Els països de la UE avalen retardar un any la prohibició d’importar productes que causin deforestació

|

- Publicitat -

ACN Brussel·les – Els països de la Unió Europea han avalat aquest dimecres endarrerir un any l’aplicació de la llei antideforestació, aprovada el maig del 2023, i que estableix la prohibició vendre a la UE productes que causin deforestació. La decisió s’ha adoptat a proposta de la Comissió Europea, que a principis d’octubre va plantejar retardar l’entrada en vigor de la llei -prevista pel 30 de desembre de 2024- per donar “més temps” a les empreses i països afectats. En un comunicat, el Consell de la UE ha afirmat que l’endarreriment de la normativa “permetrà” als tercers països, els estats membres i als comerciants i operadors “estar plenament preparats” per garantir que els productes venuts a la UE o exportats des de la UE estiguin lliures de deforestació.

El reglament obliga a les empreses demostrar a través d’un sistema de geolocalització que els productes venuts a la UE no han generat deforestació o degradació forestal. Entre les matèries que es veuran afectades un cop entri en vigor la normativa hi ha el cafè, el cacau, el cautxú, la ramaderia, l’oli de palma, la soja, la o fusta, així com derivats d’aquests.

Publicitat

Ara, el Parlament Europeu haurà de donar llum verda a la decisió adoptada pels 27 d’endarrerir durant 12 mesos més l’aplicació de la llei. Si l’Eurocambra ho aprova, la llei entrarà en vigor el 30 de desembre del 2025 pels grans operadors i comerciants, i el 30 de juny de 2026 per les microempreses i les petites empreses.

“Això proporcionarà seguretat jurídica, predicibilitat i temps suficient per a una aplicació fluida i eficaç de les normes”, ha afirmat el Consell de la UE, que també ha defensat endarrerir la mesura per tal que els sistemes de diligència deguda puguin abraçar “totes les matèries primeres i productes pertinents”.

<a href=”https://www.acn.cat/new/61273255-b761-4616-bb6c-bdf0317a74de/texts”>A principis d’octubre, la Comissió Europea va plantejar retardar un any l’aplicació</a> de la norma argumentant que el nivell de preparació dels mateixos estats membres de la UE era “desigual”. “Mentre que molts esperen estar llestos a temps amb una preparació intensiva, altres han mostrat preocupació”, apuntava la CE en un comunicat.

Segons l’executiu, aquest temps “extra” de 12 mesos hauria de servir per a garantir una “implementació adient i efectiva” de la normativa. “Tenint en compte el caràcter nou de la llei, el calendari i la varietat d’actors internacionals implicats, la Comissió considera que aquest temps addicional de 12 mesos per implementar el sistema és una solució equilibrada per donar suport als operadors d’arreu del món en garantir una aplicació fàcil des de l’inici”, va assegurar la CE.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió