Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Els rectors signen el Compromís Contra la Crisi Educativa com reclamaven els estudiants

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Els rectors de les universitats públiques han signat el Compromís Contra la Crisi Educativa impulsat pels estudiants i que va provocar una vaga aquesta primavera. El document inclou cinc punts consensuats i es traslladarà ara als òrgans de govern de les universitats públiques per treballar en la progressiva implementació. El text final recull la garantia d’un accés just i equitatiu als estudis amb mesures com l’equiparació de preus entre graus i màsters oficials a curt termini i propis a mitjà, garantir que les pràctiques extracurriculars siguin remunerades i torbar la manera que les curriculars també ho siguin, aturar la “regressió” del català, garantir la igualtat i defensar els drets dels encausats que s’han manifestat “pacíficament”.

Es marca el curs 2023-2024 com l’horitzó per assolir els objectius. El col·lectiu Moviment Estudiantil va impulsar a l’abril el Compromís Contra la Crisi Educativa i va exigir als rectors que el signessin. Poc després es va iniciar una negociació que va trobar en les pràctiques remunerades i la defensa dels encausats per defensar la universitats pública els principals obstacles. Els estudiants van promoure una vaga al maig per exigir als rectors la signatura. Aquesta ha arribat finalment a finals de juny. El text constata que la pandèmia ha agreujat i accelerat algunes de les problemàtiques estructurals que ja tenia el sistema universitari, com la manca de recursos i inversió o la precarietat d’alguns col·lectius. A més, n’ha afegit de noves. Els signants asseguren que comparteixen la voluntat de treballar per fer front a l’escenari actual amb l’objectiu cabdal d’encarar decididament un canvi qualitatiu i quantitatiu en l’ensenyament superior que impedeixi aquesta crisi educativa i hi doni resposta. Asseguren que s’ha produït una deliberació “intensa i constructiva” entre les dues parts, que els ha permès arribar a cinc punts de consens “de mínims”. La primera prioritat és la garantia d’un accés just i equitatiu als estudis universitaris. Entre les mesures concretes s’inclou l’equiparació de preus entre graus i màsters en les titulacions pròpies a mitjà termini, entre els oficials a curt termini i treballar per un nou esquema que garanteixi el dret a l’accés universal i gratuït a l’educació superior. Tot això, ha d’anar acompanyat d’una millora del finançament públic i un model de distribució equitatiu. La segona prioritat és eliminar qualsevol forma de treball precari vinculada a les pràctiques universitàries. En el cas de les extracurriculars, s’acorda garantir que siguin remunerades, definint i fent públics els criteris de remuneració. En el cas de les curriculars, s’opta per trobar la manera que siguin remunerades i es marca com a primer horitzó la remuneració obligatòria d’aquelles que es facin en centres privats, entenent que moltes institucions públiques es troben en una situació de deute i precarietat. A més, s’ha de garantir que les pràctiques no comportin despeses per als estudiants i s’han d’establir mecanismes de control i seguiment que permetin identificar i corregir immediatament casos fraudulents o incompliments de convenis. La tercera prioritat és aturar la “regressió” del català en la docència i la recerca. En primer lloc, s’acorda garantir que s’utilitzarà la llengua prevista al pla o guia docent de cada assignatura i es fixa un mínim del 80% de la docència de cada grau, postgrau i màster en català com a fita a assolir. A més, es busca un equilibri raonable entre el català i altres idiomes i garantir que, en el marc de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), tots els graus es puguin cursar en català, a excepció dels interuniversitaris amb universitats de fora de l’ACUP o que es cursen íntegrament en llengua estrangera. En quart lloc, s’ha acordat garantir la igualtat efectiva entre totes les persones dins de la comunitat universitària. Per aconseguir-ho, s’incorporarà de manera integral la perspectiva de gènere i LGTBIQ+ als plans docents, s’establiran protocols clars i efectius sobre com donar resposta a situacions d’assetjaments o agressió per radó de gènere, es garantirà la formació en perspectiva de gènere del personal i es garantirà el coneixement de les eines per denunciar. Per últim, i un dels punts que havia generat més debat, el document inclou la defensa dels drets fonamentals de totes les persones que formen part de les universitats i que, “pacíficament i democràticament, han defensat la universitat pública i arran d’això han estat injustament encausades. Per fer efectiu aquets punt, es concreta que les universitats hauran de posar a disposició de les persones afectades els recursos de suport i acompanyament necessaris, per fer evident el compromís de la comunitat educativa amb la finalització d’aquests processos judicials i aconseguir l’absolució dels encausats. Els signants es comprometen també a establir taules de treballa cada centre per fer efectiu el compromís i fer un mínim de tres reunions l’any entre l’ACUP i el Moviment Estudiantil per fer seguiment. La primera reunió se celebrarà en sis mesos i es concreta que ja s’haurien de veure els primers avenços i planificacions.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió