Dilluns, 14 de juny de 2021 - Edició 1054
La República

Es quadruplica l’ús del patinet elèctric a Barcelona i la seva àrea metropolitana els últims tres anys

ACN Barcelona.-L’ús del patinet elèctric a Barcelona i la seva àrea metropolitana durant els dies feiners s’ha multiplicat per quatre els darrers tres anys. Ho conclou l’estudi ‘Els vehicles de […]

Avatar
Agències 02/03/2021

ACN Barcelona.-L’ús del patinet elèctric a Barcelona i la seva àrea metropolitana durant els dies feiners s’ha multiplicat per quatre els darrers tres anys. Ho conclou l’estudi ‘Els vehicles de mobilitat personal en la mobilitat metropolitana’, fet per l’AMB i l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona. Segons les dades recollides, l’any 2017 es van fer 10.000 desplaçaments diaris amb VMP (vehicles de mobilitat personal), mentre que el 2019 en van ser 40.000. Així, l’ús d’aquest tipus de vehicles representa el 0,4% dels desplaçaments dins l’àrea metropolitana, mentre que la bicicleta suposa l’1,9% dels moviments. L’estudi també assenyala que el 54% dels usuaris de patinet elèctric l’utilitzen per anar a la feina o a treballar.

L’estudi presentat aquest dimecres ha analitzat les dades de l’Enquesta de Mobilitat en dia Feiner (EMEF 2017- 2019) i ha analitzat també informació provinent del Servei Català de Trànsit i les policies locals, així com dades de l’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Bicivia.Segons la informació recopilada, aproximadament la meitat de les persones que fan servir el patinet elèctric tenen entre 30 i 44 anys i són majoritàriament homes (60-70 %). Els usuaris van menys a peu i en cotxe que la mitjana de la població, però més en bici, moto i transport públic. En el cas de Barcelona, l’enquesta de l’AMB (2019) a usuaris de patinet elèctric assenyala que el 16 % dels usuaris de patinet elèctric el fan servir per reemplaçar el vehicle privat. D’altra banda, el 48 % l’usa per substituir el transport públic, mentre part dels nous desplaçaments en VMP solen combinar-se amb el bus, el metro, el tram, els FGC o el tren.D’altra banda, segons dades de l’Enquesta de mobilitat en dia feiner (2019), prop de 118.000 persones són usuàries ocasionals o habituals del patinet, el segway o altres ginys, mentre que més de 40.000 tenen un o més patinets a la llar (EMEF 2018). Pel que fa a l’accidentalitat, l’estudi recorda que les dades de l’Ajuntament de Barcelona del 2019 constaten que a la capital catalana hi va haver 490 accidents amb VMP implicats. D’aquests, en van resultar ferides greus tres persones. L’accidentalitat amb VMP és pràcticament el triple que la dels desplaçaments amb bicicleta.Finalment, les dades recollides també analitzen l’ús compartit dels patinets elèctrics. A Barcelona actualment operen tres empreses dedicades a aquesta activitat. El 2017 i el 2018 va irrompre d’aquest mode de transport en moltes ciutats, que va conduir a conflictes entre empreses i administracions locals d’arreu d’Espanya i Europa. Normativa “excessivament confusa”Més enllà de les dades, l’estudi assenyala que la normativa entorn els MVP és “excessivament confusa”. En aquest sentit, destaca que hi ha discrepàncies entre municipis, una nova legislació estatal que no s’ha consolidat a la majoria d’ordenances dels ajuntaments, i també critica que la normativa sigui “complexa” a l’hora d’interpretar-la. Amb la presentació de l’estudi, el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha recordat que l’ens està avançant en l’homogeneïtzació de les ordenances municipals a l’hora de regular l’ús dels patinets elèctrics i vehicles similars. “Els VMP ja esdevenen una peça més de la mobilitat urbana diària”, apunta Poveda, que demana trobar la manera “d’assolir una bona convivència entre tots els modes de transport”.La homogeneïtzació de les normatives és una de les propostes que llança l’estudi a l’hora de millorar la mobilitat d’aquests vehicles. També assenyala que cal fer un seguiment de les dades de mobilitat, impulsar mesures de pacificació del trànsit per facilitar l’encaix d’aquests vehicles a les ciutats, seguir impulsant proves pilot per als VMP i plantejar la creació de llicències metropolitanes per als patinets d’ús compartit.