Divendres, 24 de setembre de 2021 - Edició 1156
La República

Entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport denuncien al Parlament els danys que tindria incrementar el trànsit aeri

ACN Barcelona.-Diverses entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport han defensat la seva oposició aquest dimecres des del Parlament de Catalunya, on han denunciat els danys ambientals que comportaria un increment […]

Avatar
Agències 15/09/2021

ACN Barcelona.-Diverses entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport han defensat la seva oposició aquest dimecres des del Parlament de Catalunya, on han denunciat els danys ambientals que comportaria un increment del trànsit aeri. Des de la Comissió d’Acció Climàtica, han assegurat que l’ampliació de l’aeroport és un “contrasentit” perquè incrementaria les emissions nocives a l’atmosfera mentre les autoritats internacionals reclamen reduir la contaminació. Les plataformes ecologistes i ambientals han rebatut els beneficis econòmics que tindria el futur ‘hub’ intercontinental, tot instant els responsables polítics a fer prevaldre la salut. Al mateix temps, han reclamat la preservació del delta del Llobregat, especialment de la Ricarda.

Les plataformes Zeroport i Prou Soroll han demanat aparcar l’ampliació de l’aeroport però també minvar l’activitat actual de la infraestructura. Sara Mingorría, de Zeroport, ha qüestionat la possibilitat que els avions puguin volar sense contaminar. “Pensar en una ‘aviació verda’ és un oxímoron”, ha assegurat, tot reclamant una “distribució equitativa dels recursos sense que els diners siguin el centre de les decisions”. Mingorría ha criticat que “els lobbies guanyen diners a costa de la contaminació” i ha defensat un decreixement de l’aviació “transitori, just i gradual”.Josep Velasco, de Prou Soroll, ha assenyalat que els danys ambientals del trànsit de l’aeroport afecten un radi de 19 km a la rodona de la infraestructura. Al mateix temps, ha reclamat reduir l’activitat del Prat per rebaixar també l’impacte acústic. Segons Velasco, el 30% dels avions s’enlairen amb una configuració de vol que passa per sobre de Gavà i Castelldefels, amb un comboi cada dos minuts. La situació, ha recalcat, provoca un impacte que duplica els nivells màxims per sobre dels quals es considera que el soroll afecta la salut. “I ara es plantegen enlairaments a cada minut!”, s’ha exclamat.Velasco ha defensat que l’aeroport actual és “suficient” i ha afirmat que “patir per si s’escapen els 1.700 MEUR és una tonteria”. “Si ho comparem amb el perdem en dèficit fiscal, 1.700 MUER és una quantitat irrisòria”, ha afegit, mentre ha advertit que si s’amplia l’aeroport “ja no es podrà viure al Baix Llobregat”. Així mateix, ha assenyalat que ser un ‘hub’ “no deixa un gran benefici” ja que els passatgers que aterren a Barcelona “arriben, s’hi estan unes hores i se’n van”.Al seu torn, des de la Xarxa per la Justícia Climàtica han posat damunt la taula el darrer informe amb què l’ONU ha advertit sobre les conseqüències que tindrà l’escalfament del planeta a mitjà termini. Els portaveus Olga Margalef i Jaume Osete han definit l’ampliació de l’aeroport com un “contrasentit” i han instat els responsables polítics a analitzar el projecte “amb una proposta de transició ecosocial que ajudi a reduir les emissions”.”