública, si no hi ha recursos la voluntarietat queda molt reduïda i impossibilitada”, ha indicat. També ha parlat del decret de concerts educatius que té una vigència de 20 anys i que hauria de renovar-se i ha dit que “benvingut sigui si acaba amb la discriminació econòmica”. En aquest sentit ha desitjat que a l’hora de revisar-lo es prengui com a referent el conveni de salut.

Així mateix, ha posat en valor els resultats acadèmics registrats en l’escola social i ha dit que les competències bàsiques se situen per sobre de la mitjana en assignatures com català, castellà, anglès i matemàtiques. Ha apuntat també que el percentatge d’alumnes que no assoleixen el mínim establert és del 7,5%, un valor molt per sota del que marca la Unió Europea, que recomana que el percentatge no superi el 15%. En un altre ordre de coses, ha recordat que l’abandonament escolar dels estudiants de les escoles concertades també és molt baix, de forma que el 90% de l’alumnat cursa estudis de Batxitllerat o Cicles Formatius un cop acabada la ESO.

La directora general de l’Agrupació Escolar Catalana, Eva Salvà, ha destacat altres dels aspectes que volen potenciar-se a través de la campanya com ara el fet que aquests centres educatius són els que ofereixen una millor conciliació familiar, més hores lectives o major diversitat de projectes. Així mateix, ha recordat que han demostrat la seva capacitat i expertesa per a fer front a situacions complexes com la pandèmia de la covid-19 o les tardes de setembre. Alhora, ha dit que es tracta d’escoles implantades arreu del territori i amb 5.491 alumnes procedents de diversos països. Salvà també ha recordat que aquests centres disposen d’una plantilla “estable i compromesa”, un fet que des del seu punt de vista contribueix a reforçar el tracte amb l’alumnat.

Per últim, ha mencionat les escoles concertades que han passat a formar part de la xarxa pública en els darrers anys, i ha advertit que les principals afectades són les que “eren més socials”. Ha lamentat que “se les hagi ofegat” perquè segons Salvà les escoles amb més complexitat social han estat incapaces de poder “atendre la tipologia d’alumnat que no estava finançat com pertocaria” i tirar endavant un projecte “mínimament viable”.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Subscriu-te al nostre butlletí

Editorial

Opinió