Dimecres, 22 de setembre de 2021 - Edició 1154
La República

Els operadors garanteixen que viatjar en transport públic és segur i admeten que cal millorar la percepció els usuaris

ACN Barcelona.-Els presidents dels principals operadors de l’Autoritat del Transport Metropolitans de Barcelona (ATM) –Renfe, FGC i TMB- han reivindicat que el transport públic és segur i han admès que […]

Avatar
Agències 12/02/2021

ACN Barcelona.-Els presidents dels principals operadors de l’Autoritat del Transport Metropolitans de Barcelona (ATM) –Renfe, FGC i TMB- han reivindicat que el transport públic és segur i han admès que cal millorar la percepció dels usuaris. “Hem de treballar en combatre percepció d’inseguretat”, ha assegurat el president de Renfe, Isaías Táboas, en el debat ‘Viatjar en transport públic època de Covid-19’ organitzat per ‘La Vanguardia’, mentre que el president de FGC, Ricard Font, ha afirmat que és “fonamental” i que per enfrontar-s’hi cal “molta transparència, traçabilitat i pedagogia”. El cap d’Epidemiologia de l’Hospital Clínic, Antoni Trilla, ha assenyalat que no hi ha cap estadística que demostri que el transport públic suposi un risc alt de contagi.

En la mateixa línia que els operadors, el doctor Trilla ha subratllat que malgrat que el que concloguin les estadístiques, la percepció dels usuaris “és diferent” i ha fet una crida a usuaris i empreses “a posar de la seva collita”, uns fent ús de la mascareta i altres garantint la neteja i la ventilació dels espais.”Si aquestes condicions es donen aquest transport públic es pot considerar segur, el problema és que no es percep com a segur”, ha dit Trilla, que ha reclamat invertir aquesta percepció i ha lamentat que els ciutadans per exemple es quedin amb les “imatges negatives” de moments puntuals en un vagó de metro que “no es corresponen amb un risc real”.El president de Renfe, Isaías Táboas, ha recordat el “desconeixement” del virus en el moment de la seva irrupció a l’Estat ara farà un any, com quan per exemple l’ús de la mascareta no era obligatori o es va reduir l’aforament els trens. Táboas ha defensat que s’han anat posant mesures, com l’augment de la neteja dels trens, i ha apuntat que la caiguda de la demanda també cal atribuir-la a l’actual “atonia econòmica” i a la interrupció de les classes presencials a la universitat.En aquest sentit, ha revela que un 23% dels usuaris de Rodalies ho són per motius de formació. En el cas de l’AVE, ha apuntat també al teletreball i ha indicat que el 50% dels viatges el feien el 9% de total de viatgers.Per Táboas, cal treballar per “combatre la percepció d’inseguretat” i ha posat l’exemple dels treballadors que passen per cada vagó a netejar les zones que més entren en contacte amb els viatgers, com barres i polsadors. “És estrictament necessari? Nosaltres pensem que dona tranquil·litat al client, hem de buscar la manera de trencar la percepció inicial per desconeixement i tornar la confiança a la gent”, ha resumit.Pel que fa el president de FGC, Ricard Font, ha reconegut que fins que no es normalitzi la situació epidemiològica “serà molt difícil” assolir la recuperació i la confiança habitual en el transport públic. Font ha detallat eines que ha posat en marxa la companyia com l’aplicació que permet saber la ubicació i ocupació dels combois i la difusió de les tasques de neteja continuada dels trens i estacions i la renovació de l’aire de les estacions, que es produeix cada 112 segons aprofitant l’efecte èmbol del pas dels combois pels túnels. D’altra banda, també ha recordat la campanya perquè els viatgers evitessin parlar per no contrbuir a la difusió dels aerosols.La presidenta de TMB, Rosa Alarcón, ha comentat que “el risc zero no existeix” i ha enumerat algunes mesures que ha dut a terme la companyia per minimitzar-lo. Ha citat, per exemple, l’augment de l’oferta, de fins a un 17% en el cas del metro respecte el 2019, tot i el descens de la demanda, la ventilació dels trens cada dos minuts i mig i la renovació permanent de l’aire en els busos, que circulen amb les finestres obertes i les portes que s’obren amb freqüència. D’altra banda, també ha ressaltat el “bon treball conjunt” dels Mossos i la Guàrdia Urbana de 18 municipis on arriba el servei de TMB per multar els viatgers que no porten mascareta i “donar seguretat a la resta de persones que hi viatgen”.Campanyes “menys naïf”La vicepresidenta per la Promoció del Transport Públic, Dolors Clavell, ha comentat que actualment el problema no està tant en les aglomeracions sinó en els espais tancats o no ventilats. Ha coincidit també que hi ha un problema de percepció i ha remarcat que cal ser “molt creïble”. “Apostaríem per campanyes una mica menys naïf de les que coneixem de les que coneixem i una aposta clara per aprofitar les crisis per avançar i demanem que des de la política pública es digui que el transport públic és un dels principals eixos de recuperació si es vol”, ha continuat.Pel que fa el director general de l’ATM, Pere Torres, ha reivindicat la unitat d’acció entre tots els operadors des que va començar la pandèmia i ha assegurat que tots les mesures han estat “discutides, parlades, analitzades i compartides” per donar una resposta homogènia i ha certificat que el descens de la demanda no es deu a una manca de confiança cap al transport públic sinó a la caiguda de l’activitat i de la suspensió les classes presencials d’estudis superiors. A més, ha assegurat que actualment hi ha una “sobreoferta” per la demanda existent i que tot i que hi hagi sensació d’aglomeracions en hores punta es viatja com a màxim al 70% davant les puntes del 110% dels mesos anteriors a la pandèmia.