Dimarts, 16 d'agost de 2022 - Edició 1482
La República

Engeguen a Osona una prova pilot per regular l’accés motoritzat al medi natural

ACN Gurb – El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, juntament amb el Consell Comarcal d’Osona i alguns ajuntaments, ha posat en marxa una prova pilot a Osona per […]

Agències 07/07/2022

ACN Gurb – El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, juntament amb el Consell Comarcal d’Osona i alguns ajuntaments, ha posat en marxa una prova pilot a Osona per regular l’accés motoritzat al medi natural. El projecte consisteix en fer un inventari dels camins de la comarca per poder establir, amb posterioritat, prohibicions i limitacions a la circulació motoritzada. La prova pilot va iniciar-se l’any passat a tres municipis -Sant Martí de Centelles, Sant Pere de Torelló i Sant Bartomeu del Grau-, tot i que s’està estenent a més poblacions. Un cop fets els inventaris, se senyalitzaran els camins on només hi puguin passar usuaris autoritzats i, en cas d’incompliment, podran ser sancionats per les autoritats competents.

El Departament assegura a través d’un comunicat que la prova pilot neix amb l’objectiu de “regular l’accés massiu i desendreçat d’usuaris al medi natural que en algunes ocasions pot arribar a perjudicar a propietaris forestals, pagesos i ramaders”. La Comissió d’Accés Motoritzat al Medi Natural d’Osona va constituir-se l’any passat i, des d’aleshores, ja s’ha reunit en quatre ocasions. De fet, la Comissió ha convocat una reunió aquest dijous a les set de la tarda a l’Ajuntament de Gurb per fer un seguiment del projecte.

L’entitat està formada pel Consell Comarcal d’Osona, el Departament d’Acció Climàtica, representants d’ajuntaments, espais naturals, organitzacions agràries, societats de caçadors, el Centre de la Propietat Forestal, Mossos i Agents Rurals.

L’inventari consisteix en identificar els camins i pistes forestals, tant públics com privats, que vertebren cadascun dels municipis. En aquest procés s’identifiquen aquells camins més freqüentats i els punts crítics que suposin més problemàtica en l’accés motoritzat. Un cop s’hagi fet la proposta de l’inventari de camins, se’n farà un altra de senyalització.

Des del Departament aclareixen que l’eina de l’inventari de camins no té com a objectiu tancar accessos, sinó regular-ne l’accés motoritzat. Asseguren que se senyalitzaran els camins que únicament siguin transitables per a usuaris autoritzats i, en cas que un usuari no autoritzat circuli per aquestes pistes, podrà ser sancionat pels agents de l’autoritat que tinguin la competència. La senyalització del pla pilot l’assumirà el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.

La proposta de senyalització que s’ha aprovat és similar a la d’un semàfor. Hi haurà tres casuístiques diferents: prohibit l’accés motoritzat excepte usuaris autoritzats (semàfor en vermell); prohibit l’accés motoritzat de forma temporal excepte usuaris autoritzats (semàfor en groc) i lliure accés motoritzat (semàfor en verd).

A més, també està previst implementar senyalització en relació a l’aparcament de vehicles. Per això, des del Departament recomanen als ajuntaments que habilitin zones d’aparcament dissuassori no molt llunyanes dels espais naturals amb més afluència de visitants.

La prova pilot de l’inventari de camins es va iniciar a tres municipis osonencs: Sant Martí de Centelles, on ja s’ha fet una proposta final; Sant Pere de Torelló, on s’està treballant una proposta; i a Sant Bartomeu del Grau, on encara s’ha de validar la proposta final. La selecció d’aquests tres municipis es va fer perquè des dels ajuntaments hi havia un interès en regular l’accés motoritzat per les seves característiques paisatgístiques. La prova pilot, però, ja s’ha estès a d’altres pobles de la comarca com Gurb, L’Esquirol o Vidrà.