És una urgència històrica, i ha de ser un mandat que vagi per sobre dels colors polítics, dels interessos partidistes i de certs lobbies econòmics “, ha dit Margalef. També ha mostrat la seva desconfiança sobre l’ús de combustibles alternatius en l’aviació, ja que ha augurat que “els vols elèctrics no poden substituir de cap manera l’actual volum d’aviació comercial”. Margalef també ha rebatut l’augment de contractació si s’amplia la infraestructura i ha ressaltat que serien treballadors “subcontractats i en precari”.Encara des de la Xarxa per la Justícia Climàtica, Osete ha acusat els responsables polítics de ser incongruents amb les lleis impulsades per ells mateixos. “Es demana aconseguir la neutralitat climàtica el 2050 a l’Espanya, i l’any 2030 Catalunya vol haver reduït les emissions un 40% en comparació al 1990”, ha recordat, tot retraient que l’ampliació de l’aeroport suposaria incrementar les emissions un 33%. “Quin missatge enviem a la societat?”, s’ha preguntat, alhora que ha retret a la consellera Teresa Jordà que encara no s’hagi posat en marxa l’Assemblea Ciutadana pel Clima que ella mateixa havia anunciat. A parer de la Xarxa per la Justícia Climàtica, aquest òrgan ciutadà frenaria immediatament l’ampliació de l’aeroport.Més dur ha estat Xavier Iroz, de la plataforma Ni un pam de terra, qui ha acusat els partits d’utilitzar el delta del Llobregat com el “pati del darrere” de Barcelona. Iroz ha recriminat als representants polítics una “actitud altament hipòcrita” per lluir la insígnia multicolor de l’Agenda del Desenvolupament Sostenible 2030 mentre es negocia una ampliació de l’aeroport, que ha definit de “política suïcida”. Alhora, ha avisat que permetre la invasió de la Ricarda seria un “mal precedent” per a altres espais naturals “que podran ser ocupats per qualsevol infraestructura”.La portaveu de SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, Isis Sanpera, ha identificat el projecte d’ampliació del Prat com “una de les amenaces més importants, però no l’única” i ha citat la terminal satèl·lit i la terminal aeroportuària. Sanpera ha recordat que el Baix Llobregat i la zona del delta ja estan envoltades d’infraestructures com l’aeroport, el port, la xarxa de Rodalies o l’alta velocitat, i que tot junt s’ha traduït en una “degradació del territori. Sanpera ha posat l’accent en la planificació urbanística dels municipis del voltant, amb projectes aprovats o en tràmit que permetran 1.800 hectàrees i 70.000 habitatges nous, “conseqüència del Pla General Metropolità del 1976, en alguns casos incomplint amb directrius estatals i europees”. La portaveu de SOS Baix Llobregat ha reiterat la seva oposició a l’ampliació del Prat i la moratòria de dos anys als projectes planificats en terrenys agrícoles o forestals, a més d'”encetar un procés participatiu i analitzar de forma conjunta, reorientar l’urbanisme metropolità, impulsar la sobirania alimentària i canviar el model turístic”, ha resumit.Finalment, la portaveu d’Ecologistes en Acció Maria Garcia ha tornat a lamentar que el debat es redueixi a “La Ricarda sí o Ricarda no”. “S’ha acabat manipular la gent”, ha etzibat als diputats de la comissió d’Acció Climàtica, on també ha denunciat que Aena no ha presentat “ni un projecte”. Segons Garcia, els 1.700 MEUR que promet el gestor aeroportuari són un “xec en blanc que s’acabarà pagant entre tots” i ha assegurat que Aena és una “bomba de rellotgeria” i que el projecte respon a la voluntat de voler “mantenir el valor borsàtil” de l’empresa.Sobre l’impacte ambiental, García ha explicat que el delta és un “ecosistema molt ric en regulació hídrica i en valors naturals”, a més d’abastir aigua potable a l’àrea metropolitana de Barcelona en cas de necessitat. “No és un llac ni un intercanvi d’hectàrees”, ha comentat. D’altra banda, ha carregat contra un model turístic “que ja no se sosté” per les conseqüències que ha comportat a Barcelona en forma de gentrificació i precaritzció laboral, ha dit. “Quins beneficis ens està donant aquest model que encara hem de subvencionar?”, s’ha preguntat.Els partits no se surten de guióAl torn de les intervencions dels grups, el diputat dels comuns Lucas Ferro també ha mostrat la seva oposició al projecte i ha deixat clar que no es tracta “de començar de zero, sinó d’assumir i