Divendres, 2 de desembre de 2022 - Edició 1589
La República

Els PGE destinen 112,98 MEUR a les comarques gironines, dels quals 6,1 per al Maçanet-Tordera i trams nord de l’N-II

ACN Girona – El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per al 2023 destina 112,98 milions d’euros (MEUR) a les comarques gironines. El document que ha fet públic la […]

Agències 06/10/2022

ACN Girona – El projecte de Pressupostos Generals de l’Estat (PGE) per al 2023 destina 112,98 milions d’euros (MEUR) a les comarques gironines. El document que ha fet públic la Moncloa, seguint la tònica d’altres pressupostos, inclou moltes partides genèriques, concreta poques inversions i algunes són testimonials. En carreteres, l’Estat preveu destinar 2,1 MEUR a les millores de l’N-II entre Maçanet de la Selva i Tordera, i 4 MEUR més als trams nord entre Bàscara i Pont de Molins. L’aeroport s’endú 6,59 MEUR, però no hi apareix cap partida específica per a l’estació de l’AVE. Al projecte de pressupostos per al 2023 també s’hi consignen 100.000 euros per a l’estudi per suprimir el pas a nivell de Figueres o 290.000 per al nou Arxiu Històric de Girona.

El projecte dels PGE que el govern espanyol ha entrat avui al Congrés augmenta sensiblement les inversions a les comarques gironines per al 2023. En comparació amb els 108,13 MEUR que es van pressupostar per a aquest exercici, la xifra s’incrementa un 4,4%. En concret, l’any vinent, l’executiu del PSOE i Podem preveu destinar 112.983.910 euros a la demarcació.

El document que ha fet públic la Moncloa inclou moltes partides genèriques, concreta poques inversions i algunes són quasi testimonials. El gruix més destacat de les inversions va a parar a les empreses públiques Adif i Renfe. L’administrador d’infraestructures preveu destinar 34,1 MEUR a la demarcació en projectes que afecten també altres províncies, però no concreten en quines actuacions.

S’hi inclouen 31,5 MEUR per a rodalies, una xifra que dobla la de l’any passat (15,8 MEUR) i 2,6 MEUR per a una partida de ‘rodalies i mobilitat urbana”. Els comptes també preveuen actuacions en estacions per valor de 18.000 euros i un estudi sobre la supressió del pas a nivell de Figueres, amb una partida testimonial de 100.000 euros. En canvi, els pressupostos per a l’any que ve no contemplen cap partida específica per a l’estació de l’AVE.

Dins les empreses públiques, els PGE també pressuposten 6,5 MEUR per a l’aeroport de Girona a través d’Enaire, la major part (4,5 MEUR) per a incrementar la seguretat operacional i 1,2 MEUR en inversions de suport i reposició.

<strong>2,5 MEUR al tram entre Bàscara i Orriols</strong>

Si es passa la lupa per ministeris, el gruix més gran se l’endú l’N-II amb 6,1 MEUR. D’aquests, 2,1 MEUR per continuar amb les obres de condicionament de l’N-II entre Tordera i Maçanet de la Selva, que haurien d’acabar l’any que ve i 2,5 MEUR més al tram de l’N-II entre Bàscara i Orriols.

A la resta del tram nord de la carretera fins a Pont de Molins, l’Estat preveu una inversió d’1,5 MEUR: 500.000 euros per al tram de Bàscara fins a la variant de Figueres; 500.000 més per a la variant de Pont de Molins i 500.000 al tram Figueres-Pont de Molins.

En canvi, es queden sense partida la millora de la seguretat vial de l’N-260 a Llançà i entre Sant Joan de les Abadesses i Ripoll o l’estudi per fer dos accessos a l’AP-7 al seu pas per l’Alt Empordà.

En Cultura, pràcticament l’única inversió ministerial que recullen els pressupostos són 290.000 euros per a l’Arxiu Històric de Girona, encallat per falta d’acord entre l’Ajuntament i l’Estat. Amb una inversió valorada en 14,5 MEUR, el govern espanyol preveu fer-hi aportacions anuals fins al 2026 amb 4,5 MEUR l’any 2024; 4,9 al 2025 i 4 MEUR més a 2026. L’altra partida cultural que inclouen els comptes són obres al Castell de Sant Ferran per valor de 300.000 euros. D’altra banda, els PGE inclouen una partida de 150.000 euros per al parador d’Aiguablava.

Per últim, pel que fa al litoral marítim, el Ministeri de Transició Ecològica preveu una inversió de gairebé 700.000 euros en actuacions. En concret, inclou una partida de 230.000 euros per al control de la regressió de la costa a Girona i 100.000 més per a la protecció i recuperació de les dunes litorals.