Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

Els carrers de la Superilla Barcelona tindran un nou panot “més sostenible”

ACN Barcelona.-Els carrers de la Superilla Barcelona tindran com a principal paviment un nou panot “més sostenible”. La segona tinenta d’alcaldia i titular d’Urbanisme a l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, […]

Avatar
Agències 06/07/2021

ACN Barcelona.-Els carrers de la Superilla Barcelona tindran com a principal paviment un nou panot “més sostenible”. La segona tinenta d’alcaldia i titular d’Urbanisme a l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, ha explicat que el tradicional panot, símbol de la ciutat, no serà com el d’ara perquè cal actualitzar-ne la fabricació. “El panot serà actualitzat des d’una perspectiva funcional, serà porós”, ha dit Sanz. L’arquitecte en cap de Barcelona, Xavier Matilla, ha indicat que és necessari generar menys dependència del ciment i incorporar-hi elements reciclats. Per això, ara s’obrirà un procediment d’innovació. Amb tot, Matilla ha matisat que la idea és “no discutir l’aspecte”. “La innovació està en la fabricació i el comportament funcional”, ha conclòs.

Així, els nous carrers “del segle XXI”, com els anomena el govern municipal, no tindran llambordes ni asfalt sinó que seran una plataforma única -sense el desnivell de voreres- amb panot de banda a banda dels edificis.Sanz ha explicat també que es passarà de l1% de verd a la via a un 10% mentre que un terreny permeable permetrà reutilitzar un 30% de l’aigua de la pluja amb sistemes de recuperació.Segons dades municipals, els carrers actuals dediquen només un 1% de la superfície al verd. Els futurs carrers de latrama Cerdà n’hi dedicaran com a mínim el 10%. Es calcula que als 21 eixos previstos en el projecte Superilla Barcelona hi haurà fins a 4.000 arbres nous.També s’actuarà en el subsòl, i es passarà d’un subsòl compatcat i impermeable -pensat per al pas de vehicles- a un de permeable i fèrtil que afavoreixi el creixement del verd.El vianant, protagonista indiscutibleEls carrers de Barcelona ara, ha resumit Sanz, són “l’asfalt i els cotxes” mentre que els nous protagonistes seran “el verd i el vianant”. En aquest sentit, els nous carrers seran pensats per a les persones i seran els cotxes qui s’hauran d’adaptar. “Els cotxes deixen de ser protagonistes per ser convidats”, ha indicat. Els vehicles hi podran circular a baixa velocitat, però donant preferència als vianants i sense recorreguts rectes, ja que hauran de girar en algunes cantonades.Amb tot, es garantirà la càrrega i la descàrrega, amb franges horàries concretes, ja que l’objectiu també és fomentar el comerç de proximitat.Plataforma única Els eixos verds seran de plataforma única, sense cap tipus de barreres ni divisions. S’elimina la diferència d’alçades actuals entre la vorera i la calçada, l’asfalt desapareixerà i el paviment principal serà el panot. Per identificar edificis patrimonials, equipaments o llocs singulars es farà servir el granet, un material que a Barcelona ja es fa servir a les vorades.També s’instaurarà mobiliari urbà, com bancs, taules o elements de joc per fomentar els usos socials i es dissenyarà un enllumenat nou. Es passarà d’una il·luminaciópensada per a la circulació de vehicles a una il·luminació a escala humana. Per això, els nous fanals seran més baixos, i se situaran en llocs centrals del carrer.Primer carrersEls primers carrers que veuran tots aquests canvis seran Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell i quatre cruïlles, que seran places. Les obres de transformació començaran el juny del 2022 i està previst que finalitzin el primer trimestre del 2023. El govern municipal invertirà 37,8 milions d’euros en aquestes primeres transformacions, dels quals 32,8 seran pera l’execució dels eixos verds i 5 per a les places.