planificar el futur d’una forma diferent”. Ferro ha denunciat que el projecte d’ampliació “no resol la primera pregunta, que és la de les emissions”.El diputat dels comuns també ha qualificat de “xantatge públic” els arguments dels partidaris de l’ampliació i ha senyalat Foment del Treball, quan va donar el tret de sortida amb un manifest favorable al projecte. “En les primeres reunions, l’únic que hi havia sobre la taula era un ‘powerpoint’ sense estudis mediambientals”, ha lamentat Ferro, que ha subratllat que el projecte continua apostant per un model “d’infraestructures caduques”.Pel que fa el diputat de la CUP Dani Cornellà, ha criticat que es proposi ampliar l’aeroport mentre els experts alerten sobre les conseqüències del canvi climàtic. “És un atemptat climàtic”, s’ha exclamat. A banda, ha denunciat que projectes com els del Prat “beneficien uns pocs i trinxen el territori de tots” i ha dit que no entra en els paràmetres de la Llei de canvi climàtic aprovada pel Parlament.”Amb aquestes propostes, és evident que no es complirà, sinó tot el contrari”, ha comentat Cornellà, que també ha carregat contra el “continuïsme basat amb la massificació turística i l’especulació” i ha fet una crida a la participació a la manifestació de diumenge que ve.Des d’ERC, Eugeni Villalbí ha lamentat que l’estat espanyol no ofereixi inversions per a altres xarxes d’infraestructures, com Rodalies. El diputat republicà també ha considerat la proposta d’Aena com un “xantatge” i ha defensat el posicionament del seu partit, en haver-se “plantat” d’ençà que es va publicar el DORA. Villalbí ha defensat la necessitat d’un gran aeroport intercontinental però ha assegurat que l’actual infraestructura té marge per ampliar l’activitat.El diputat d’ERC ha asseverat que el seu partit no acceptarà una expansió a costa de la Ricarda i ha avisat que el seu posicionament “potser molesta a alguns, que fan i desfan a costa dels de sempre, i d’entendre el territori com un tauler de joc”. “Nosaltres no ens dobleguem”, ha insistit. Des de JxCat, Salvador Vergés ha avisat que, si no s’accepta la inversió d’Aena, “l’aeroport de Barcelona s’acabarà convertint en la T5 de l’aeroport de Madrid-Barajas”. Vergés ha assegurat que l’ampliació és necessària “per al futur estat independent que serà Catalunya” i ha minimitzat l’impacte contaminant de l’aviació en comparació a altres mitjans de transport.Pel que fa al debat sobre la Ricarda, el diputat post convergent ha assegurat que el seu partit també es compromet a preservar-la, i ha situat el límit de l’ampliació del Prat en la conservació de la llacuna. En aquest sentit, ha puntualitzat que JxCat està disposat a permetre un màxim d’invasió de 300 metres –Aena en preveu 500-, i ha garantit que es compensaria amb 10 vegades més de nou terreny protegit.Al seu torn, el socialista Jordi Terrades ha defensat la necessitat d’ampliar la tercera pista del Prat per evitar la saturació de la infraestructura, per atraure més inversors i turistes, “i per no quedar ancorats com un aeroport de vols ‘low cost'”. Terrades ha subratllat que cal sumar més rutes internacionals a les 47 que operaven des del Prat abans de la pandèmia, i ha insistit que l’impacte paisatgístic d’eixamplar la tercera pista encara no s’havia concretat, ja que es preveia fer a través d’un futur Pla Director.També han sortit en defensa de l’ampliació els diputats de Vox i Ciutadans. En el primer cas, Ramon López ha avisat les entitats que, si no s’aposta per potenciar el Prat, es dificultarà l’arribada de grans esdeveniments internacionals, com el Mobile World Congress. Al seu torn, la diputada de Cs Marina Bravo s’ha mostrat partidària de tirar endavant el projecte “de forma respectuosa amb el medi ambient”. “La solució ha de complir tota la legalitat i evitar mesures extremes”, ha afegit.