Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Entitats socials reclamen al Govern que creï el fons per fer front als impagaments en la llum de famílies vulnerables

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – La Taula d’entitats del Tercer Sector Social i l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) reclamen a la Generalitat que creï el fons d’atenció solidària per fer front als impagaments en les factures de la llum de les famílies en situació de vulnerabilitat generats a partir del 2021, a què es va comprometre en el conveni signat amb Endesa. Segons han explicat en una roda de premsa per valorar aquest conveni signat just fa un any, aquest fons no s’ha posat en marxa. “És una urgència enorme: tenim els efectes de la pandèmia i de l’escalada de preus de la llum”, ha advertit Maria Campuzano, de l’APE. Entitats socials consideren que va ser un “molt bon acord” però que s’ha de “desplegar al cent per cent” i ampliar-lo a les altres companyies.

La Generalitat i Endesa van signar un conveni just fa un any que va permetre condonar el deute que famílies en situació de vulnerabilitat havien acumulat amb la companyia fins el 2020. Així, Endesa es va comprometre a assumir el 100% del deute acumulat de les famílies entre el 2015 i el 2018 i el 50% del 2019 i el 2020, mentre que la Generalitat i les administracions locals finançarien l’altra meitat dels darrers dos anys.

Publicitat

“Cal resoldre amb urgència el deute que s’ha acumulat a partir del 2021 i en endavant. És un problema que està generant angoixa i pressió a les famílies. El conveni deixava molt clar com resoldre els deutes entre el 2015 i el 2020 però no com fer-ho amb el generat a partir del 2021, en plena emergència social”, ha advertit Campuzano.

Les entitats socials i l’APE alerten que la Generalitat encara no ha posat en marxa el fons d’atenció solidària, que havia de ser el mecanisme estable per prevenir i fer front als impagaments. Segons el conveni, aquest fons ha d’estar finançat com a mínim en un 50% per Endesa i com a màxim en un 50% per la Generalitat.

La Taula del Tercer Sector i l’APE consideren que el conveni és una “bona eina” però reclamen “aprofitar-ne al màxim la potencialitat”. Segons han indicat, unes 35.000 famílies s’han pogut beneficiar de la condonació del deute acordada en el conveni en acreditar una situació de vulnerabilitat. La presidenta de la Taula del Tercer Sector de Catalunya, Francina Alsina, ha destacat que “no s’han espremut totes les possibilitats” de l’acord.

Les entitats socials i l’APE han alertat que l’emergència social s’ha agreujat durant la pandèmia i que, per tant, les famílies a qui s’acumula el deute cada vegada són més, si bé no disposen de dades concretes. En aquest sentit, han lamentat que moltes dades de la pobresa energètica estiguin en mans de les companyies elèctriques.

Alsina ha recordat que un 29 % de la població catalana viu en risc d’exclusió social, un milió més que fa tres anys, segons l’informe de la Fundació FOESSA que va presentar fa uns dies Càritas, una situació que “no s’havia viscut mai, ni en els pitjors anys de crisi”, ha advertit.

L’APE i el Tercer Sector també han advertit que algunes famílies estan rebent cartes d’Endesa reclamant-los un deute condonat i demanen que s’aturi aquesta “mala praxi”. També insten la Generalitat a assegurar que totes les famílies que hi tenien dret se’ls ha condonat el deute. 

Una altra de les reclamacions d’entitats i moviments socials és replicar aquest conveni a les altres companyies subministradores i prioritzar-ne Naturgy i Iberdrola, ja que així s’arribaria a un 85% de cobertura, han assenyalat. El que està passant ara és que, a les famílies que són clientes d’altres companyies, se’ls està acumulant el deute des de fa anys.   

<strong>Comptadors socials, només una quinzena a tot Catalunya</strong>

També demanen que es generalitzin els comptadors socials, ja que en l’acord Endesa es va comprometre a garantir l’accés d’urgència al subministrament bàsic d’electricitat o gas a través de la instal·lació d’un comptador temporal a les famílies vulnerables que es trobin en situació d’ocupació en precari, disposin del certificat d’empadronament vigent i d’un informe dels serveis socials municipals. Aquest acord es va establir per motius d’urgència social, per a la garantia de la seguretat a l’habitatge i en la protecció de la salut de les persones que hi viuen.

Segons han exposat en la roda de premsa, a Catalunya només s’han instal·lat una quinzena d’aquests comptadors. Les entitats lamenten que no s’hagi desplegat aquesta mesura, que “pretén evitar que les famílies hagin de triar entre viure a les fosques o connectar-se irregularment a la xarxa”.

En aquest sentit, demanen a la Generalitat que assumeixi el lideratge perquè els serveis socials municipals tinguin clar el procediment i s’evitin bloquejos administratius i a Endesa, que “deixi de tallar connexions irregulars sense informar abans que existeix aquest mecanisme per accedir de manera regular al subministrament”. Segons l’APE, Endesa està tallant la connexió d’edificis sencers sense abans informar d’aquesta opció.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió